Vraagjes reizen in Mongolië

Discussie in 'Centraal-Azië' gestart door Jeronimo, 22 jul 2013.

1. Gecko

Gecko Active Member

...en nog wat lectuur : "Het Wilde Oosten", geschreven door Jill Lawless, uitgever "BZZTôH.

Veel leesplezier !

Groetjes:)
    Gecko

2. Gecko

Gecko Active Member

...en nog een ervaring, 1 maand lang in Mongolië :

"Bij de nomaden...een sterk volk in een harde omgeving

Fotografe Elisabeth Broekaert trok een maand lang door Mongolië, op zoek naar de ziel van de nomaden. Het verhaal van een sterk volk in een harde omgeving; Broekaert laat ons meelezen in haar reisdagboek.

Ik was helemaal ondersteboven van de Russische film "Urga" waarin Mongolië naar voor komt als een exotisch land dat alles verschilt van onze maatschappij. Het boek " Het Land van de Toornige Wind door Galsan Tschinag en Amélie Schenk ( uitgeverij Meulenhoff) deed de rest. Dit is het verhaal van een Mongool die in Duitsland gaat studeren en door confrontatie met het westen zijn eigen cultuur gaat ontdekken en waarderen. Het boek bevat veel getuigenissen en informatie over de lokale gebruiken en tradities. Hoe je te bewegen in een ger ( een mongolentent),bv. Ik was zo in de ban van het land , dat ik vorig jaar samen met een vriendin besliste om een maand lang op ontdekkingsreis te gaan naar Mongolië.

Het traject

Mongolië is meer dan 50 keer België. De onvoorstelbare weidsheid is dus het eerste wat opvalt : er wonen gemiddeld 2 mensen per km2. Uren rijd je door grasvlakten zonder een mens te bespeuren. Na mijn terugkeer moest ik een week afkicken voor ik de drukte hier weer aankon.
    We zijn vanuit de hoofdstad Ulaan Baatar met een Russische jeep - met chauffeur en begeleider - naar het noorden getrokken. Je bent hier wel aangewezen op een jeep, want er zijn nauwelijks wegen. Onze eindbestemming lag in de bergen nabij de Siberische grens. Daar wonen de "rendiermensen" . In tegenstelling tot de Mongoliërs leven zij in gewone tipi's. Op de terugweg bezochten wij de Mongoliërs in hun gers. Her en der gingen we op zoek naar het schaarse culturele erfgoed.
    Mongolië is lang bezet en geplunderd geweest door China en Rusland, slechts enkele boeddhistische tempels hebben de "grote schoonmaak" overleefd. Van het Mongoolse rijk van Djenghis Khan ( 13e eeuw) bijvoorbeeld, blijft haast niets meer over. Het Erdene Zu klooster in Karakorum is een zeldzame getuige.

De "rendiermensen"

De confrontatie met de Tsaatan, de zogenaamde "rendiermensen" zal mij altijd bijblijven. Zonder hun taal te spreken, hadden wij toch een goed contact met dit natuurvolk. De communicatie verliep intuïtief en via gebarentaal. Deze mensen leven in een autonome gemeenschap in de bergen, in de steden zul je hen niet aantreffen. Toen wij er aankwamen, werden wij na veel vergaderen door de dorpsraad aanvaard. Onze gids had hen vooraf ingelicht over ons opzet. Hij won hun vertrouwen. Ik vond het een boeiende confrontatie met een sterk volk in een harde omgeving. 's Winters dalen de temperaturen er tot -50 graden.

Mensen en dieren

Niet toevallig omschrijven de Mongolen zichzelf als " een volk van 5 dieren" : paarden, yaks, schapen, geiten en kamelen. Voor de nomaden zijn de dieren van vitaal belang : ze voorzien hen van melk, vlees en vachten. Zonder dieren is er geen kleding, woonst of vervoer. Vanaf de jaren 30 bouwden de Sovjets in de steden flatgebouwen en grote officiële gebouwen. Maar het sedentaire bestaan is niet aan de Mongoliërs besteed. In de dorpen zie je hooguit wat houten huizen met een handvol gers eromheen, de rest verspreidt zich volgens het ritme van de kudde.
    Dit is een volk van geboren ruiters. En dan is er die gastvrijheid. Nadat de eerste nieuwsgierigheid is bevredigd, vergasten de Mongoliërs elke bezoeker op thee, airak ( paardenmelk) en paardenkaas. Nu had die gastvrijheid ook wel een keerzijde : in een ger is geen enkele vorm van privacy. Iedereen slaapt in dezelfde tent. Ook de notie privé - bezit is bij velen onbekend. Wie zou het bijvoorbeeld in zijn hoofd halen om in zo'n grenzeloos land terrein te gaan afbakenen ?

Fotograferen

Foto's nemen verliep er niet echt moeilijk, de mensen waren hooguit wat onwennig voor de camera. Het is wel zo goed als onmogelijk om de onmetelijke landschappen goed in beeld te brengen. Dat gevoel van ruimte moet je echt ter plaatse ondervinden. Het schitterende licht, even warm als bij een late avondzon, was er wel mooi meegenomen.
    De "rendiermensen" heb ik in zwart - wit opgenomen. Daar was geen specifieke reden voor : ik wilde dit verhaal er wel uit lichten. Zwart - wit is minder anekdotisch en geeft meer een tijdloos effect dan kleur, vind ik "

Bron : "Grande Reismagazine"

Tekst : Erik Verdonck

Laatst bewerkt: 2 aug 2013

3. Gecko

Gecko Active Member

Hi Jeroen

Tony Wheeler ( de "vader" van "Lonely Planet" heeft nog een interessante boek geschreven : "Dark Lands" - Mongolië is er ook bij.

Onder andere geeft hij tips "off the beaten track" : ga naar zuid, naar Bayanzag, "Flaming Cliffs" van Gobiwoestijn ( dit wist je al).

Bijna dagelijks krijg ik prijsalarm...hoe ver staat je ?

Gecko

4. Gecko

Gecko Active Member

5. Gecko

Gecko Active Member

Hi Jeronimo
    Vandaag, op NED 3, om 19.55 , komt Mongolië in beeld.

Veel plezier !

Gecko

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie
  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie