Dit is een pagina geoptimaliseerd voor mobiel gebruik die snel laadt, klik hier voor naar de originele pagina te gaan.

Zweden , op een bootje en kamperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frederik89

Member
Dag allen ,

Ik ben er misschien wel al een beetje vroeg bij maar ik ben benieuwd of er mensen geïnterreseerd zijn voor richting zweden te trekken voor een week of twee In juli / augustus 2017 , het is nog vroeg dus datums worden nog bepaald.

Het algemeen idee is richting zweden trekken met de auto ( ben je 15 uur onderweg , en ben je flexibel als je nog iets wilt doen )/ vliegtuig ( ben je hard afhankelijk van het openbaar vervoer ) en daar op een meer met de kayak / kano rond te trekken voor een week of twee , en indien als er geinterreseerden zijn kunnen we hierna ook nog steden bezichtigen of wat dan ook.

Ik heb deze reis dit jaar in juli ook gedaan voor twee weken en ben men hart verloren aan dit land , als je even eens uit het drukke leven wilt stappen en alles rustig wilt hebben is dit het ideale !
Je moet wel geen schrik hebben van het buitenleven en te slapen in een tent waar het zeker geen 5 sterren hotel /restaurant is , het voordeel is wel dat je elke dag kan /zou barbeque eten .

Vb van mijn reis dit jaar : 17 dagen weg , vertrokken met de wagen smorgens vroeg om 7 uur en in de avond om 22 uur aangekomen ( pech gehad in duitsland 3 uur file door een ongeval ) , dag opdien al meteen in de boot , 4 dagen rond een meer ( moest normaal 7 dagen duren maar we hadden te hard gepeddeld ... ) , Hierna 4 dagen nog rond gehangen in zweden oa gothenburg , stockholm ( in 4*hotelletjes ). Hieruit nog een week door Noorwegen getrokken en wat leuke hoogtepunten van het land bezocht , en dan weer naar huis . Helaas kan je niet alles zien in 17 dagen en daarom dat ik dit zeker nog eens wil over doen.

Als je een gedacht wil hebben van de kost prijs ( van de reis , materiaal exclusief ) : Wij waren met 2 personen en hebben voor 1400 euro opgedaan hierin zit de boot prijs / eten voor de kampeer trip zelf , in totaal 8 dagen hotel / chalet , een paar restaurant's ( niet echt goed koop daar ) , benzine prijs + tolprijzen.
Hier kan zeker nog een heel pak van af als je het wat zuiniger wilt doen maar ik vind persoonlijk 1400 euro voor 2 personen voor 2 weken niet al te veel al bij al bekeken , maar je kan dit zo goedkoop / duur maken als je zelf wil.
Qua materiaal mag je zeker nog 100-200€ bijrekenen , zelf heb ik wel al een heel deel op voorraad en ook op reserve , maar kledij /zak / aangepast schoensel en nog wel enkele andere spulletjes zijn voor eigen rekening uiteraard.
Qua fitheid ga ik niet zeggen dat je super fit moet zijn , ik had hiervoor helemaal niet speciaal getrained of wat dan ook en het ging veel vlotter dan verwacht ale wij deden een tocht van 115km volgens de gids daar deden de meeste mensen er 6/7 dagen over en wij hadden het in 4 gedaan met 2 in 1 kano redelijk zwaar geladen ( weet niet of dat een factor speelt of niet ) , het is maar om te zeggen dat je er niet als rambo moet uitzien om dit te doen...

Nu als dit je aanspreekt laat zeker een berichtje achter , liefst zou ik toch een 4 tal mensen bij een ronselen man / vrouw / hond / kat / geen vogels ...

Ps : Zelf ben ik 27 jaar ale tegen volgend jaar doen we er wel al een jaartje bij , afkomstig uit het leuvense altijd werkende in het brusselse en vakantie opzoekende waar het rustig is

Misschien tot later ?!
Frederik.

Hoi daar in het Leuvense

1400 voor twee voor 17 dagen das zeker niet veel geld. Scandinavië is iets duurder dan hier.
Ik was vorig jaar ook kano en trekking aan het zoeken in Zweden maar toch in Noorwegen beland. Jotunheimen.
Verkies je auto of vliegtuig en trein/bus? Voor hiking is openbaar vervoer handig natuurlijk. Hoef je niet terug naar vertrekplaats. Maar als je van hot naar her wilt, dan is het wel interessanter.

Had je al iets van plannen, voorkeuren om te doen?

Groeten uit Tienen

Dag donald ,

Eerlijk gezegd verkies ik liever de auto omdat ik een ramp geval ben om alles over openbaar vervoer op te zoeken , vliegtuig is geen probleem maar voor bus / train uren te vinden ben ik geen krak in enzou ik ook liever gaan met de kano / kayak dan te gaan hiken (maar is zeker niet uitgesloten).
Ik heb vorig jaar ook Jotunheimen gedaan en dan vergeleken met mijn kano trip van dit jaar vond ik het met de kano toch leuker ( kan ook zijn omdat het weer heel goed meezat , en we toen in jotunheimen niets als barre regen hadden...)
Maar ik zit er niets mee in om met het vliegtuig te gaan , het handige met de wagen is dat je extra spulletjes kan meenemen of achter laten als je het toch niet gaat nodig hebben ^^.

Ik heb eerlijk gezegd nog niet echt plannen dan gewoon er gewoon op uit te trekken , liefst zou ik weer ergens een meer vinden waar je een week of 2 kan rondtrekken , maar zoals ik vermelde had ik het liefst een paar mensen rond geronselt die ook graag zoiets willen doen , voorals ik degelijk vaste plannen ga maken .Liefst zou ik wel zo vroeg mogelijk in Juli gaan omdat het dan een minder drukke periode is.

Hoi daar

Ik ben juli en augustus volledig beschikbaar voor een reis (leerkracht hier)
Het voordeel van met enkelen een reis te boeken is werk verdelen en af en toe samenkomen voor updates. Als je geen krak bent in openbaar vervoer opzoeken, dan kan iemand anders dat doen natuurlijk. Als je liever met de auto wilt reizen, moet je dat gewoon zeggen en gewoon zeker als voorwaarde zetten. Geen probleem.
Voordeel van kano/kajak is natuurlijk dat je sneller terug naar een punt raakt waar je auto staat geparkeerd. Had je het plan om de volle twee weken op een meer rond te dobberen, of wilde je van meer tot meer gaan?
Heb je in Zweden ook zo'n systeem zoals in die Noorse bergen om op dagafstand een hut tegen te komen zodat je kunt beslissen om om de drie dagen bv eens toch een douche te pakken en eens een zachte matras onder je te hebben ipv de tent en het slaapmatje en als je eens uitgeregend, volledig nat bent je daar kunt opdrogen, zonder op voorhand te moeten reserveren?

Ken je de Zweedse variant van UT.no - Hele Norges turplanlegger - UT.no waar je alle wandelpaden en ook hutten kunt vinden? Dat zou mij al wel wat vooruit helpen. Ik organiseer graag ook zelf wat op reis, zoals een route, of zoals een bustransport of zoals waar kajak huren enz.. Maar zoals ik boven schreef, werk verdelen en regelmatig overleggen en updaten en nieuwe items bespreken lijkt me het beste.

Hoe groot had je graag de groep gehad?
Ik veronderstel dat twee per kano al goed is, dus een twee a drietal kano's?
Zie je een combinatie van hiking/kano zitten? Of bv week kano en week hike? Of verkies je twee weken kano?

Ik heb twee jaar geleden in Noorwegen in het zuiden van Hardangervidda een dagje met drie anderen kano gedaan in een fjord: hele belevenis. Toch wel wat armkracht voor nodig als je dat de hele dag doet. Als je dat meerdere dagen doet, zal het wel een rustiger tempo zijn veronderstel ik? Hoe zie je het droog houden van de trekkingrugzak die mee op de kano moet?

Jammer dat Jotunheimen wat tegengevallen is door het weer.. maar de ervaring op de allerhoogste van heel Scandinavië gestaan te hebben moet toch een kick geven? Alleszins het weer kan het aangenamer of wat harder maken, maar de omgeving, de super frisse lucht, het ijskoude heerlijke ijswater en weg van alle drukte van de steden vind ik de moeite. Ik vond het super, maar het waren heel veel sneeuwvelden daar, iets meer dan mijn goesting. Wij zijn 12-26 juli geweest met drie met dagje rafting en daarna vanuit Lom via Juvvasshytta het gebied door.

Groeten en fijn weekend
Donald

Hey Fre! Ik wil graag mee gaan ;-) water, bos en tent is prima voor mij! Ga je tot nu toe nog alleen?
Grtjs, Ellen

@donaldje @EllennellE Sorry voor de wat late reactie , had nog open vakantie dagen en was er even tussen uit.

Donaldje , Hiken zie er ook wel bij zitten maar dan wel enkel als er meerdere personen zijn , zodat er meer gewicht kan verdeeld worden , want ik heb niet echt nog eens zin om met een rugzak van 25-30 kg rond te lopen ( hier had ik zwaar van afgezien vorig jaar ) , maar dat was dan ook wel puur in de gebergte. Buiten het gebergte viel dat wel mee. Maar ik sta voor alles open zo lang het buiten te doen is .Er zijn ook heel grote meren in zweden waar je 2 weken kan invullen en die ook langs nationale parken gaan weer je eventueel de kano aan de kant zet en er dag of 2 op uit kan . of je trekt gewoon van de ene naar de andere plaats met bus auto ( valt te zien hoe we zullen reizen) .
Ik kan momenteel niet meer op de naam komen maar ik heb een app op mijn tablet waar alle paden op staan in zweden en wel erg nuttig is als je er ginder op uittrekt , ik neem wel altijd ook liever een fysieke kaart mee ( moest de technologie me falen ).

De DNT hutten heb je ook in Zweden ( STF genoemd dacht ik ) deze zijn wel in minder aantal dan in Noorwegen dat ik merk , en deze zijn ook enkel op hiking paden wat voor zich spreekt . Langs water gebieden waar je met de kano kan rond gaan zijn wel behoorlijk wat campings waar je ook kan douchen maar dan wel uiteraard nog in je eigen tent moet slapen ( zo'n stand plaatsen kosten ongeveer 10-15 euro / nacht , douche in begrepen ( op de meeste plaatsen )) . Wat je ook in zweden hebt langs water kanten zijn een soort kippenhokken ( ik noem het zo) , je kan dit vergelijk met een heel klein hutje waar je enkel in kan liggen en waar een voorgemaakte vuurplaats is en gesprokkeld hout etc... Dit koste wel 20 euro extra. Er is wel uiteraard de regel wie eerst komt eerst gediend , de vuurplaatsen zijn altijd wel bruikbaar door iedereen , maar om een klein voorbeeld te geven pak op een meer van 100 km had je er toch een stuk of 30 .

De groep had ik liefst rond de 4 personen gehad zodat je toch al 2 kano's kunt krijgen meer mensen zijn altijd welkom uiteraard en als je met een oneven getal zit kan je altijd een 3 persoons kano pakken of een kayak ( kan je wel minder gerief in kwijt ) .

Ellen , leuk dat je ook geïnterreseerd bent , momenteel zit ik nog in de procedure om enkele geinterreseerde personen te vinden , en zoals ik eerder melde wil ik zeker liefst met 4 zielen te samen zijn , meerdere personen zijn altijd welkom.

Nu naar jullie beiden , ik ga momenteel nog geen concrete plannen maken van wat we zullen doen, dit bespreek ik liever in groep zodat iedereen kan instemmen. Als jullie beiden nog geinterreseerd zijn, kunnen jullie nog even geduld tonen? Tot we op zen minst nog 1 persoon vinden ( als jullie iemand kennen zeker aanspreken ! ) .

Als je nog vragen / sugesties hebt laat gerust maar iets weten , maar er is nog tijd genoeg

Hoi daar

Tof! Ik kan zeker nog wel even wachten
vakantieperiode moet wel de zomervakantie zijn voor mij (leraar) maar voor de rest ca va.

Als je die app hebt, laat maar wat weten.. het is binnenkort kerstvakantie, ideaal om die eens te verkennen.

Groeten Donald

Hallo allen,

Wauw wat een boel leeswerk al

Even kort melden dat Donald die hier aan het posten is en ik mekaar al jaren kennen via Noorwegen hiking reizen van rond de 2 weken. Doorgaans zitten wij 2 altijd wel op dezelfde lijn wat dit soort reizen betreft. Hij stuurde me dus daarnet ook even een berichtje om me over deze topic te vertellen.
Veel van wat ik hier lees vind ik al zeer interessant.
Voor mij ideaal is een weekje kano varen op een rivier met overnachten op de oever in tentje en daarna nog een weekje trekken idem met tentje. Maar die lange rivieren zijn lastig te vinden in europa in de natuur dan toch. Zweden staat zeker op mijn lijst en de meren zullen daar idd wel ongelooflijk knap zijn.
Idd wel moeilijker om daar online veel van terug te vinden om iets te plannen.

Volgende zomer ben ik 31 en overweeg ik voor de eerste keer mijn vriendin mee te nemen die hier nog geen ervaring mee heeft en wrs na enkele dagen tent ook is ietsie meer comfort wilt. Ik zoek dus een leuk evenwicht tussen 2 weken in een tentje slapen en 2 weken dure hutten aandoen.

Om nadien uit te blazen is voor mij 1 a 2 dagen in de hoofdstad wel voldoende als cultureel gehalte.

Ah ja wat betreft verlof is dit het bouwverlof dus juli en augustus. Straks de exacte datums eens opzoeken.

@donaldje app noemt ViewRanger werkt in heel wat landen.
@Kris86 Hey ik denk dat ik je voor de zomer hier ook zag voor jotunheimen kan dat? Was het goed meegevallen ? Nou als je zoiets ziet zitten kunnen we misschien een rivier / meer zoeken naast een park sarek ziet er dan wel interessant uit , ligt wel hoog noordelijk. Maar ik ga hier nog iets laten weten in januari , van hoe ik verder ga ik tag jullie dan wel .

Helaba... bedankt voor de app-tip Frederik. Zal binnenkort eens uitzoeken.. eerst exaampjes verbeteren hier.
Ciao

Hey Frederik,

Ja jotunheimen was echt fantastisch!
Wel beetje onderschat qua terrein, een tocht van 2 weken met elke dag 10 tot 15km op voorhand gepland maar dat werd in de praktijk toch wat zwaar na al die klims. Uiteindelijk de Glittertinden moeten overslaan. De Galdhopiggen was de moeite maar heel mistig waardoor we niet van het uitzicht konden genieten. Bessegen ridge was ook een leuke uitdaging maar super super super druk.
Ik twijfel om volgend jaar nog eens jotunheimen te doen maar voor de vriendin is dit een beetje een te grote uitdaging vrees ik.

Hallo! Ik ben ook zeker wel geïnteresseerd, maar voor mij zal het hiking moeilijk gaan omdat ik niet lang of ver kan wandelen zonder dat mijn achillespees begint pijn te doen... :/ vind ik wel jammer...

Hallo! Ik ben ook zeker wel geïnteresseerd, maar voor mij zal het hiking moeilijk gaan omdat ik niet lang of ver kan wandelen zonder dat mijn achillespees begint pijn te doen... :/ vind ik wel jammer...
Fijn om te horen , zelf ben ik ook meer te vinden voor met de kano / kayak dan te hiken ( maar ik sluit het niet uit ) , gewoon omdat ik het persoonlijk leuker vind . Maar ik ga nog even wachten tot na de kerst vakantie voor te zien of ik nog mensen kan vinden die interesse in zo een reis hebben. En dan kan ik met al de geïnterreseerde eens te goei overleggen.

Groeten ,
Frederik

Hoi hoi,

Ik ben Tom, momenteel nog eventjes 23 jaar en het was om te laten weten dat ik zeer geïnteresseerd ben om mee te gaan!
Geen bergen te hoog, wateren te diep of een hickingtochtje te lang!

Hopelijk laat je nog iets weten.
Gegroet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Cookies zijn vereist om deze site te gebruiken. Je moet ze accepteren om de site te blijven gebruiken. Leer meer...