Met Mobilehome naar Zweden

linda

Member
Hallo

Wij zouden volgend jaar graag voor 3 weken met de mobilehome in Zweden rondtrekken.
Welke periode is de beste?
Zijn de overzetten met boot duur?
Welke plaatsen moet ik zeker zien?
Ben je verplicht om op een camping te gaan staan?
Is het een veilig land?

Tja, ik heb zoveel vragen omdat we zo weinig van Zweden afweten. En ik zou graag informatie hebben van mensen die het weten en niet van horen zeggen. Ja kan 1000-dingen op Google opzoeken maar info uit de eerste hand is toch nog altijd de beste.

groetjes
Linda

Beste Linda,

Deze zomer ben ik rondgetrokken door zweden met een groep van 8 mensen.
Een geweldige reis was dat, in een geweldig land, met een geweldige groep.

hier wat antwoorden op je vragen.
1) Welke periode is de beste?
2) Zijn de overzetten met boot duur?
3) Welke plaatsen moet ik zeker zien?
4) Ben je verplicht om op een camping te gaan staan?
5) Is het een veilig land?

1. Zomer is het beste met de kamper omdat het dan het langste licht is.
    Winter is ook een mooie periode, maar vrij koud en snel donker.
  2. De overzet puttgarden - rodby valt goed mee in prijs, de oresund brug is wel iets duurder, een alternatief is ook tussen denemarken en zweden een veerboot nemen.
  3. Plaatsen die je zeker moet bezoeken hangt heel erg af van wat je wilt, natuur, cultuur, ...
    Natuur:
    Er zijn talrijke natuurparken, meestal tevoet te bezoeken en soms ook op een andere manier.
    Ik zelf ben in glaskogen geweest (http://www.glaskogen.se/ Duits / engels) daar hebben we 4 dagen met de kano rond getrokken, zeker een aanrader.
    Ook zijn we in Rogens natuur reservaat geweest, een zeer mooi natuur gebied, maar enkel toegangkelijk tevoet, er zijn bemande berghutten waar je kan slapen en eten (eigen eten mee nemen of daar kopen, beperkte keuze en duur) er is vuur en drinkwater voorzien daar (koken binnen tegen betaling), je kunt er op de campeerplaatsen met een tent staan, dit is gratis.
    Njupeskar watervallen, de hoogste waterval van Zweden, wel mooi om te zien, maar redelijk toeristisch.
    Cultuur:
    Stockholm, zeker een aanrader om hier een paar dagen te blijven. LET OP: PARKEER DE AUTO / CAMPER BUITEN STOCKHOLM en neem de metro naar stockholm (of als je van een uitdaging houd de bus). de metro is een simpel vervoersmiddel naar het centrum, de bus is moeilijk te begrijpen en met de auto / camper is niet te reiden binnen stockholm, onze GPS sloeg op tilt, tevens is het rekening rijden binnen stockholm. In stockholm zeker de moeite waard om te zien, Gamla stan: oude stadscentrum, Vasa museum. Voor een goede midagmaal kun je best terecht in het Radshuset (stadshuis) op de bovenste verdieping kan je goedkoop en leker eten met een mooi uitzicht over stockholm.
    Gavle, een studentenstad met een paar hele mooie oude straatjes.
  4. In Zweden gelt "Allemansrecht" dit wil zeggen, je mag overal camperen, mits je een aantal voorwaarden in acht neemt.
    1) Respecteer de natuur, verniel niets en laat geen vuil achter
    2) blijf minsten 100m van woningen vandaan, stoor niemand, bijvoorkeur ook buiten het zicht van een woning.
    3) Je mag ook op privé eigendommen camperen, maar hiervoor moet er WEL toestemming zijn van de eigenaar.
  5. Zweden is een veilig land, echter in de grotere steden blijft er een kleine kans op zakkenrollers of dergelijke, dus wees waakzaam.
Eten en drinken in Zweden is te vergelijken met hier, maar koop geen alchool, dat is niet te betalen in Zweden, dus neem dat mee vanuit België, ook makkelijk om vrienden te maken. Drink water kan je van bijna elke rivier of meer halen (let wel op dat het meer diepgenoeg is). De meeste restaurant's zijn rond 6 uur al gesloten, dus als je uit eten wilt gaan, best vroeg doen.

Het weer in Zweden is te vergelijken met hier, even veel kans op regen en net een paar graden kouder, maar in de zomer nog warm genoeg om in een T-shirt rond te lopen of om in in van de talrijke meertjes te springen.

In zweden zijn verschillende stuga's (hutjes om in te slapen) voorzien, vaak met een vuurplaats en soms met hout om een gezellig kampvuur te maken.

Zweeds is geen moeilijke taal om te leren en lijkt vrij veel op het nederlands, toch is het moeilijk te verstaan als je helemaal geen Zweeds spreekt, gelukkig spreken de meeste zweden ook Engels.

De weg binen Zweden is in goede staat, echter een doorgaande weg naar somige kleinere plaatsen kan een zandweg zijn. Er is weinig tot geen straat verlichting en er zijn verschillende bushaltes op of langs de snelweg. Bij wegwerkzaamheden mag je meestal wel gewoon door rijden, maar de weg is dan wel in zeer slechte staat, dus rijd rustig.

m.v.g.
Richee

Als er nog vragen zijn, stel ze maar.

Laatst bewerkt:
Beste,

Hartelijk bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Hiermee ben ik al een heel eind verder.
Wanneer het zover is zal je zeker nog van mij horen.

groetjes
Linda

Hoi Linda,

als je niet over de oresundbrug gaat maar met de 2 ponten (puttgarden-rodby en helsingor-helsingborg) boek dan in puttgarden meteen voor beide bootjes.
Scheelt in de kosten.

Zweden is een super land om door heen te trekken, brede wegen en mooie parkeer plekken.
Als je ervaring hebt met camper rijden en over bergweggetjes durft te rijden, ga dan ook door naar Noorwegen.

Zweden is vooral bos en een glooiend landschap, Noorwegen zijn meer steile bergen en vergezichten.

Groetjes Bauke

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan