Vlieg on a shoestring( figuurlijk, natuurlijk!, of wat dacht je ?)

Discussie in 'Backpackers Forum' gestart door Gecko, 5 aug 2012.

1. Gecko

Gecko Active Member

Je hoeft geen universitaire cursussen te volgen om een goedkoop ticket te bemachtigen :

1. Gluren bij de buren !
    Kijk rondom en zie welke voor je het voordeligste luchthaven is. Een luchthaven kan duur zijn of goedkoop, d.w.z. dat de taksen hoog zijn en parkeren moeilijk en kostelijk. Zoek wie vliegt van waar en het kan soms een pak geld verschillen.

2. Hou jezelf op de hoogte
    Als je een site interessant vindt, schrijf je in en je krijgt altijd een nieuwsbrief, en je bent tussen de eersten om de nieuwe tarieven te zien en tijd om te beslissen wat je gaat doen. Doen !

3. Word speurneus !
    Je zoekt een ticket, liever goedkoop voor een bepaalde bestemming. Je kunt beginnen met "Skyscanner" en dergelijke sites maar vergeet de sites van de luchtlijnen ook niet. Op dit manier heb ik 600 euro "in the pocket" verdiend voor mijn ticket naar SGN ( Saigon of Ho Chi Minh City - Vietnam).

4. Wacht niet te lang met boeken !
    Een voorbeeld : voor mijn jaarlijkse mini-vakantie in Kreta, heb ik de tickets begin december geboekt en het koste 258 euro/pax. Begin maart er is geen ticket meer te vinden onder 400 euro/pax. En ik vlieg met een chartermaatschappij, nota bene...

5. Flexibiliteit aangeraden
    Vertrek altijd op dinsdag en woensdag; het is goedkoper en minder druk; terug vliegen is afhankelijk van je en je budget.

6. Blijf wakker
    Na middernacht komen vaak interessante prijzen en plaatsen vrij; hou je bezig tot dan met kris-kras zoeken.

Bron : Het Laatste Nieuws d.d. 05.08.2012

Laatst bewerkt: 3 mrt 2013

2. RikR

RikR New Member

Goedkoopste vluchten

Ik ben al een tijd aan het lezen hoe je nou de goedkoopste vluchten boekt. Ik heb zelfs geprobeerd met mijn beperkte statistische kennis te bepalen wat de beste methode is. Helaas ben ik er nog niet uit. Bij de statische methode leek het boeken op ca. 3 maand voor de vlucht het goedkoopst. Maar het is lastig de seizoensinvloeden mee te nemen. Zelfs per dag varieren de prijzen behoorlijk (schijnt niet aan cookies te liggen).

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

Boeken jullie trouwens bij de maatschappijen zelf of via een tussenpersoon (zoals cheaptickets.nl, skyscanner.nl of www.vlucht24.nl)? Ik heb het idee dat je beter uit bent bij de maatschappij, maar het zoekt vaak fijner op die andere sites. chaser.nl ofzo is ook wel fijn, dan vergelijk je vergelijksites. Alleen irritant dat er op het eind soms toch weer geld bij komt (bij wtc zelfs 50 euro! die gebruik ik dus mooi niet meer) zodat de hele vergelijking niet meer klopt.

Laatst bewerkt: 25 jan 2013

3. Gecko

Gecko Active Member

Hi Rik
    Mijn persoonlijke methode is "jagen" 11 maanden op voorhand. Ik plan altijd mijn reizen voor volgend jaar, dus ik weet wat ik moet hebben.
    Ik "jaag" overal en bij iedereen; ik schrijf alle gevonden tarieven op en na een tijdje weet je ongeveer wat moet het kosten.
    Ik boek altijd on line. Tussen mij en het ticket is er maar een ding : mijn laptop. Het is ook gebeurd dat ik een verschil van minstens 300 euro gevonden heb, tussen mijn al gekochte ticket en een "promotie" van KLM. Als je rekent voor 2 pax, is het al gauw 600 euro. De basis van mijn volgende reis;)
    De grote reis voor dit jaar is al in orde.
    Ik weet nu al waar mijn volgende reis me gaat brengen. Eens terug van de grote vakantie, begin ik mijn "jacht" op de volgende.
    Ik hou rekening met vakanties in het respectievelijk land of landen, droog/regen seizoen ( in feite, maak ik me geen zorgen over) en ik ben zo flexibel als ze willen.
    Ik krijg ook het laatste nieuws, omdat ik geabonneerd ben op verschillende sites; trouwens, als ik de tarieven "christelijk" vind, dan komen ze te staan in het sub-forum "Reisnieuws" ( ik ben geen egoïst, hoor !;))
    En een pluspunt : werken op Zaventem; het helpt de routes van verschillende vliegtuigmaatschappijen te weten te komen.
    Dit is het, denk ik.
    Als ik iets vergeten ben, stuur ik het op.
    Groetjes:)
    Gecko

4. RikR

RikR New Member

En hoe lang van tevoren boek je dan meestal?

