Vraagjes reizen in Mongolië

Discussie in 'Centraal-Azië' gestart door Jeronimo, 22 jul 2013.

1. Jeronimo

Jeronimo New Member

Hallo mede reis-fanaten!

We zijn nog maar net terug van een fantastische maand Thailand, of we beginnen al weer met het sprokkelen van ideetjes voor onze volgende reis.
    Ik stond daarstraks voor het boekenrek in de AS Adventure en mijn oog viel op de lonely planet over Mongolië. Toen ik het boek opensloeg en de foto's zag was ik meteen verkocht!
    Nu zit ik nog wel met enkele vragen. Kan iemand me helpen?

Wat ik graag wil weten:

- Is het een duur of goedkoop land om door te reizen qua eten transport en overnachtingen?
    - Zijn er voldoende transportmogelijkheden naar de interessante plekken?
    - Is er voldoende accommodatie om te overnachten?

Jullie zijn alvast erg bedankt! :)
    Groetjes!!

Laatst bewerkt: 22 jul 2013

2. Gecko

Gecko Active Member

Hi Jeronimo

Welkom thuis ! Fijn om te lezen dat Thailand jullie meeviel.

Nu, Mongolië is "another piece of cake".

Mijn idee is om eerst een project van je traject te maken en dan kan ik verder "duiken" om iets te vinden dat je in de "Lonely Planet" niet vindt bv, transport België - Mongolië, visum ja/neen want "Lonely Planet" is een zeer goed gids maar ze houden geen rekeningen met de Belgische reizigers. Je kunt het gebruiken om idees te pikken. De rest is aan je.

Als je mijn voorstel goed vindt, laat het maar weten.

Groetjes:)
    Gecko

3. Gecko

Gecko Active Member

Hi Jeronimo

Iets snel - snel over Mongolië :

* beste reistijd : juni tot september ( je kunt nu al je verlof aanvragen, om zeker te zijn dat je het hebt) ;

* highlights :
    - de Naadam festival, een soort "Nomad Olympics" ( paardenkoersen, boogschitterwedstrijden, worstelen in gekke outfits, en.)

- Khövsgöl Nuur - een spectaculaire meer, in de streek van zuid Siberië; het water is zo zuiver dat het gewoon drinkbaar is ;

- Altai Tavan Bogd National Park, met besneeuwde bergtoppen, azuurblauwe meren en Kazakh jagers met adelaars ;

- de ruïne van de oude Mongoolse hoofdstad Karakorum en niet ver van, een klooster in Tibetaanse stijl - Erdene Zuu Khiid ;

Lees "Mongolia : Travels in the Untamed Land " by Jasper Becker, om de hedendaagse Mongolië te leren kennen.

Tot mails,
    Gecko:)

4. Jeronimo

Jeronimo New Member

Gecko,

Hartelijk dank voor de moeite die je al voor me deed!
    De tips brengen me al helemaal in de stemming om de hele reis uit te dokteren!
    Het gaat idd wel iets totaal anders zijn dan Thailand, of eender welk land waar we al zijn geweest. Maar dat maakt het allemaal boeiend en de moeite waard natuurlijk!
    Ik ga straks even langs de bibliotheek, eens kijken of ze dat boek en nog andere boeken hebben.

Een welgemeende merci! ;)

5. Gecko

Gecko Active Member

Hi Jeronimo

Vóór dat je naar Mongolië gaat, komt Mongolië naar je...op bezoek : ;)

- zaterdag, 27 juli , om 19.00 uur, op "National Geographic Channel ", kun je je eerste kennismaking krijgen over Mongolië en het verleden : " Forbidden Tomb Of Genghis Khan;

- ook volg "An Idiot Abroad" ( het komt op "Discovery Channel") want ik heb z'n boeken gelezen en ik weet met zekerheid dat hij ook naar Mongolië is geweest; er zijn 2 boeken, interessante en zeer hilarische boeken : Karl Pilkington - "An Idiot Abroad" en " The Further Adventures Of An Idiot Abroad";

Als ik nog iets vind, laat ik je weten.

Gecko

6. Gecko

Gecko Active Member

...of het boek "Het land van de toornige wind" door Galsan Tschinag en Amélie Schenk, uitgegeven door "Meulenhoff"; het is het verhaal van een Mongool die in Duitsland gaat studeren en door confrontatie met het westen zijn eigen cultuur gaat ontdekken en waarderen;
    - het boek bevat veel getuigenissen en informatie over de lokale gebruiken en tradities, onder andere hoe je moet bewegen in een ger.

- een second gelegen dacht ik aan ger ( de mongolentent) ; alleen de Russen gebruiken het woord yurt. Dus, ger is de juiste woord;)

Gecko

7. Gecko

Gecko Active Member

...of het boek van Bruce Perry "Tribes" ( Fifteen Tribes, Fifteen Cultures - One Man's Journey), het hoofdstuk " Frosty Steppes - The Darhad of the Darhad Valley "; z'n programma "Amazon"( door BBC gefilmd) is op TV geweest en als ik me niet vergis, BBC heeft ook "Tribes"gefilmd...

Ik heb iets fantastisch gevonden voor je reis naar Mongolië, maar ik heb je vandaag genoeg lastig gevallen..

Gecko

8. Jeronimo

Jeronimo New Member

Hey Gecko,

Ik kom net terug van de bib. Ik heb naar alle boeken gezocht die je opnoemde (buiten de die van in de laatste post, toen was ik al op de weg terug :) ). Jammer genoeg geen van allen gevonden! Het enige wat ze over Mongolië hadden was een oude reisgids van in de jaren '90!

Ik vind het zeker niet erg hoor dat je zoveel inbreng hebt! In tegendeel!
    Maar zie dat je met dit weer nog wat tijd in jezelf kan steken hé. :cool:

De documentaire staat alvast geprogrammeerd om opgenomen te worden.

Groetjes!

9. Gecko

Gecko Active Member

Hi Globetrotter

Ik denk dat ik nog 2 dagen nodig heb om alle info's te versturen. Als ik ondertussen nog meer vind, dan heb je pech !;)

Wat de boeken betreft, ik was bijna zeker dat je weinig of niets ging vinden. Mongolië spreekt weinig mensen aan. Waarom ? Omdat het ver is ? Ik betwijfel...

Het boek van Bruce Perry heb ik ook gelezen, het is in het Engels en ik heb ze besteld bij "amazon.co.uk" of je kunt ook "amazon.de" proberen ( de Duitsers zijn sneller !); als je voor 20 € bestel, moet je geen verzendkosten betalen. Het is een fantastisch interessante boek !

OK. Dan ga ik de "aanval" beginnen ;)

A, by the way, het weer is geweldig, maar mijn leven is gebaseerd op "reizen"; ik "reis" alle dagen, over de hele wereld. Alles wat ik dagelijks doe, is in direct verband met "reizen".

Groetjes en geniet van een mooie zomerse avond !

10. Jeronimo

Jeronimo New Member

Gecko,

Hopelijk reis je dan vandaag in het zonnetje! :)
    Ik keek ook al op bol.com, waar ze enkele boeken over Mongolië verkopen (oa die van Jasper Becker).
    Eens kijken welke de meest interessante zijn om te bestellen!

Groetjes!

11. Gecko

Gecko Active Member

Hi Medereiziger

Vandaag ben ik bijna in de tropen....temperatuur in de living : 31 graden ! Perfect om te "reizen" ;) Tropen krijgen altijd mijn voorkeur...ik hou van de warmte ( mijn "naam" zegt genoeg...:D) tot 55 graden; daarna begin ik ook warm te krijgen !

Op "Amazon" is het aanbod natuurlijk veel groter, en je kunt alles zien wat je interesseert : prijs van het boek / e-boek, inhoud, van welke jaar, en. Maar ja, alle boeken zijn in het Engels/Duits/Frans - als je bij "amazon.fr" gaat.

OK. En nu begint te "regenen" : eerst gaat iets zeer speciaal zijn. Je kiest, natuurlijk, wat je het meest interesseert.

Gecko

12. Gecko

Gecko Active Member

Dus,

* "Wie jakkert mee naar Mongolië ?

"Ook al doen we er luchtig over, het risico dat je doodgaat tijdens deze race is groot".
    Espe, lid van de internationale groep avonturiers "The Adventurists", doelt op de Mongol Rally. Elk jaar staan halverwege juli in Londen honderden auto's te wachten op het startsein voor de race naar Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië.
    Een rit van grofweg 12 000 km, al ligt de route helemaal open en is er geen vaste datum waarop je de finish moet halen.

Espe : " Wil je via Kaap de Goede Hoop rijden? Ga je gang. Het enige wat telt, is het avontuur. En de enige regel is dat je auto zo gammel mogelijk dient te zijn.
    Sinds 2004 staat dan ook een bonte verzameling aan de startlijn, van Mini's met een ouderwetse Britse telefooncel op het dak tot brandweerwagens beplakt met rood bont. Fourwheeldrives zijn uit den boze.

De Mongol Rally is bedacht door 'Mister Tom', een Brit die naar eigen zeggen de wereld minder saai wil maken. In 2001 besloot hij met zijn Fiat 126 naar Mongolië te rijden met niet meer dan een mes, goedkope sigaren en één paar kleren bij zich. Hij faalde jammerlijk maar had zoveel lol dat hij het nog een keer wilde proberen en andere mensen enthousiasmeerde voor de tocht.

Nu is de Mongol Rally een internationaal fenomeen waarvoor deelnemers 3 tot 6 weken uittrekken en de nodige ontberingen doorstaan. Slechts de helft haalt de eindstreep.
    Espe : " Elk jaar zijn er teams die ernstig gewond raken. Je rijdt dan ook door onherbergzame gebieden als de bergen van Pakistan en de woestijn van Kazachstan. Als er iets gebeurt, is er vaak niemand om je te helpen - maak dus niet de fout om de rally als een veredelde vakantie te zien".

Onderweg dienen deelnemers niet alleen al hun ledematen te behouden, maar ook nog eens minstens 1 000 euro voor goede doelen in Mongolië in te zamelen. Voor de die-hards heeft Espe nog een laatste tip : "een auto is 8 kamelen waard, mocht je vast komen te zitten in de woestijn. Succes!"

Je kunt je inschrijven via www.mongolrally.theadventurists.com

Zoiets, dus : http://www.youtube.com/watch?v=wo7BF1KcVlM

En dit kan ook helpen : http://www.youtube.com/watch?v=cvQt94MLaLI

En hier zijn ze, The Adventurists : http://www.youtube.com/watch?v=QBq5BflVsac

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    P.S. - Het lijkt inderdaad lol...ik zou direct willen vertrekken :cool:

Jero, wat denk je ?

Gecko

Laatst bewerkt: 23 jul 2013

13. Jeronimo

Jeronimo New Member

Magnifiek!
    Ik zou zo meegaan. Maar daar gaan ze op mijn werk niet mee kunnen lachen denk ik als ik zo lang weg blijf :D .
    Jammer want de filmpjes zagen er wel veel belovend uit. En met dat tweede heb ik mij echt rot gelachen!

14. Gecko

Gecko Active Member

...en ik ook...ik heb mij ook rot gelachen van je reactie :D! Yes, this is the spirit !
    Morgen, gaan we verder met Mongolië, iets anders, natuurlijk.
    Medereiziger, slaap lekker en tot morgen !
    Gecko

15. Gecko

Gecko Active Member

Hi Globetrotter
    Ja, ik kon het echt niet laten...een "ontdekking" voor ik slapen ging...je kunt snel een bezoek brengen om te zien hoe het eigenlijk is :

" Mongolië ontdekken in de Limousin

Voor een ongewoon en exotisch verblijf hoef je niet perse urenlang te vliegen of een grote som geld uit te geven. Vlakbij het mooie Lac de Vassivière en te midden van het groene departement Haute Vienne logeer je in Mongolische tenten, beter gekend als joerten. ReisReporter beleefde deze unieke overnachting.

Met ezels op stap

Het begon eigenlijk allemaal bij de ezels. In 2000 is Christophe gestart met zijn ezelboerderij. Sindsdien worden er regelmatig ezelwandelingen georganiseerd en kun je ook een ezel boeken om ermee op stap te gaan, zelfs voor meerdere dagen. Daarvoor hadden ze de nodige accommodatie nodig. Gîtes waren niet ideaal, want die zijn meestal bezet voor een week en Christophe zocht iets dat paste bij het natuurlijke karakter van het verblijf.

Overnachten in joerten

Joerten zijn vrij ruime, ronde tenten met houten binnenwerk en deur die steeds in oranje en/of blauw geschilderd worden. Dit zijn namelijk de traditionele kleuren van de joerten in Mongolië. Oranje staat symbool voor de Aarde en het blauw voor de hemel. Op die manier verenigt de joert hemel en Aarde. Ook de authentieke meubels in de tent werden in deze kleuren geschilderd.

Afkomstig uit Mongolië

Alles is afkomstig van Mongolië en dat was geen gemakkelijke opgave. Nieuwe doeken of stukken moeten bijvoorbeeld minimum 6 maanden tot zelfs een jaar op voorhand besteld worden, vertrouwt Christophe ons toe. Het was echter de moeite waard, want ze passen perfect in het groene kader van de Haute Vienne. Het is in feite zoals kamperen en net zoals op een camping zijn de douches en toiletten hier gemeenschappelijk. Koken doe je in de centrale joert, waar je een kleine keuken, tafels en stoelen vindt.

Mongolische vertelavonden

Ter plaatse kun je Mongolische avonden bijwonen. Een dame vertelt je verhalen van het verre Mongolië. In de centrale joert zit iedereen knus bij elkaar op de stoelen en bankjes heel geboeid te luisteren naar deze boeiende avonturen en mysterieuze legenden. Een ideale Mongolische afsluiter van dit verblijf!

PRAKTISCHE INFO

Les Ânes de Vassivière | Tel. +33 (0)5 55 69 41 43
    Locatie | departement Haute Vienne | Limousin
    In Peyrat-le-Château rijden richting Bourganeuf gedurende 2 km
    tot aan het gehucht Champseau.

Logeren | Joerten en een sinds kort ook een roulotte (= zigeunerwagen)

Internet: www.anes-de-vassiviere.com

Lees meer over de Limousin: www.reisreporter.be/Limousin

---------------------------------------------------------------------------------

P.S. - Zoals ik "zei", "joert", of andere schrijfwijzen, is een Russisch woord voor de Mongoolse "ger" (hun tent maar toch geen echte tent, zoals we het kennen) en de mensen zijn niet echt gelukkig als je de Russische variant gebruikt...het is ook niet moeilijk te raden waarom...;) En nu ga ik echt slapen !:)

16. Gecko

Gecko Active Member

...en zo gaat het als je verslaafd bent aan reizen...je reist soms 24/24, 7/7, niet slecht, hé ?;)

Het eerste boek dat ik in mijn bibliotheek van begane grond gevonden heb en het gaat ook over Mongolië, heet "De Grote Trek" van Marc Helsen, uitgegeven door "Lannoo"...onmogelijk om het niet te vinden.

Ik ga verder "duiken"....

Gecko

17. Gecko

Gecko Active Member

Hi Jero

First things first...het schijnt dat ik moet binnen 1 uur vertrekken, maar ik ben je toch niet vergeten.

Omdat Mongolië iets speciaal is, ik heb 2 boeken gevonden die je kunt lezen vóór je vertrek; ik zou ze plaatsen in het hoofdstuk "Algemeen" :

* Jane Wilson-Howarth - Buikloop, busreizen en bloedzuigers & andere zaken die je exotische reis kunnen verknallen en die je kunt voorkomen, - uitgever : BZZTôH

* Peter Moore - No Shitting in the Toilet, the travel guide for when you've really lost it ;

En als ik terug komt, gaan we Naadam Festival "aanvallen". Beloofd.

Gecko

18. Gecko

Gecko Active Member

Ai, ik was bijna iets zéér belangrijks vergeten te melden : we moeten stilaan beginnen met "jagen" voor vliegtuigtickets.
    En neen, het is niet te vroeg, tenzij je duizenden euro's wilt weggeven, maar ik denk, eerlijk "gezegd", van niet ;)

Tot straks

P.S. Om te beginnen, laat "Skyscanner" een waarschuwing naar je sturen over de prijs ( prijzen), afhankelijk van je route. Ulaan Baatar bereiken is "no shit", ik bedoel, dat het gaat niet fantastisch gemakkelijk zijn. Maar we gaan ons best doen. Mijn eerste voorstel gaat naar BRU - SVO - ULN - SVO - BRU, m.a.w. Brussel - Moscou - Ulaan Baatar - Moscow - Brussel ....toch een "hell of a distance" !

Sla de waarschuwing telkens op in je computer, zodanig dat je de fluctuatie in prijzen kunt vergelijken.

Laatst bewerkt: 24 jul 2013

19. Jeronimo

Jeronimo New Member

Wauw!
    Leuke boeken, hier en daar de recensie al van gelezen. Ik ben nu volop bezig met het zoeken van een paar van de titels.
    Wat de vliegtickets betreft, is het zeker nog tot september afwachten. Ik September kan ik ten vroegste pas weten welke periode ik vakantie kan nemen (volgende zomer). Ik veronderstel dat de tickets dan ook nog wel zullen meevallen van prijs? Of dat hoop ik toch ;)
    Ik heb daarnet al even gezocht en kon zelfs nog geen tickets vinden via skyscanner en andere zoekmachines.

Dat festival ziet er trouwens echt de moeite uit! Geweldig hoe die "oude" sporten worden beleeft.

En voor de rest, die meren, het landschap en die oude ruïnes; wauw!!

[video=youtube;NWCqFR1prQk]http://www.youtube.com/watch?v=NWCqFR1prQk[/video]

Groetjes,
    Jeronimo

20. Gecko

Gecko Active Member

Hi Globetrotter

Zoals beloofd, gaan we eerst naar de Naadam-festival, samen met Floortje Dessing en haar boek " 100 wereldplekken die je gezien moet hebben", uitgegeven door "Prometheus Amsterdam, in 2012 :

"Mongolië : al eeuwen een land dat tot de verbeelding spreekt. Het is het land van de machtige Djengis Khan die ooit de heerser was over bijna heel Azië. Op kleine taaie paarden veroverde hij in de 13e eeuw met zijn meer dan 200 000 man sterke troepen het continent. Acht eeuwen later is er van dat eens zo machtige rijk nog een klein gedeelte over, een land dat nog altijd 3 keer groter is dan Frankrijk.

Ondanks het feit dat we in de 21e eeuw leven, lijkt het in Mongolië soms alsof de tijd heeft stil gestaan. Nog altijd leven de meeste nomaden buiten de grote stad in gers, traditionele tenten die binnen no time kunnen worden opgebouwd en afgebroken. Veel nomaden dragen nog de traditionele prachtige zijden pakken en rijden rond op hun taaie kleine paarden.

Als je het land echt wilt beleven, kun je het dan ook het beste bekijken vanaf de rug van een paard. Het makkelijkste is om een georganiseerde reis te boeken waarbij je per paard grote afstanden aflegt. Slapen doe je vooral in tentjes, want het land is gigantisch uitgestrekt en dunbevolkt en veel overnachtingsmogelijkheden zul je hier dan ook niet vinden.

Je bezoekt onder meer het prachtige en nog onbekende Hovskolmeer, een van de diepste en schoonste zoetwatermeren ter wereld. Maar je kunt ook een bezoek brengen aan de Tsaatan, het rendiervolk dat het rendier niet alleen gebruikt als voedsel, maar voor ze geconsumeerd worden ook als vervoermiddel.

Ook prachtig is Erdene Zuu Khiid, de imposante overblijfselen van het eerste klooster van Mongolië. En dan is er natuurlijk de onvoorstelbaar uitgestrekte en eenzame Gobiwoestijn, onbeschrijfelijk indrukwekkend en imponerend.

De mooiste tijd om Mongolië te bezoeken is juli. Het is dan zomer en de temperaturen zijn aangenaam ( 's winters kan het hier ijzig koud zijn).* Grootste pluspunt van deze maand is het feit dat dan het Naadam-festival plaatsvindt, het grootste festival van het land. Tijdens dit feest, dat 2 dagen duurt, komen van heinde en verre nomaden te paard richting de hoofdstad om mee te doen aan verschillende competities. Er worden wedstrijden gehouden in 3 typisch Mongoolse sporten : boogschieten, worstelen en paardenraces. De winnaars verdienen niet alleen een groot geldbedrag, maar ook, minstens zo belangrijk, gigantisch veel aanzien en prestige. Vooral de winnaars van de paardenraces zijn grote helden ( er wordt in 5 categorieën gestreden, naar de leeftijd van het paard).

Maar ook buiten de wedstrijden om is er ongelofelijk veel te zien en te beleven. Op de eerste dag vindt er een grote kleurige ceremonie plaats, waarbij honderden soldaten in felle uniformen liederen spelen, waarna een indrukwekkende stoet van monniken en atleten in traditionele pakken volgt. Ook de slotceremonie op dag 2 is indrukwekkend, en tegen die tijd wordt er ook al flink gedronken want dat is een belangrijk onderdeel van de feestvreugde. Dit feest geeft je een unieke kans om het land op zijn best te zien, met de mooiste kleding, de beste optredens en de sterkste prestaties.

Mongolië is een land dat je ooit moet zien, maar wacht niet te lang, want het land ontwikkelt zich in razend tempo. Nu al zie je veel nomaden richting Ulaan Baatar vertrekken om daar hun gers naast elkaar op te bouwen, van elkaar gescheiden door houten schuttingen. En steeds vaker zie je jongens die de brommer verkiezen boven het paard. Ga erheen en zie het met eigen ogen, nu het nog kan..."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P.S. - Floortje Dessing heeft veel reisprogramma's gemaakt voor NED 3 ; mijn laatste info over haar was dat ze ziek was en sinds toen hoor ik niets meer over haar; ik hoop dat ze niet ongeneselijk ziek is...het zou zeer spijtig zijn !
    Ze heeft ook wat mooi en interessante reisboeken geschreven. Ik denk dat ik ze allemaal heb:confused:

* Bruce Perry heeft 1 maand, tijdens de Mongoolse winter, bij een nomade familie, verbleven; het weer viel idd niet echt mee ;)

Georganiseerd reizen ?! Nee, waarom ? Ten eerste, als je georganiseerd reist, moet je zeker zijn dat alles wat je ziet is 100% toeristisch, niets echt spontaan, het leven van de mensen zoals het is. Ten tweede, bovenop, van het geld dat je betaal, krijgen ze zeer weinig of niets.
    Als je toch zo ver bereid bent om te reizen, dan moet je de echte Mongolië zien. Ja, het is een beetje / meer avontuurlijk reizen ; mijn persoonlijke mening is dat het avontuur het zout en de peper van het reizen is...

Je kunt perfect alles alleen organiseren, zoals je het wilt; het is tenslotte je zuur verdiende centen en je waardevolle vakantietijd. Je kunt, bv., een "fixer" vinden, zoals BBC en andere grote TV zenders doen; het is helemaal niet moeilijk...zeker als je zo'n bestemming kiest. Voor mijn nakende reis is het niet nodig.

Zo. Voorlopig.

Info's over dit festival van Floortje zelf :
    - wanneer : elk jaar, 11 - 13 juli ;
    - wat kost het : een paardrijdtocht door Mongolië via "Time Out Reizen" : vanaf 1 300 € / p.p. voor 11 dagen ( verschillende tochten mogelijk); tijdens het festival zijn de wedstrijden gratis, voor de openingsceremonie betaal je als buitenlander 10€/p.p.
    - meer informatie : algemene informatie over Mongolië : www.travelmongolia.com
    voor paardrijdtochten : www.timeout-reizen.nl

Groetjes :)
    Gecko

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie