Verkeersregels Balkan traject

Gecko

Well-Known Member
Ik heb de verkeersregels per land opgesomd. Het traject is Duitsland - Oostenrijk - Slovenië - Kroatië - Montenegro - Albanië - Macedonië - Kosovo - Bulgarije - Roemenië - Servië - Bosnië & Herzegovina.

* Duitsland

- Snelheid : binnen bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 100 km/u ; autostrade : aanbevolen maximum snelheid : 130 km/u ( P.S. - in geval van accident - en je het overleeft :unsure: !! - ben je automatisch aansprakelijk omdat je sneller reed dan de aanbevolen snelheid ; en eerlijk 'gezegd', ik heb nooit overlevende gezien, wel stukken overal verspreid van wat ooit misschien een auto was...de kleur is soms nog zichtbaar :rolleyes: ) ;
- Uitrusting auto : verbanddoos, gevarendriehoek, fluovest ;
- Grüne Welle ( of Groene Wereld ) : dit bord betekent dat wanneer je aan de voorgeschreven snelheid houdt, een reeks van groene verkeerslichten mag verwachten ;
- Trams hebben geen absolute voorrang op andere weggebruikers ;
- Het is verboden bagage te vervoeren in een boot die op een trailer vervoerd wordt ; ook moet de schroef van de buitenboordmotoren afgenomen of duidelijk afgeschermd worden ;
- Fietsen: het is verboden om volwassenen achterop te nemen, om evidente redenen...;
- Overnachten in een voertuig is toegelaten, mits er geen duidelijke kampeeractiviteiten plaats vinden... (vergeet het langs de autostrade, verscholen, je tent rechtzetten ...Polizei heeft je gezien vóor je ze gezien hebt..;) ) ;
- In verschillende Duitse steden werd een milieuzone ingericht en je mag niet binnenrijden zonder milieusticker ;
- extra maatregelen : bij mist, regen of sneeuw ( winterbanden vereist ! + kettingen ) waar de zichtbaarheid minder is dan 50 meter, mag je niet sneller rijden dan 50 km/u. ; camions hebben dan een algemeen inhaalverbod ;
- Minimumsnelheid: een blauw rond bord met cijfers in wit geeft de te rijden minimumsnelheid aan ;

* Oostenrijk

- Snelheid : binnen bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 100 km/u ; autostrade : 130 km/u ; 's nachts, tussen 22.00 uur en 05.00 uur : 11o km/u, op autostrades A 10, A 12, A 13 en A 14 ;
- Uitrusting auto : winterbanden verplicht tussen 1.10 en 15.04 ( P.S. - ik moet mijn traject aanpassen want, ik ben niet van plan speciaal voor Oostenrijk en voor een paar dagen in transit, winterbanden kopen (n) ) ; buiten deze periode, in de bergen, kan winterbanden verplicht worden, aangegeven door een verkeersbord ( P.S. - Gecko, vergeet Oostenrijk ! :rolleyes: ) ; tijdens de wintermanden, moet je sneeuwkettingen bij hebben... ; verbanddoos, gevarendriehoek, fluovest ;
- Overdag moet je met dimlichten aan rijden, als je auto geen dagrijlichten heeft ;
- In geval van een ongeval : je bent verplicht een gang vrij te laten voor Rettungsgasse ( reddingsdiensten) ; op een weg met 2 rijstroken moet je uitwijken, van links en rechts; op een weg met 3 rijstroken, gaat het verkeer op de linkerrijstrook naar links en de 2 andere rijstroken naar rechts ; in geval van file, moet je dip op voorhand doen ;
- In Wenen is altijd verboden te claxonneren ;
- In de bergen, de stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer ;
- Als de verkeerslichten rood en oranje samen aan zijn, d.w.z. dat je moet klaar zijn om te vertrekken ; flikkerend groen betekent klaar staan om te stoppen ;
- Overnachten langs de weg : zie regels in Duitsland ;

* Slovenië

- Snelheid : binnen bebouwde kom : 50 km/u, buiten bebouwde kom : 90 km/u, autostrade : 130 km/u ;
- Uitrusting auto : 1 fluovest / persoon ; gevarendriehoek, verbanddoos, set reservelampen ;
- Dimlichten zijn verplicht ;
- Reisdocumenten : dezelfde rijdocumenten als in België ( P.S. - check als je verzekerd bent voor Slovenië ! ) + tolvignet ;
- Verkeersboetes : als je binnen 8 dagen betaalt, krijg je 50 % korting ( P.S. - Hallo, Minister van Verkeer van België ? :( ); indien niet, worden je reisdocumenten in beslag genomen tot een strafrechter beschikbaar gevonden wordt ;
- Achteruitrijden : gebruik je alarmlichten ;
- Inhalen : de richtingaanwijzer moet blijven aanstaan tot je terug op je strook rijdt ;
- Leger heeft altijd voorrang !
- Diesel heet Nafta ; nu kost het 1,20 € (P.S. - meer dan bij ons, op dit moment ! :eek: ) ;
- Tolvignet : voor 1 week, kost het 15 € ; voor 1 maand, kost het 30 € ; voor 1 jaar, kost het 110 €; andere tijdperiodes bestaan niet ; je vindt het te koop bij tankstations, tolstations, supermarkten ; ook in de buurlanden, niet ver van de grens, d.w.z. in Oostenrijk, Hongarije of Kroatië ;
- Parkeren : als er een witte zone is, mag je maximum 2 uren staan - betalen doe je via automaat ; in de blauwe zone, mag je 1/2 uur staan met een gratis ticket ;
Niet Parkeren ! : op bruggen, viaducten, onderdoorgangen, tunnels, 15 meter van een spoorweg, binnen de bebouwde kom met 2 of meer rijstroken in 1 richting ;

* Kroatië

- Snelheid : in bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 90 km/u ; autostrade : 130 km/u ;
- Uitrusting auto : fluovest, set reservelampen, winterbanden verplicht indien winterweer, spijkerbanden zijn verboden ; winterbanden zijn niet verplicht, maar in praktijk is het aangeraden vanaf november t/m april ; de winterbanden moeten een 4 mm profiel hebben en een aanduiding M + S dragen ;
- Verzekering : check als je het hebt ; autodocumenten zijn, natuurlijk, verplicht :);
- Rijden met lichten aan is overdag verplicht tijdens wintertijdregeling ;
- Overnachten langs de wegen is verboden ;
- Een kind onder 12 jaar mag niet in de vooraan stoel zitten ;
- Als je wilt inhalen, moet je de richtingaanwijzer lang genoeg laten staan ;
- Tol : zie - http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/kroatie/toltarieven

* Montenegro

- Snelheid : binnen bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 80 km/u ; autostrade : 100 km/u ;
- Uitrusting auto : je mag sneeuwkettingen gebruiken ; als je pech hebt, de gevarendriehoek moet minstens 50 m achter je auto geplaatst worden ; check als je verzekerd bent voor Montenegro ! + natuurlijk, je autodocumenten ;
- Tol : voorlopig is er geen tol in Montenegro, maar je moet wel 2,50 € / auto betalen als je gebruik maakt van Sozinatunnel ;

* Albanië

- Snelheid : bebouwde kom : 40 km/u ; gewone wegen : 80 km/u ( P.S. - als het gaat ;) ) ;
- Autodocumenten : buiten de gewone autodocumenten, een internationaal rijbewijs is verplicht ( P.S. - als je het niet hebt, vraag het aan bij je gemeentehuis ) ; check je verzekering !
- Aan de grens wordt je auto gedesinfecteerd tegen ong. 5 € ;
- Brandstof is van slechte kwaliteit ; wat je kunt doen is tanken in de buurlanden ( P.S. - als je het land wilt bezoeken - mijn geval - ga ik proberen niet te ver van de grens te rijden en/of genoeg tanken om mijn rit met goede brandstof te voorzien ) ;
- Verkeer : de wegen zijn slecht, de verkeersregels worden niet gerespecteerd, oude auto's ; rij 's nachts niet ! er is geen verlichting en als er een stroompanne is, werken de verkeerslichten ook niet !
- Tol : 1 € / dag voor een gewone auto ( d.w.z. met 4 zitplaatsen, als ze allemaal bezet zijn of niet ) ;
- in Albanië gebeuren veel accidenten ; het land heeft de hoogste percentage van gans Europa...

* Macedonië

- Snelheid : bebouwde kom : 50 km /u ; buiten bebouwde kom : 80 km/u ; autostrade : 120 km/u ;
- Uitrusting auto : set reservelampen, sneeuwkettingen tussen 15.11 en 15.03; autodocumenten + check als je voor Macedonië verzekerd bent ;
- Dronken passagiers moeten op achterbank zitten ;
- Tol : zie - http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/macedonie/toltarieven

* Republiek Kosovo

- Verzekering : 15 € voor 30 dagen, te koop aan de grens ( P.S. - prijs onder voorbehoud ;) ) ;
- Snelheid : ik heb niets kunnen vinden...maar, 'while in Rome, do what the Romans do' ...
- Uitrusting auto : autodocumenten ; een internationale rijbewijs is niet gevraagd ; verzekering : zie boven ;
- Tol : er zijn geen tolwegen ;
- Verkeersregels : zie - http://www.anwb.nl/bestemmingen/lan...gIndex.html?btiId=BTI_25545&themaId=BEST_P_59
- Drukke wegen : E65/E80 Servië (in het noorden) - Albanië/Macedonië (in het zuiden) ;
- om problemen met de Servische douane te vermijden, rijd Kosovo via Macedonië /Albanië binnen en buiten...
- rijd 's nachts niet ; in de steden is geen probleem ; de wegennet is aan de betere kant, maar toch opletten op de secundaire wegen en in de bergen ( smalle wegen, geen vangrails en gevaarlijk als het regent ) ;
- als ik nog info vind, 'schrijf' ik ze hier bij...

* Bulgarije

- Snelheid : bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 90 km/u ; autostrade : 120 - 140 km/u ;
- Uitrusting : fluovest, verbanddoos, brandblusser, gevarendriehoek ; in de winter kunnen sneeuwkettingen verplicht worden door het plaatsen van een bord ; overdag moeten de lichten aan ; van 01.11 t/m 01.03 zijn de dimlichten overdag verplicht ;
- Verkeersregels : in geval van ongeval, ben je verplicht om aangifte te maken bij politie ; overnachten langs de openbare weg is verboden, zelfs in de camper ; als je een onbewaakte spoorweg nadert, ben je verplicht om te stoppen en kijken als er geen trein aankomt ; claxonneren in de bebouwde kom is verboden tussen 22.00 uur tot 06.00 uur (op feestdagen zelfs tot 9 uur) en tussen 12.00 uur en 16.00 uur ; als je auto schade heeft opgelopen, moet je bij binnen rijden van het land laten vaststellen ; als je het land verlaat, moet je dit document laten zien ; kinderen onder 12 jaar moeten op achterbank zitten ;
- Tol : bij de grenspunten kun je een vignet kopen - het is verplicht ; het wordt goed gecontroleerd en bij zware overtredingen, kan de politie je rijbewijs intrekken ; het moet op je voorruit geplakt worden - verwijder de oude vignets ; vignet voor 1 week kost 5 € ; een vignet voor 1 maand kost 13 € ; vignet voor 1 jaar kost 34 € ; je moet ook tol betalen als je de brug tussen Bulgarije en Roemenië gebruikt en ook voor de ferry over de rivier Donau ;

* Roemenië

- Snelheid : bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 90 - 100 km/u ; autostrade : 130 km/u ;
- Uitrusting auto : fluovest, gevarendriehoek, brandblusser ; winterbanden verplicht ( P.S. - en de winter kan in Roemenië vroeg beginnen en lang duren ...:rolleyes: ) ; als je auto niet met dagrijverlichting uitgerust is, dan ben je overdag verplicht om met de dimlichten aan te rijden ;
- Verkeersregels : het is verboden om in je auto te slapen ; inhalen op bruggen is verboden ; bij ongeval, ben je verplicht om de politie te verwittigen en het is verboden om je auto te verplaatsen ; het is verplicht om kinderen onder 12 jaar op de achterbank te zetten ; het is verplicht om voor een spoorweg te stoppen ; in de bergen, het stijgend verkeer heeft voorrang op het dalend verkeer ; het is verboden om met een vuile auto te rijden ; de gehandicaptenparkeerkaart wordt niet erkend ;
- Tol : zie -http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/roemenie/toltarieven

* Servië

- Snelheid : bebouwde kom : 60 km/u ; buiten bebouwde kom : 80 km/u ; autostrade : 120 km/u ;
- Verkeersregels : rijden overdag met de dimlichten aan is verplicht ; dronken passagiers moeten op de achterbank zitten ; autoschade moet, bij binnen rijden van het land, aangegeven worden - als je het land verlaat, wordt het gecontroleerd ; kinderen onder 12 jaar moeten op de achterbank zitten ; overnachten in een caravan langs de weg is toegelaten ; parkeren op een riooldeksel is verboden ; voertuigen verslepen is verboden ; inhalen ( zelfs van een file ) is toegelaten, maar je moet maar een auto per keer inhalen en telkens terug invoegen ;
- Tol : zie - http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/servie/toltarieven
- Uitrusting auto : geen info gevonden, maar zorg dat je echt, maar echt alles bij hebt. Vermijd 'verrassingen'...ze kosten alleen maar geld (n)

* Bosnië - Herzegovina

- Snelheid : bebouwde kom : 60 km/u ; buiten bebouwde kom : 80 km/u ;
- Verkeersregels : als de banden van je auto een profiel van minder dan 4 mm hebben, dan moet je sneeuwkettingen meenemen ; tussen 15.11 en 15.o4, ben je verplicht om winterbanden te hebben - minimum profieldiepte = 4 mm ;
- Uitrusting auto : sleepkabel, set reservelampen ; ongetwijfeld, je autodocumenten + check je verzekering ;
- Tol : op bepaalde autosnelwegen, bv., tussen Krakovi en Sarajevo ; hoe, wat, waar en hoeveel, ga ik jullie informeren als ik daar geweest ben, of eerder als het mogelijk is ;) - op dit moment heb ik niet meer info ;

Ik heb geen prijzen van brandstof genoemd, uit evidente redenen ; de tolprijzen zijn ook ter oriëntatie gegeven.

En om te ontspannen en toch bij dezelfde topic blijven, kijk hier : http://www.aroundtheglobe.nl/nieuws/vreemde-europese-verkeersregels-si19830.html

Vragen...wachten op antwoorden ;):)

Bronnen : http://www.anwb.nl/ ; http://www.vab.be/nl

Goede reis ! :)

Nog 3 x verkeersregels : Tsjechië, Slovakije en Hongarije......met een 'vriendelijk' dank aan Oostenrijk :(:mad:(n) :

* Tsjechië

-

Laatst bewerkt door een moderator:

Gecko

Well-Known Member
Vanaf Nürnberg, het traject ziet zo uit : Nürnberg - Praha (CZ) - Brno - Bratislava - Györ (H ) - Szombathely - Lendava ( SLO ) - Maribor - Ljubljana - Bohinjnska Bistrica en verder het gewoon traject.
Met 'dank' aan de Ministerie van Infrastructuur van Oostenrijk ! (n):(

* Tsjechië

- Snelheid : binnen bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 90 km/u ; autostrade : 130 km/u.
- Verkeersregels : winterbanden verplicht ( tussen 01.11 en 31.03 ) bij sneeuw en ijs ( P.S. - oef ! ik ben juist op tijd ! ); overdag zijn de dimlichten verplicht ; als je een boete krijgt en je kunt het niet onmiddellijk betalen, riskeer je dat ze je rijbewijs kunnen intrekken ; op een kruispunt is verboden om te keren; als je het land binnen rijdt en je hebt schade aan je auto, moet je het aangeven; krijg je een accident in Tsjechië, je moet de politie een verklaring laten schrijven - anders, mag je het land niet verlaten ;
- Uitrusting auto : fluovest verplicht voor alle passagiers ; reservelampen ; verbanddoos ; en natuurlijk je autodocumenten ; check je verzekering !
- Tol : zie - http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/tjechie/toltarieven

* Slovakije

- Snelheid : bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 90 km/u ; autostrade : 90 km/u ( P.S. - gelukkig moet ik maar een kleine stuk autostrade hebben :rolleyes: ).
- Verkeersregels : winterbanden verplicht als de weg bedekt is met sneeuw en/of ijs ; bij gladheid en sneeuwval moet je in Slovakije over winterbanden met het teken M+S beschikken. Voor winterbanden is een minimum profieldiepte van 3 mm vereist.verplicht in je auto : verbanddoos, gevarendriehoek en floevest ; over dag dimlichten verplicht als je auto geen dagrijverlichting niet heeft ; in geval van accident, moet je de politie verwittigen en er mag niets verplaatst worden ; het is verboden om te roken tijden het rijden ; verboden keren op een kruispunt ; het is verboden om langs de weg te overnachten ; de Europese gehandicaptenkaart is nauwelijks erkend ;
- Tol : zie - http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/slovakije/toltarieven

* Hongarije

- Snelheid : bebouwde kom : 50 km/u ; buiten bebouwde kom : 70 km/u ; autostrade : 80 km/u ( P.S. - het staat niet expliciet bij of over achteruit rijden bedoelt is of stilstand verkeer :rolleyes: ; ik ben genoeg in Hongarije geweest en ik 'zeg' je dat geen enkele Hongaarse bestuurder tegen 80 km/u rijdt !, wel veel sneller... ).
- Verkeersregels : tijdens de wintermaanden (oktober - mei) is het verplicht sneeuwkettingen bij te hebben ; maximumsnelheid 50 km/u ( P.S. - wie in Hongarije geweest is, weet het...in mei is bijna zomer...en bergen zijn er niet...Hongarije is zo plat als een vijg ! ...maar de politie is zeer plichtbewust en als je niet hebt wat de wet eist, dan riskeer je aan de grens terug gestuurd te worden....:rolleyes: ) ; buiten de bebouwde kom zijn kruislichten verplicht ; kinderen kleiner dan 1,50 m mogen op de voorzit zitten, als je duidelijk aangeeft dat langs je een kind zit en geen airbag ; centrum van Budapest is verboden voor de wagens...in de plaats, zijn er 9 randparkings aanwezig ; het is verboden om langs de openbare wegen te overnachten ; als de groene licht begint te knipperen, het betekent dat je moet klaar zijn om te stoppen ;
- Uitrusting auto : fluovest, gevarendriehoek en....de documenten van je auto ; check je verzekering ! Ongeval ? : je moet politie verwittigen, al heb je kleine schade ; bijstaan : Hungária Biztosító Nemzetközi Gépjármubiztosítási Osztály (International Car Insurance Department of Hungaria Insurance Company) H-1113 Budapest, Galvani út 44. Tel. 421-1-421, maandag tot vrijdag, tussen 8-20 u. ; als het niet doet, dan riskeer je aan de grens tegengehouden worden, en verdacht van vluchtmisdrijf na ongeval ; maar als je een aangifteformulier van de politie of verzekering kunt tonen, dan mag je het land verlaten.
- Tol : zie - http://www.vab.be/nl/reizen/europesewegeninfo/hongarije/toltarieven

Ik hoop dat ik niets vergeten ben, behalve de brandstofprijzen...het is me onmogelijk de prijzen te melden omdat ze schommelen van land tot land, en van vandaag op morgen ...

Nog vragen ? Stel ze gerust...no problem ! :)

Jullie Travel ( persoonlijk ) Advisor
Gecko :)

Laatst bewerkt:
Bovenaan