Booking.com

Vaar mee op een vrachtschip - budget cruise

Gecko

Well-Known Member
Wil je een keer zonder al teveel andere toeristen en zonder het vliegtuig op reis? Ga dan mee met een vrachtschip! Het is goedkoper en je komt op plekken waar je anders nooit langs zou gaan. De mogelijkheden op een rij.

Als je tijd genoeg hebt en houdt van een alternatieve manier van reizen, kan een reis per vrachtschip wat voor je zijn. Geen last van hordes toeristen en veel goedkoper dan een cruise. Houd er wel rekening mee dat het reizen echt veel langzamer gaat: waar je per vliegtuig een uur over doet, daar doe je per vrachtschip ongeveer een dag over. Een reis rond de wereld kost je op die manier 80 tot 120 dagen en een trip van Marseille naar Kaapstad kan al snel 25 dagen in beslag nemen, rekening houdend met een halve dag tot 2 dagen laden en lossen in de haven. Je kan op die momenten wel van boord om de stad te bekijken.



Waarheen?

Praktisch elke trip waar vrachtschepen hun route varen, is mogelijk.. In Europa kun je al een korte trip maken van 7 dagen naar Scandinavië, maar bijvoorbeeld via www.cargoshipcruises.nl kun je een langere trip maken, die leidt van Rotterdam-Duinkerken-Le Havre-New York-Savannah-Kingston-Manzanillo-Panamakanaal-Papeete-Laukota-Noumea-Brisbane-Sydney-Melbourne-Tauranga-Napier-Panamakanaal-Manzanillo-Savannah-Philadelphia-Tilbury-Rotterdam, in ca. 84 dagen reistijd.


Wie gaan er mee?

Op een vrachtschip gaan vooral mensen mee die er de tijd voor kunnen vrijmaken, net gepensioneerden bijvoorbeeld. Maar ook studenten, mensen die met heel de familie verhuizen, schrijvers die nu eindelijk hun boek willen afmaken, of mensen die het gewoon zat zijn om met het vliegtuig te reizen, kom je er tegen. In totaal mogen er op zo'n schip maar 12 passagiers mee: 12 man is echt de max, want bij meer is het schip verplicht om een arts aan boord te hebben.


Hoe slaap je?

Op een vrachtschip moet je rekening houden met prijzen van 60 tot ruim 100 euro per nacht. Dat is inclusief eten, drinken en alle andere faciliteiten aan boord. Aan boord slaap je in een kleine hut en heb je toegang tot alle faciliteiten waar de bemanning ook gebruik van mag maken. Sommige schepen hebben luxere gastenkamers dan andere, met bijvoorbeeld een douche en toilet in de kamer. Het eten aan boord schijnt over het algemeen prima te zijn, maar verwacht geen culinaire hoogstandjes. Je eet wat de bemanning eet. En vaak is het menu afhankelijk van de keuken van het land van herkomst van de crew.


Wat kun je doen?

Aan boord zijn geen bijzondere evenementen te doen of restaurants aanwezig, behalve de algemene cafetaria en andere publieke ruimtes. Er is geen tv- en radio-ontvangst, maar video en literatuur is vaak wel aanwezig. Op sommige schepen is er een (zoutwater-) zwembad, een sauna, sportschool en tafeltennis aan boord. Toch zijn het naar de zee en de vogels en dolfijnen staren de hoofdactiviteiten, naast het aan wal gaan wanneer het schip ergens aanmeert.


Voordelen?

Je zit nooit met meer dan 11 medepassagiers en je komt er volledig tot rust! Ook kun je voor de verandering eens meer dan 20 kg aan bagage meenemen, zonder extra te hoeven bijbetalen.


Een paar bekende routes :

*TransPacific
Vaar van Zuid-Kora (Busan) naar Californië met het Hanjin Dallas vrachtschip. Je vaart hierbij 10 dagen, maar van te voren verandert het vaarschema, dus check dit regelmatig als je mee wilt.

*The Royal Mailship St Helena
Dit postschip gaat vanuit Kaapstad naar het eiland St Helana in de Atlantische Oceaan, net boven de evenaar. Je stopt bij deze tocht ook in Luderitz en Walvis Bay in Namibië.

*Frans Polinesië
Voor wie niet direct met een echte cargo mee durft te gaan: vaar rond Tahiti en de Marquesas eilanden met het schip Aranui, die zowel als passagiersschip als vrachtschip dienst doet. Met dit luxere schip vaar je in 14 dagen naar de eindbestemming, en kun je gebruikmaken van het zwembad en zonnedek.


Websites die cargotours aanbieden:

Amerika
Engeland
Nederland
Finland
Frankrijk
Duitsland
Canada
Singapore
Nieuw-Zeeland
 
World Nomads Travel Insurance
Bovenaan