Sri Lanka zonder veel voorbereiding...?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ives
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ives

Member
Dag aan allen!

Ik denk eraan van in februari 2 weken rond te trekken door Sri Lanka.
Het zou voor het eerst zijn dat ik zonder veel voorbereiding ga: ik zou enkel een retourvlucht boeken en een hostel voor de eerste twee nachten. Vanaf dan zou ik met hulp van m'n reisgids ginder openbaar vervoer, hostels en bezienswaardigheden uitzoeken en regelen...een beetje in de hoop onderweg medereizigers tegen te komen die wat tips kunnen geven of kunnen helpen of die een stukje samen willen optrekken.

Voordien deed ik groepsreizen maar het lijkt me eens leuk om helemaal op mezelf aangewezen te zijn en ik denk ook dat ik op die manier een stuk goedkoper en vrijer kan reizen.

Maar aangezien het de eerste keer is heb ik wel een aantal vragen en had ik graag eens gehoord van meer ervaren reizigers wat ze hiervan denken.
Lijkt jullie dit een goed idee zonder ervaring?
Valt er goed met het openbaar vervoer te reizen in Sri Lanka?
Is Sri Lanka een land dat alleen te bereizen valt zonder begeleiding?
Is het doenbaar om tijdens het reizen in februari (hoogseizoen heb ik begrepen?) hostels te vinden of reserveer ik beter voor ik vertrek (zijn de meeste volzet in hoogseizoen?)?
Andere tips, ideeën, opmerkingen: meer dan welkom!!

Alvast dank
Groet!

Hi Ives
Ik vertrek binnen 3 dagen naar Sri Lanka, zonder maanden voorbereiding. Ik heb mijn eerste nachten in Colombo geboekt en mijn verblijf in Jaffna.
Ik ga ook reizen met openbaar vervoer reizen( Sri Lanka met bestuurder, lijkt me een slecht idee te zijn... ik ben nogal een onafhankelijke reiziger en ik hou van mijn vrijheid).
Sri Lanka is een kopij van India, maar een graad beter, d.w.z. het is niet zo arm, properder, geen 100 mensen per vierkante meter.
Wat ik ook doe is vermijden van toeristische kustplaatsen...er zijn genoeg plaatsen te vinden waar je alleen of niet bent, authentieker en met budgetprijzen en toch comfortabel genoeg.
Neem je kaart mee en je hebt zeker geen gids nodig (prijzig!).;)
Als je met de trein wilt reizen, er zijn aparte loketten voor buitenlanders (toeristen of reizigers, het is niet hetzelfde, als je weet wat ik bedoel..;) )

Als je nog vragen hebt...no prob. :) Je vindt mijn traject in het sub-forum "U vakantie-reissite".

Groetjes
Gecko:)

Dank je Gecko voor de info en het overzetten van wat van je enthousiasme!
Ik voel me alvast wat gesterkt in mijn voornemen.
Met die 'reisgids' bedoelde ik niet een persoon om me te begeleiden doorheen het land hoor maar zo'n boek met een kaart en alle nodige informatie en suggesties voor een leuke reis ;)
Hou je ergens een blog bij van je reis of zo? Ik ben zeker geïnteresseerd om op de hoogte te blijven van hoe je reis verloopt!
Hele fijne tijd toegewenst in Sri Lanka!!
cheers!

Hi Ives

Ok, geen persoon, maar een kaart heb je zeker nodig ;). Wil je nu al weten hoe met de treinen in Sri Lanka is... dan moet je deze site bekijken: www.seat61.com
Wil je alles weten over prijzen, en noem maar op... in Sri Lanka, dan ga even een kijk nemen op : http://www.numbeo.com/cost-of-living/
wisselkoers (wereldwijd) : http://www.xe.com/currencyconverter/
over accommodatie vindt je in Directory verschillende sites
over bussen : http://www.backpacktosrilanka.com/transportation-in-sri-lanka/traveling-by-bus-in-sri-lanka/ en je moet gewoon 'bus Sri Lanka' in Google zoeken en je bent ermee een ganse dag zoet :whistle:
Mijn 'reisvoorbereiding' vindt je in het sub-forum 'U reis- en vakantie site'. Een blog komt op mijn site 'De Reizende Geckos'.

Als je nog iets wilt weten...geen probleem, graag zelfs. Maar donderdag, 15.00 uur, ben ik foetsie...:whistle:

Groetjes

Hi Ives

Gisteren vergeten: de prijs van een taxi van Bandaranyke Luchthaven (Colombo) is ongeveer 1 650 LKR ( Sri Lankaanse Rupee), d.w.z. 9,95€...allez, 10€... no more no less ;). Als je aankomt, de taxibestuurders weten maar al te goed dat je geen flauwe idee hebt over wat een taxi moet kosten, bij deze...
Luchthaven - Colombo Stad = ong. 36 km, duur reis met de taxi = ong. 30'.
Een 'Taxi Fare Calculator Sri Lanka' vindt je op: http://www.numbeo.com/cost-of-living/

Nog een interessante site: http://www.virtualtourist.com/trave...ince/Colombo-1428803/TravelGuide-Colombo.html

Als ik nog iets vergeten ben :rolleyes:, dan stuur ik je een mail. Sorry :oops:

Groetjes

Hey, ik heb hiermee al een pak meer en concretere info dan ik gedacht had hoor ;)
Dank je wel!!
Ik ben benieuwd naar hoe je reis zal verlopen...ga aandachtig proberen volgen en er wat van proberen opsteken.
Enjoy!!
grtz

Hi Ives
Natuurlijk, ben ik toch iets vergeten:rolleyes: : http://www.seatguru.com/ - in geval dat je je ticket nog moet kopen, hier kun je zien welke zijn de goede plaatsen in een vliegtuig en welke niet.

Moest mijn geheugen nog iets 'produceren', laat ik je weten.... schandalig !:oops:

Groetjes

P.S. Bedankt! ik denk dat je iets gaat kunnen lezen vanaf vrijdag namiddag, op 'De Reizende Geckos".:)

Hey!
Ja, ik heb es gekeken op je site...je gaat ook nog naar de Malediven?
Mooie reis joh!!
Ik volg je traject op google maps ;)
Geniet ervan!!

Hi Ives
Ja, ik ga een week naar Maledieven, 15-22.2014; vluchten retour + accommodatie + ontbijt = 600€ /week voor 2 personen. ;)
Ik heb, denk ik, nog over geschreven, ergens op het forum, dat Maledieven niet duur zijn... maar je moet opletten met de boekingen. Ik ga uit nieuwsgierigheid, want iedereen noemt Maledieven als 'paradijs' ;)....ik heb veel paradijzen gezien. Ene mooier dan de andere: Bali, Thailand, Filipijnen. Dominicaanse Republiek....

Zo. Nu ga ik de in-check doen, ib heb geen goesting om in Zaventem in de rij te staan wachten.
Ives, ik ben in Sri Lanka tot midden januari, misschien kunnen we een pintje ergens samen drinken.:D

Groetjes en tot morgen

Huh? Dat van de Malediven voor zo'n budget moet je me es uitleggen want dat staat ook op mijn verlanglijstje maar ik kom daar enkel zeer prijzige reizen van tegen!! Alles goed in Sri Lanka? Ik ben er pas half februari dus dat pintje zal moeilijk gaan maar laat me zeker weten waar ze daar deftige pintjes hebben!! ;)
Ik heb je site al gecheckt...maar ik vind je blog niet...?

veel plezier!!
groet
Ives

Hi Ives
Pas geland in onze hostel...de prijzen van de taxi's zijn veranderd, en ik weet het van een officiële bron: 2 600 LKR om je in de stad te brengen; er zijn ook bussen, die 2 x niets kosten.
Mijn blog moet 1-2 dagen wachten tot ik meer praktische info's heb...bv. ik overnacht nu in een hostel, die heet Adikarama Sea View Hostel, zeezicht, gedeelte badkamer, 3 nachten = 45€ ; de eigenaars zijn supervriendelijk, ze boden ons direct...thee, natuurlijk.
Check het out: http://www.srilankahostels.com/
Ik ga een sigaret roken en ik kom terug...

Het heeft langer geduurd dan een normale sigaret...ik ben ook gaan eten en natuurlijk is het niet duur. Als je in India geweest bent, dan is Sri Lanka een 'Little India', maar zonder massa's mensen en een stuk properder. Er zijn ook tuk tuk's die een meter hebben; het is verstandiger om die te gebruiken... zoals je weet, in het algemeen in Azië, zijn geen prijzen, alles moet onderhandeld worden.

Er is geen mysterie, wat Maledieven betreft...een ding moet je absoluut hebben: TIJD. Hoe vroeger je aan je reis begint, des te meer mogelijkheden gaat je hebben. Daarom zijn mijn reizen gepland t/m 2017. Ondertussen, vergaar ik informaties, volg de tendensen van de prijzen op die bestemming, ik vind tips...en zo is met de reis naar de Balkan ook. Slapen van 29.03 tot 18.08 kost mij ietsje meer dan 3 000 € v00r 4 maanden en 2 weken, ontbijt inbegrepen, parking gratis, Wi-Fi idem dito voor 2 personen. Een christelijke prijs, vind ik, omdat vanaf einde mei begint de zomer en het is hoogseizoen, overal.

Want wie zo vroeg mogelijk boekt, heeft keuze genoeg. Doet je het niet, je betaalt wat nog over blijft, namelijk de duurste plaatsen. Toen ik begonnen ben met mijn reis naar Sri Lanka, heb ik gezien dat Maledieven ook niet ver zijn. Dus ik begon vluchten te zoeken tussen CMB (Colombo) en MLE (Male)...en aangezien dat een vlucht niet langer duurt dan 1 uur en 10', dan weet je wat je moet betalen...met een slaapplaats te vinden, idem dito. Conclusie: 600€ voor 2 personen, vluchten, slapen en ontbijt, voor 7 nachten.

Morgen begin ik aan mijn blog, op mijn site.
Tot mails, :)
Gecko

Hi Ives

Voorlopig nog wat tips:
* je krijgt een factuur of 'a kind of' van je hostel; hou het bij, want er zijn nog politiecontroles; op dit manier kun je laten zien dat je legaal in hun land bent ( visa + factuur); ik denk niet dat ze je zouden tegenhouden, want ze zijn zeer vriendelijk met de toeristen;
* als je taxi kiest om de autostrade te nemen, moet je de tol betalen: LKR 300.
* in geval dat je de immigratiedienst nodig hebt, hier vindt je de details:
Department of Immigration & Emigration
41, Ananda Rajakaruna Mawatha
Colombo 10, Sri Lanka
Tel: 011-532 29 000
e-mail: [email protected]
Site: www.immigration.gov.lk

Klein detail: drugs voor eigen gebruik of anders, wordt het gestraft met levenslang in een prison ( de condities zijn absoluut niet te vergelijken met een gevangenis in België !) of, nog beter, met ter dood veroordeling ( ook niet echt prettig! ). Daarmee wil ik iedereen verwittigen dat in sommige landen, o.a. in Maleisië, wordt je direct ter dood veroordeeld en er niemand op deze wereld die je kan redden... nee, zelfs de ambassade niet ! :cautious: Dit is een klein detail voor iedereen die denkt om een jointje mee te nemen:eek:

Ik ga straks aan mijn blog beginnen, ik ben nog 'stoned' van de lange reis. Er zijn 5 uren verschil tussen België en Sri Lanka, no big deal, maar als 'reisleider' moet je absoluut alles regelen, zelfs tot de plaats waar je sigaretten kunt kopen en de kost :rolleyes: = ong. LKR 300 of minder voor de lokale merken. Oef !

Tot straks, Ives
Gecko:) - Colombo

Dag Gecko!

Ik ben met veel belangstelling je blog aan het volgen!
Wat een avonturen onderweg naar Jaffna zeg...ik ben niet van plan zo ver noordelijk te gaan, daarvoor heb ik te weinig tijd...mijn congé is beperkt ;)
Ik ben mijn traject aan het plannen en ik had daartoe nog een vraagje:
zoals ik het nu van plan ben slaap ik nooit langer dan 2 of 3 nachten in een hostel, ik heb telkens verblijf gezocht in de buurt van locaties die ik wil gaan bekijken om niet veel tijd te verliezen met verplaatsingen met het openbaar vervoer. (bvb. na 2 dagen Negombo ga ik naar een hostel in Dambulla om vandaaruit naar Anuradhapura en Sigiriya te gaan). Lijkt je dit een goed idee of zou het beter zijn om langere tijd in 1 hostel te verblijven en van daaruit langere excursies te doen, met het risico dat ik dan op een daguitstap al een halve dag kwijt ben op de trein (bvb een week in Kandy verblijven en vandaaruit een dagje naar Anuradhapura EN een dagje naar Dambulla EN een dagje naar Sigiriya EN een dagje naar Nuwara Eliya op excursie te gaan)?

Groet!!

Ben juist terug uit 'sri-lanka het is goed te doen voor backpackers verblijven genoeg in alle prijsklasse eten vanaf 3 €. Bakker met verschillende soorten brood al van 5 uur s'morgens op straat hoor je goed aankomen muziekje van een ijskarretje van bij ons.Kokosnoot 40 rp ,frisdrank 100 rp,thee koffie 200 rp.Met de trein kan he gemakkelijk reizen.

Verblijven genoeg...ook in hoogseizoen (februari)? Want ik heb me laten vertellen dat je in het hoogseizoen beter je verblijven boekt voor je vertrekt omdat de meeste hostels dan vol zitten...

Hi Ives

Ik zit momenteel in Anuradhapura en dan op 17.11 vertrek ik naar Batticaloa. Ik heb al een tuk-tuk met chauffeur voor mij alleen. Het is een slimme en sympathieke jongen voor 13€/dag, 2000 LKR. Zo komt dat ik Sri Lankaanse prijzen kreeg overal ik ga. Een tas thee / koffie kost 60 LKR, d.w.z. 0,41€. En hij komt me om 08.00 a.m. afhalen, omdat 's morgens de temperaturen nog draaglijk zijn.

Koop geen antimuggen prullen van Europa... hun producten zijn veel doeltreffender. Bv. 5 l water (bidon) kost tussen 200 en 230 LKR = 1,56€ ; een brood kost 60 LKR = 0,41€ en zo verder....
Nu, de prijzen: als je nu iets wilt boeken voor Kerstmis en Nieuwjaar, gaat je natuurlijk meer betalen als je vindt wat je wilt. Het kan zijn dat een hostel slechter uitziet dan een hotel en andersom heb ik ook meegemaakt.

En als je zeker wilt zijn, boek je eerste verblijf in het hostel waar ik verbleven heb; het is proper en de mensen zijn supervriendelijk. Ze hebben ook een PC en je kunt het ook gebruiken voor je verdere plannen. Als je bij hen gaat, ga niet eten bij de restaurant tegenover... het is duur, het eten is slecht. Boek kamer 2, met balkon & zeezicht.

Verder kun je zorgen dat van een accommodatie naar de andere een PC ter beschikking hebt om de prijzen in het oog te houden.
Na 7 dagen Anuradhapura hoop ik alle je vragen te kunnen beantwoorden en verdere details vindt je in mijn reisverhaal. Of nog slimmer: prijzen vragen terwijl ik hier ben. Tot 17.11. Maar dit wilt niet zeggen dat ik ondertussen niets voor je wilt / kan doen (schrappen wat niet past) ;).

Groetjes

Ives, ik vergeet altijd iets :rolleyes: : de muggen zijn de meest hongerige exemplaren die ik ooit ontmoet heb; ze lusten je rauw of gekookt of gebakken door de zon...

In alle mijn accommodaties tot nu toe heb ik geen warm water gehad; als je warm water nodig hebt en je zit in een accommodatie die vol geboekt is (eigen ervaringen), je kunt warm water ( lees: lauw) vinden tussen 12 en 15 uur, als de zon zeer sterk is; dan zijn de onwetende reizigers nog bezig met van alles te bezoeken (Fout!) en dus is het waterconsumptie bijna onbestaande. Hoe ik het weet?! De lichtmeters van onze caamera's. En ze liegen niet. ;)

Groetjes uit Anuradhapura

Hi Ives

Als je naar Polonnaruwa wilt gaan: er vertrekken 2 bussen per dag vanuit Anuradhapura - om 05.15 uur en rondom 16 uur. Vanuit New Bus Station, Main Street.
De uren zijn indicatief, ik moet ze nog 2 keer checken om zeker te zijn ( in totaal: 3 keer !;)).
Baseer je nooit op maar 1 bron - in India en Sri Lanka, mensen hebben een geweldige fantasie!
Sri Lanka is Little India ...

Groetjes uit Anuradhapura

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan