Wat voor soort contact?

jessica1978

New Member
Beste medereizigers,

Ik overweeg om eens te gaan backpacken, dit heb ik nog niet eerder gedaan. Eerder heb ik wel groepsreizen gemaakt . Dat was erg leuk :)

Mijn vraag is eigenlijk hoe de contacten zijn die je maakt tijdens het backpacken in de hostels. Zijn deze veelal oppervlakkig, houdt je er voornamelijk facebookvrienden en misschien eens een kennis aan over, of zijn er ook mensen die er echte vriendschappen aan over hebben gehouden?
Ik ga ervan uit dat je in de dorms en gezamenlijke ruimtes vrij makkelijk met elkaar in contact komt (zeker als je normaliter ook al makkelijk een kletspraatje maakt). Maar hoe gaat het verder? Ga je overdag ook excursies met elkaar doen? Reis je na 3 of 4 dagen weer verder met de bus, of hebben mensen ervaring van weken optrekken met elkaar? Of was je veel alleen? (en was dat misschien ook best eens lekker?).
Ik probeer mezelf een zo realistisch mogelijk beeld te vormen. Wie helpt mij hierbij?

Alvast bedankt.

groetjes,
Jessica

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Hey Jessica,

Sommige zijn oppervlakkig en andere zijn vriendschappen voor het leven.
Dat hangt een beetje van beide personen af want vanaf dat ieder zijn eigen weg gaat wordt het moeilijker. Als je de communicatie gaande kan houden is al een pluspunt. Maar als je dan later opnieuw ergens kan afspreken met die persoon (soms jaren later) is dat echt geweldig.
Als je open bent kan je snel vrienden maken, In het begin is dat misschien moeilijk. Maar dat leer je wel.
In de dorm of in de lounge / keuken maak je makkelijk vrienden.
Na een tijdje ga je samen uit, kook je samen of doe je samen excursies e.d.
Maar durf ook alleen op excursie gaan want dan ben je meer open voor nieuwe vriendschappen.

Omdat ik al redelijk wat rondgereisd heb kan ik nu de wereld rond reizen en overal vrienden bezoeken. Ik probeer mijn goede vrienden om de paar jaar te bezoeken. Al is dat soms moeilijk omdat ik keuzes moet maken.
Zij kennen ook de omgeving dus dat is altijd een plus voor mij. En zij zijn natuurlijk blij om mij nog eens te zien.
Ik heb ook al verschillende keer opnieuw een reis gepland met iemand die ik daarvoor ontmoet had tijdens het reizen.
Ik krijg ook regelmatig bezoek van vrienden die ik aan de andere kant van de wereld leren kennen heb.
Is echt geweldig!

Maar soms heb je mensen die liever in hun eentje zijn dus respecteer ook hun mening en zoek gewoon iemand anders :p
Je zal genoeg mensen tegen komen.

jessica1978

New Member
Hoi Fred, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb zelf vooral ervaring met groepsrondreizen en vroeg me af of het qua contacten erg veel verschil maakt. Heb jij ook ervaring met rondreizen of alleen met backpacken?

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Ik heb vroeger ook rondreizen gedaan, bij rondreizen heb je veelal koppels tenzij je met een organisatie gaat die reizen voor singles organiseert.
Over het algemeen zijn backpackers ook meer open omdat ze meestal ook alleen op reis zijn.
Dus dat zou zelfs beter moeten zijn. Natuurlijk moet je zelf vrienden maken, je word niet in een groep gezet zoals bij een groepsreis. Buiten dat je in dezelfde kamer zit met een paar mensen. Maar daar kan je dan ook makkelijk beginnen. Als je een leuke kamergenoot ontmoet en hij of zij kent nog iemand anders in het hostel. Soms ken je op enkele uren half het hostel. Lukt dat niet kan je altijd wel iemand vinden in het hostel om een praatje te doen. En zo ben je vertrokken.

Ik heb ook in verschillende hostels verbleven van heel basic tot en met luxueus en mijn ervaring is wel dat hoe luxueuzer het hostel is hoe meer gesloten de personen zijn. (over het algemeen) Maar niet iedereen is hetzelfde natuurlijk. Dus dat kan verschillen aan de hand van de cultuur. Ook de mensen die in een kamer met 3 of 4 zitten zijn dikwijls verschillend van de mensen die in 6 of meer bed dorms zitten.
En ik heb als ik alles samen tel toch een 3+ jaar in hostels doorgebracht. (over de laatste 8 jaar)
Ik heb ook graag een mooi en vooral proper hostel, Maar ik ga meestal voor 6 bed dorm omdat ik ondervonden heb dat daar de mensen meer open zijn. En de kamer prijzen van 6 bed dorms zijn betaalbaar :)
Maar dat is mijn mening, en er zullen waarschijnlijk mensen zijn die daar anders over denken. En ik respecteer ook hun mening.

Bovenaan