Booking.com

Zuid-Amerika

Daniyal

New Member
Hey beste backpackers!

Begin september vertrek ik met een paar vrienden naar Zuid-Amerika.
Nu zijn we er wel niet uit wat betreft onze bestemming(en).
Max 3 a 4 weken. Mogelijke bestemming is Peru. En als het mogelijk is, van Peru naar Chili of naar Ecuador (alle omliggende landen zijn mogelijk). Buiten Colombia, want ik wil nog levend terug komen. ;-)

Wat lijkt volgens jullie een leuke route?
We willen veel natuur en cultuur zien, met af een toe wat citylife om te bekomen.

En plus, we zijn studenten die zich moeten houden aan een budget, maar er ineens ook alles willen uithalen!

Ik hoop snel van jullie te horen!

Thanks

LaViajera

Well-Known Member
Alles hangt ervan af wat je zelf Wilt. Peru is zeker een aanrader, veel verschillende dingen te doen. Het is ook een heel groot land, dus je gaat ook wel wat tijd moeten rekenen voor transport. Ik zou persoonlijk aanraden om enkel Peru zelf te doen in 3-4 weken, want die tijd ga je gemakkelijk kunnen gebruiken als je Peru echt wil gezien hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er in de omliggende landen geen mooie dingen te zijn, maar als je die er bij wilt doen, ga je alles vrij snel moeten doen.

Overigens is er een grote misvatting over Colombia. Colombia is echt niet gevaarlijker dan andere landen in de regio (tenzij je ergens in je eentje de wildernis in guerrilla gebied rondloopt). Vroeger was Colombia inderdaad veel gevaarlijker, maar de laatste regering heeft heel veel geïnvesteerd in veiligheid. Vorig jaar heb ik met een huurauto rondgereden daar en heb me op geen enkel moment onveilig gevoeld.

Wat budget betreft: Chili en Argentinië zijn het duurste (prijzen bijna vergelijkbaar met Europa, zeker in Chili). Bolivia is veruit het goedkoopst, maar ook het armst en daarom niet geheel veilig. Colombia is ook heel goedkoop, Peru is iets duurder, maar nog altijd een stuk goedkoper dan Europa
. Nachtbussen van Cruz del sur zijn heel goed en soms krijg je er als student korting (vroeger toch). Ook bij bezienswaardigheden kan je als student korting krijgen (soms mits wat onderhandelen :)).

De traditionele route in Peru is in grote lijnen als volgt: Lima - nazca - Arequipa - puno - cusco (met de nodige tussenstops onderweg uiteraard). Wat de meeste mensen niet doen, maar ik wel heel erg kan aanraden, is Trujillo en chiclayo Ten noorden van Lima om huaca de la Luna, chan chan en museum van lord of sipan te zien.

Checkoutsam

New Member
Vraagje;

Is het niet beter om naar Zuid-Amerika te gaan als je een beetje Spaans kan? Toen ik naar de Caraïben ging, vond ik bijvoorbeeld dat ik veel dingen mistte door geen Spaans te spreken :-/

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Vraagje;

Is het niet beter om naar Zuid-Amerika te gaan als je een beetje Spaans kan? Toen ik naar de Caraïben ging, vond ik bijvoorbeeld dat ik veel dingen mistte door geen Spaans te spreken :-/
Inderdaad, Ik had dezelfde ervaring in Chili.
Ik spreek niet meer dan een paar woorden Spaans.
Als je de taal niet spreekt proberen zo ook makkelijker misbruik van jou te maken. Meestal betaal je meer want ze denken dat je een rijke toerist bent.
Het is dus altijd beter als je de taal spreekt.

Checkoutsam

New Member
Inderdaad, Ik had dezelfde ervaring in Chili.
Ik spreek niet meer dan een paar woorden Spaans.
Als je de taal niet spreekt proberen zo ook makkelijker misbruik van jou te maken. Meestal betaal je meer want ze denken dat je een rijke toerist bent.
Het is dus altijd beter als je de taal spreekt.
Hey Fred,

Ja dat had ik dus ook in de Caraïben... Beetje vervelend als je het mij vraagt!
Dringend tijd dat ik die cursus Spaans hier maar eens nuttig gebruik dan... Zucht!

Fred.

Administrator
Forumleiding
Travel Advisor
Hey Fred,

Ja dat had ik dus ook in de Caraïben... Beetje vervelend als je het mij vraagt!
Dringend tijd dat ik die cursus Spaans hier maar eens nuttig gebruik dan... Zucht!
Als je goed Frans spreekt zal het wel meevallen, is vergelijkbaar.
Mijn Frans is zo slecht, daarom is het ook moeilijk is om Spaans te leren.
Mijn Engels is wel zeer goed. En dat heb ik geleerd door te reizen. (y)
Zo kan het dus ook. Maar in het begin is het wel moeilijk, het is best dat je start met een basiskennis.

LaViajera

Well-Known Member
Ik denk dat je nog redelijk goed kan wegkomen zonder Spaans als dat nodig is, omdat de lokale bevolking op de meeste plaatsen graag toeristen ontvangt en dus wel wat moeite zal doen om met handen en voeten te communiceren als dat nodig is. Dat gezegd zijnde is het natuurlijk altijd beter om wat Spaans te spreken. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet echt weet hoe slecht de communicatie verloopt als je geen Spaans kan. Ik kende zelf al (een beetje) Spaans voor ik de eerste keer naar Zuid-Amerika ging.

Een basis Spaans is echt niet zo moeilijk te leren (al ben ik er niet zo erg van overtuigd dat Frans je hier kan helpen; Italiaans of Portugees wel). Met een basis bedoel ik:
- uitspraak: als je de namen van steden of woordjes die je ergens ziet staan al juist kan uitspreken, kom je al ver :). Er is voor elk woord maar 1 uitspraak :).
- vervoeging van werkwoorden in tegenwoordige tijd (als je een eenvoudige verleden en toekomstige tijd erbij wilt: haber + voltooid deelwoord en ir a + werkwoord; is niet het beste Spaans, maar ze verstaan het wel :))
- kleine woordenschat / standaardzinnen --> die kan je evt ook in van die kleine reis-taalgidsen Spaans vinden

In hoeverre je daarmee de lokale mensen verstaat, hangt ook af van waar je precies naartoe wil: de Caraïben is een van de moeilijkste versies van Spaans, Colombia een van de zuiverste :)

Checkoutsam

New Member
Ik denk dat je nog redelijk goed kan wegkomen zonder Spaans als dat nodig is, omdat de lokale bevolking op de meeste plaatsen graag toeristen ontvangt en dus wel wat moeite zal doen om met handen en voeten te communiceren als dat nodig is. Dat gezegd zijnde is het natuurlijk altijd beter om wat Spaans te spreken. Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet echt weet hoe slecht de communicatie verloopt als je geen Spaans kan. Ik kende zelf al (een beetje) Spaans voor ik de eerste keer naar Zuid-Amerika ging.

Een basis Spaans is echt niet zo moeilijk te leren (al ben ik er niet zo erg van overtuigd dat Frans je hier kan helpen; Italiaans of Portugees wel). Met een basis bedoel ik:
- uitspraak: als je de namen van steden of woordjes die je ergens ziet staan al juist kan uitspreken, kom je al ver :). Er is voor elk woord maar 1 uitspraak :).
- vervoeging van werkwoorden in tegenwoordige tijd (als je een eenvoudige verleden en toekomstige tijd erbij wilt: haber + voltooid deelwoord en ir a + werkwoord; is niet het beste Spaans, maar ze verstaan het wel :))
- kleine woordenschat / standaardzinnen --> die kan je evt ook in van die kleine reis-taalgidsen Spaans vinden

In hoeverre je daarmee de lokale mensen verstaat, hangt ook af van waar je precies naartoe wil: de Caraïben is een van de moeilijkste versies van Spaans, Colombia een van de zuiverste :)
Thanks voor de uitgebreide tips!
Toen ik in de Caraïben rondtrok verstond ik er in het begin helemaal niets van, maar omdat ze net zo weinig andere talen kunnen moet je wel een beetje moeite doen... Daarbij denk ik wel dat mijn Frans me geholpen heeft, want uiteindelijk kan je er toch nog veel van afleiden. Tegen dat ik op m'n laatste bestemming aankwam (Cuba) kon ik volledige conversaties voeren met woordjes die ik her en der had opgepikt (natuurlijk geen juiste vervoegingen en dergelijke, maar ze verstonden me wel!). Onlangs ging ik naar Israel en daar ontmoette ik twee mensen van Costa Rica en één Mexicaans meisje, en -spijtig genoeg- verstond ik hen al weer niet meer...
Misschien moet ik toch maar iets regelmatiger Spaans spreken/aanleren ;)

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan