* Wat ik van Jamaica geleerd heb of wat Jamaica me geleerd heeft :
- als je Jamaica wilt leren kennen zoals geen toerist doet, neem contact met George Douglas ; zijn e-mail is :
meetthepeople@visitjamaica.com ; he gaat je helpen met wat dan ook je nodig hebt ;
- wil je Jamaica individueel bezoeken, het is perfect mogelijk; de mensen zijn zeer vriendelijk en er is accommodatie genoeg voor alle budgetten, buiten de "all-in" hotels.
En als ik toch over "all -in" bezig ben, geloof de reisgoeroe's niet, als ze zeggen dat een budgetvriendelijke vakantie is een "all-in" formula...je gaat nooit eten en drinken ter waarde van wat je betaald hebt ; inderdaad, als je vast in je hotel blijft en geen centimenter buiten de gesloten poort loopt, dan geef je geen geld uit; d.w.z. x-aantal dagen binnen blijven, in een "resort" rondom ommuurd, met een bewaker aan de poort, die je telkens het nummer van je kamer vraagt plus dat verdomde bandje, die tegen iedereen "zegt" dat je een sukkel bent, en je moet gepamperd worden ! Het eten is ondermaats, het is mij gebeurd dat ik de resten van de dag ervoor, geprepareerd zien uigestald. N.B. - in een 4* hotel !
Je bent in een nieuw land, ben je niet nieuwsgierig naar wat buiten je muren afspeelt ?! En als je vrienden vragen hoe het land is , wat gaat je dan vertellen ?!
Ik wou Jamaica zien, en niet mijn hotel ( plaats om te slapen) en de restaurants. Maar de echte Jamaica zien, heeft me extra gekost( waar is de budgetvriendelijke vakantie waar je geen euro uitgeeft ?!) en ik heb geen minuut spijt van !
Hoe dan ook, voor mij een "all-in"formula is het grootst bedrog die ik mee gemaakt heb. Nooit meer !
De "grote "all-in" hotels vind je in Montego Bay, Negril, Ocho Rios, Port Antonio. Maar buiten deze, zijn er plaatsen genoeg om te slapen, aan het strand of niet...en je bent vrij !
Vermijd "charters"; hun prijzen zijn natuurlijk lager, maar hun service ook; maak je klaar om verrasst te worden, meestal in de negatieve zin van het woord...
Omdat het eiland niet enorm groot is, vaalt het echt veel te zien...als je vrij bent. Probeer zo veel mogelijk tussen de "locals" te leven; je reiservaring wordt als maar groter.
De "street food" is zeer veilig ( ik heb erover gehad), de mensen zijn warm en behulpzaam.
Wat absoluut een aanrader is, is het "jerk" ( niet te verwaren met de letterlijk zin van hetzelfde woord in het Engels!); het is gebarbecued kip- of varkensvlees. Enorm lekker ! De "patties" ook - sandwiches met groenten met vlees ( kip, varken, vis ); ook lekker, en ze worden gegeten met "jerk", zijn de "festivals"( dumplings van maïsbloem, met een beetje suiker, ...), het is echt yummy-yummy !
De Jamaicanen zijn bijgelovig; voodoo en de spoken zijn over de hele Jamaica aanwezig ( zie hun achtergrond als slaven ).
Drugs ook...iemand zien een joint roken, het is niet buitengewoon. Het maakt deel van hun cultuur.
Let op : rook nooit "brown sugar" ( het is heroine van de slechtste kwaliteit !); als je niet zeker bent over de oorsprong van wat je aangeboden wordt, zeg gewoon "No, thank you" en het is opgelost.
Kredietkaarten : in het "TV Reisprogramma" van 07.03.2014, op "Discovery Channel", heb ik al geschreven hoe het mogelijk en...gemakkelijk is om je kredietkaart te copieren. Wat ik nog wil "zeggen" is dat het dagelijks, voor miljoenen euro's wordt gefraudeerd; iemand van BCC ( Bank Card Company) of Atos zegt dat een echte "tsunami" is geworden en ze kunnen echt niets tegendoen. Oplossing : cash meenemen en lees hoe je de fraude zelf kunt tegenhouden! Tip in Jamaica geleerd...van een Jamaicaan...volgens zijn kleren, deed hem niet aan mee
Als je op fruit verlekkerd bent, eet geen "akiee"fruit als het niet rijp is; als het niet rijp is, zijn de gevolgen fataal en niemand kan je nog helpen; als het rijp is, het komt een zwarte "oog" naar buiten en dan is het onschuldig, het wordt ook in bij het koken gebruikt.
En zo leer je iets...als je in je ommuurde hotel blijft...dan zie je niets van het land en hoort je niets van wat iemand anders zou tegen je kunnen vertellen.
Jamaica, bedankt voor je gastvrijheid en wie weet ?! tot de volgende keer, misschien !
P.S. Wees op de hoede met hun rum, het is zeer sterk; na 2 glazen rum&cola, voelt je het al...of niet ( vanaf hier begint de weg naar beneden ...en voor je het weet, ben je zo zat als een canon). OK, het is de beste rum ter wereld, in feite, Jamaica is het geboorteland van de rum. En als ze schenken, zijn ze niet zuinig mee
De beste rum komt van "Appleton" plantages en het is idd de beste.
De prijzen voor sigaretten, benzin/diesel zijn bijna zoals bij ons, de sigaretten zijn duurder !