5. Gecko

Gecko Active Member

Hi Rik
    Voor onze grote vakantie de tickets zijn al gekocht, d.w.z. 9-10 maanden op voorhand.
    Hoe weet ik dat het juiste tarief was?
    We gaan al lang naar Azië, en ik weet uit ervaring wat de prijzen zijn.
    Als je, bv, naar Bali wilt, en je koopt een ticket rond 800 euro, dan ben je goed "afgepluimd". De tickets voor Bali zijn heel zeker niet zo duur. Een normale prijs schommelt rond 580 tot rond 650, all-in. Dus, je bent 150 euro kwijt.
    Ik weet waar ik volgend jaar ( er zijn nog 19 maanden) ga vertrekken. Ik ben nu al aan het kijken hoe de prijzen zijn. Tegen de tijd dat ik wil boeken, weet ik wat het gaat kosten.
    Plus, ik ben al 12 jaar bezig met reizen, (bijna obsessief bezig....:) , lezen, een hoop abonnementen, reisprogramma op TV, kortom , ik ben met niets anders bezig dan reizen.
    Plus nog een voordeel : als je op de luchthaven werkt, weet je ook waar de meeste luchtvaartmaatschappijen vliegen, en zo kan niemand je wijs maken welke moet je nemen.
    Zoals ik "zei", voor onze grote vakantie heb ik 600 euro verdiend.

Als je nog info nodig heb, ik sta ter je beschikking:)
    Groetjes
    Gecko

6. Gecko

Gecko Active Member

Een goedkoop vliegtuigticket bemachtigen, is dikwijls op het forum ter sprake gekomen. Het is niet echt gemakkelijk, maar iedereen kan het vinden.
    Er volgen nog tips en als ik ergens nog vind, dan komen ze op het forum te staan, zoals nu :

" * 1. Gebruik de beste zoekmachines

Vergelijkingssites voor tickets heb je in alle soorten en maten, maar ze zijn vaak verwarrend en tijdrovend. Skypicker.com blinkt wél uit in overzichtelijkheid. Geef je vertrekdatum aan, klik op een bestemming op de kaart van Europa en je krijgt in één oogopslag de beste deals van alle beschikbare budgetairlines te zien. Ook momondo.com is glashelder. Dankzij de puike maand- en jaarkalender, die gegevens van meer dan 700 reiswebsites verzamelt, kun je meteen zien wat de goedkoopste en duurste tijd is voor tickets naar de bestemming van jouw keuze. Geen tijd om te zoeken? vliegennaar.nl biedt een handige flight alert service. Geef je budget en bestemming op en je wordt via e-mail op de hoogte gehouden van relevante aanbiedingen.

* 2. Weet wanneer je moet boeken én vliegen

Boek je tickets op dinsdagmiddag en juist niet in het weekend. Op zaterdag en zondag worden de meeste tickets geboekt en airlines passen daar hun prijzen op aan. Ook de tijd van het jaar is van belang en dan hebben we het niet over de open deur van het laag- en hoogseizoen. In januari en juli zetten luchtvaartmaatschappijen hun nieuwe dienstregeling online en kun je voor de voordeligste tarieven boeken. Vliegen die je idealiter op dinsdag t/m donderdag. Doordeweekse vluchten zijn gemiddeld 45 procent goedkoper dan weekendtickets.

* 3. Boek losse vluchten

Losse heen- en terugvluchten van verschillende airlines kunnen goedkoper uitpakken dan een retourtje van één enkele luchtvaartmaatschappij. Vayama.com is een vergelijkingssite die uitblinkt in het vinden van deze tickets. Je kunt ook geld besparen door je ticket te ‘splitten’ – vlieg met een airline naar een luchthaven vanwaar je met een andere airline stukken goedkoper naar je eindbestemming reist dan als je rechtstreeks vanuit Nederland was gevlogen. Toegegeven, een puzzelwerkje en niet zonder risico als je overstaptijd kort is. Maar je kunt al gauw € 100 besparen op bijvoorbeeld een retourtje New York via Dublin (met RyanAir, overstappen op US Airways) of € 400 op een retourtje Hawaï via Seattle (met US Airways, overstappen op Alaska Airlines in plaats van rechtstreeks met KLM).

* 4. Boek all-in

Een all-in arrangement met vlucht, accommodatie en auto kan goedkoper zijn dan alleen tickets voor een lijnvlucht – ben je alleen geïnteresseerd in een ticket, dan zijn het hotel en die auto een optionele extra. Bij sites als arke.nl en expedia.com vind je arrangementen waarbij je tot 25 procent kunt besparen.

* 5. Zet sociale media in

Via TweetAFlight word je op de hoogte gebracht van nieuwe aanbiedingen van airlines en kun je meteen boeken door te reageren met de opdracht ‘buy’. Ook op marktplaats.nl kun je goedkope tickets scoren.

Prijsbewust Treinen

* 6. Reis met een voordeelpas

Met de Interrail Global Pass kun je onbeperkt door dertig Europese landen treinen, vanaf € 175 voor vijf dagen binnen een periode van tien dagen. Met de Interrail One Country Pass reis je onbeperkt door één Europees land. Voorbeeld: drie dagen onbeperkt treinen door Duitsland binnen een maand vanaf € 139. Voordeliger dan een last-minute retourtje Berlijn of Frankfurt vanaf de Nederlandse grens, www.interrailnet.com. Check ook de sites van de nationale spoorwegmaatschappijen voor voordeelpassen. Zo biedt Deutsche Bahn het Schönes Wochenende Ticket (een dag in het weekend onbeperkt reizen in Duitsland met regionale treinen) en het Quer-durchs-Land-Ticket (de doordeweekse variant). Via Amtrak zijn USA Rail Passes beschikbaar waarmee je onbeperkt kunt treinen door de VS, vanaf circa € 300 voor vijftien aaneengesloten dagen, amtrak.com.

* 7. Wees een vroege vogel

Wat niet altijd voor vliegtickets geldt, geldt wel altijd voor treinkaartjes: je bent goedkoper uit als je vroeg boekt. Via treinreiswinkel.nl loopt je vroegboekkorting op bijvoorbeeld de nachttrein CityNightLine van Amsterdam naar Kopenhagen, Berlijn, München, Zürich, Warschau en Moskou op tot 50 procent.

Prijsbewust Autorijden

* 8. Lift mee

Nee, we raden je niet aan met de duim omhoog langs de A2 te gaan staan. Lifters zijn het sociale mediatijdperk binnengedrongen. Voorbeeld: Ridejoy is een soort gemotoriseerde versie van Couchsurfing die reizigers in contact brengt met chauffeurs die ze gratis naar hun bestemming willen brengen. Vooralsnog alleen beschikbaar voor bestemmingen in de VS, maar er zijn uitbreidingsplannen voor de rest van de wereld.

* 9. Weet waar je tankt

Vermijd nare verrassingen en vergelijk vlak voor vertrek op brandstofprijzen.info de Europese dagtarieven ten opzichte van Nederland, zodat je weet waar je het voordeligst kunt bijtanken.

* 10. Ga tol uit de weg

Tol tikt aan maar kun je voorkomen als je een langere reistijd voor lief neemt. Check alternatieve wegen bijvoorbeeld via de routeplanner viamichelin.nl, waar je de optie ‘tolvrij’ kunt aanvinken.

* 11. Vraag naar het weektarief

Van plan een paar daagjes een huurauto te boeken? Vraag dan ook naar het weektarief – de totaalprijs daarvan valt verrassend vaak lager uit.

* 12. Houd taxikosten onder controle

Via cabforce.com (en de bijbehorende app) kun je taxi’s in tientallen Europese steden reserveren tegen een vooraf afgesproken prijs. Dus geen vervelende verrassingen door verborgen kosten of onbetrouwbare valutakoersen.

Prijsbewust Overnachten

* 13. Vergelijk dezelfde kamers

Heb je je zinnen al gezet op een bepaald hotel? Identieke kamers in dat hotel kunnen op dezelfde dag voor verschillende tarieven worden aangeboden. Check hiervoor vergelijkingssites als lookingforbooking.com en hotelscombined.com. Scheelt al snel honderden euro’s! Ben je al op de plaats van bestemming aangekomen en heb je nog geen accommodatie geboekt? Check tussen 1 en 3 uur ’s middags in – dan zijn de meeste kamers beschikbaar en maak je kans op de beste deals.

* 14. Wissel van woning

Meld je aan bij woningruilsites als huizenruil.com, lovehomeswap.com, intervac.nl of holidaylink.com en je zult versteld staan van de luxe, prachtig gelegen huizen die de eigenaren graag beschikbaar willen stellen voor de kans een weekje in jouw Hollandse stadswoning of boerderij op de dijk te kunnen doorbrengen. Je bent alleen lidmaatschapskosten kwijt.

*15. Stem je reistijd op je onderdak af

Weet je waar je naartoe wilt en ben je flexibel wat betreft je reistijd? Check dan op vergelijkingssites als wotif.com in welke periode accommodatie op de bestemming van jouw keuze het goedkoopst is en plan daar je reis omheen.

Prijsbewust Uitgaan

* 16. Gebruik voordeelbonnen

Nieuwsflits: voordeelsites als Groupon.com bestaan ook in het buitenland. Met korting uit eten in New York of naar een spa in Parijs? Zoek vlak voor vertrek naar coupons op het internet. In zuidoost-Azië heeft Ensogo.com goede deals, met kortingen tot wel 80 procent.

* 17. Maak van je lunch je avondeten

In veel landen kun je op doordeweekse dagen heerlijk en vooral veel voordeliger uit eten in de middag. Vraag bijvoorbeeld in Spanje naar de menu del dia en in Duitsland voor de Mittagstisch, met meerdere gangen voor nog geen € 10.

* 18. Sta open voor openingsfeestjes

Vernissages zijn het perfecte gratis avondje uit: kunst kijken, van drankjes en hapjes genieten en leuke locals ontmoeten. Op toonaangevende kunstsites als nyartbeat.com (New York), artrabbit.com (Londen) en tip-berlin.de (Berlijn) wordt nauwgezet een agenda voor de belangrijkste vernissages bijgehouden.

Prijsbewust Communiceren

* 19. Bel gratis in het buitenland

Skype is zó 2009. De new kid on the block heet Rebtel, een app waarmee je waar ook ter wereld gratis via je wifi/3G-aansluiting of tegen Nederlands tarief kunt bellen, rebtel.com

* 20. Bespaar geld én je rug
    Kaarten, woordenboeken, gidsen – van alles is een app gemaakt en je bespaart jezelf dus veel kosten en rugklachten door die praktische telefoon op je smartphone te zetten. Kijk op colmag.nl voor een overzicht van onmisbare reisapps. "

Bron : Columbus Nieuwsbrief, 20.06.2013

Door de redactie samengesteld

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    P.S. - Ik ben niet alleswetende, maar wat ik zeker en uit eigen ervaring weet, deel ik graag met jullie :

1. flight alerts hebben geen nut als je niet zeer flexibel bent (d.w.z. dat je kunt op reis vertrekken op elke moment), als je niet een grafiek kunt houden ( de prijzen schommelen dagelijks en soms per uur) en als je 11 maanden op voorhand kunt beginnen "jagen". De tarieven en uurroosters van de vliegtuigmaatschappijen veranderen zo: vanaf 01 oktober tot 31 maart - winter, vanaf 01 april tot 30 september - zomer ;
    Daarom zijn er "solden" in januari en juli-augustus.
    2. Losse tickets - het is juist wat ik ga doen voor volgend jaar : er vliegen massa's vliegtuigmaatschappijen op HKG; van daar een vlucht boeken naar MLA is spotgoedkoop; een rechtstreekse vlucht kost me veel meer en...ik krijg de kans om HKG en Macau te bezoeken !
    3. "All-in" boeken, vertrouw ik niet; het is altijd iets dat niet echt in orde is...
    4. Met de trein reizen is fijn, maar niet in Europa...te duur..zelfs met welke dan ook "pass" ;
    5. Tanken op autostrade is duur, eten ook; neem de eerste afrit, rijd naar de eerste door God vergeten dorp, en je gaat je geluk niet geloven...en lekker en goedkoop op een terrasje eten, ver van de uitlaatgassen en oorverdovend geluid van de transitverkeer;
    6. Vergelijk de prijzen om een auto te huren...er zijn altijd meer aanbidders.
    7. Een taxi nemen, doe ik alleen in uiterste gevallen; je kent de route niet, dus de taxichauffeur kan 1 uur rondrijden en je merkt niets van; openbaar vervoer...goedkoop en zeker.
    8. Als ik moet een kamer boeken, gebruik ik www.booking.com en www.agoda.com, iedere met pluspunten en minpunten; maar je ziet de prijs, je kamer, situering, en veel details die je anders niet kunt zien; vergelijk de prijzen van de 2 en neem de beste; ze hebben ook "deals"..
    9. Ik heb mijn woning maar 1 keer gewisseld...nooit meer !:bad:
    10.Wees flexibel : "happy hour" is goedkoop en je wordt echt happy van !;)
    11. Als je geen smartphone hebt ( het kan gebeuren, hé ;)) maar wel een e-reader, download je reisgids en andere informatie die je nuttig vindt; een e-reader heeft ook Wi-Fi graag...een e-reader van "Sonny" kost je 100 euro en je kunt het gebruiken, zonder betalend abonnement en apps, tot het met pensioen gaat; ik heb een e-reader en ik kan 1 200 boeken downloaden plus mijn Wi-Fi...ik ben tevreden mee, plus mijn laptop erbij, alles kost me 0 euro en het weegt 165 gram. Goedkoper kan het echt niet !

Groetjes:)
    Gecko

Laatst bewerkt: 20 jun 2013

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie