Zomerse cirkeltocht in Noord-Scandinavië

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lodjursfot

New Member
Gegroet reisliefhebbers,

Mijn voornemen is om eerst een paar dagen op de adembenemende eilanden Lofoten en Vesterålen te verblijven. Daarna trekken we verder naar het meest noordelijke punt van Europa, de Noordkaap. Onderweg naar het hoogste Noorden valt, naast de vele beschermde natuurgebieden met typische fauna en flora, het drielandenpunt tussen Noorwegen, Zweden en Finland niet te versmaden.

Aangezien het een rondreis betreft, reizen we vervolgens naar Rovaniemi, krek op de Noordpoolcirkel en thuisbasis van de kerstman. Vervolgens zoeken we de kust op in het grensgebied tussen Finland en Zweden aan de Botnische golf.

Tenslotte rijden we via de Zweedse steden (nu ja, steden!?) Gällivare en Kiruna terug naar ons vertrekpunt Bodø in Noorwegen. Daar hadden we immers een auto gehuurd die ons foutloos overal naartoe bracht.

Praktisch: vlucht Brussel - Oslo / Oslo - Bodø (norwegian.com), overnachten in B&B en/of jeugdherbergen

Heb je interesse en lukt het jou om drie weken vrij te nemen in juli of augustus, laat me iets weten. We huren dus een auto en daar zit dan ook de beperking wat het aantal personen betreft. Ik dacht aan drie, maximum vier personen, plus bagage natuurlijk.

Met vriendelijke groeten,
Koen

Hey Koen

ik ben zelf ook bezig met een reis naar Noorwegen. Ik was voorlopig wel van plan om met de auto tot ginder te rijden, langs Lofoten tot in Noordkaap en terug via Zweden. Ik had daar dan ook ongeveer de hele maand Augustus voor in gedachten. Voorlopig had ik alles nog maar in grote lijnen, dus wijzigingen zijn geen probleem.
Wat jij voorstelt lijkt alvast zeer de moeite en misschien ook iets realistischer qua budget.

Geïnteresseerd ben ik dus zeker en de maand augustus heb ik praktisch volledig vrij.

Groeten
Yves

Dag Yves,

Bedankt voor je reactie. Hoewel het landschap dat je doorkruist erg mooi is, lijkt het me eerlijk gezegd geen goed idee om met de auto vanuit België naar het noorden van Noorwegen te rijden. De afstanden zijn immers enorm groot en bovendien gaat het veel trager in Noorwegen met de vele kronkelwegen tussen bergen en fjorden. Bovendien zijn er niet overal bruggen en moet je soms op de ferryboot wachten. Ik heb immers al een rondreis gemaakt in het zuiden van Noorwegen en dus ben ik me hier terdege van bewust. Om je een concreet idee te geven wat de afstand betreft: vanuit midden België naar Bodø bedraagt de afstand 2600 km en dan zit je nog ruim 1000 km van de Noordkaap! Het risico is dat je helemaal suf gereden bent en dan moet onze rondreis nog beginnen. En dat zelfs met twee chauffeurs. Bovendien moet je nog eens dezelfde afstand terug!

We kunnen tegenwoordig ook met Ryanair naar Oslo. Daar kunnen we dan eventueel een dagje blijven afhankelijk van de volgende vlucht Oslo - Bodø.
Bij de terugvlucht kunnen we ook hetzelfde doen.

Drie weken vrij nemen tijdens de maand augustus lukt me prima. Ik zou er wel de voorkeur aan geven om ook door Finland te reizen. Fins Lapland is namelijk qua geografie nog anders (platter en overzichtelijker) dan Zweeds Lapland. Afhankelijk van hoe onze reis vordert, kunnen we dan onze cirkeltocht uitbreiden of inkorten en er mogelijk het tweede drielandenpunt bijnemen (Finland, Rusland, Noorwegen). Ik beken, ik heb een zwak voor grenspunten!

Als je nog geïnteresseerden moest kennen, aarzel niet ze hierover in te lichten.
Ik spreek trouwens een aardig mondje Zweeds, wat wel van pas kan komen.

Groeten & nog eens bedankt voor je interesse,
Koen

Hej hej

Ik heb ook interesse om in deze regio te reizen.
Zijn er al concretere plannen?
Is er een schatting van het budget?
Ik kan vrij nemen tss 4-7 en 21-8. Momenteel liggen mijn plannen nog niet vast.

Hejdå
reskamrat
v, 32, regio Gent

Hey Koen

Ik heb er de landkaart nog eens bijgenomen en met de auto vanuit België lijkt inderdaad een beetje te ver.

Vliegen op Oslo en Bodo lijkt me de beste optie, ook de route die je voorstelt is wat mij betreft OK. Voor mij is het voornamelijk om de ongerepte natuur te doen met de Noordkaap als symbolisch 'hoogtepunt'.

Misschien moet we maar eens afspreken om concreet plan te maken. Je kan me mailen op [email protected]

Scandinavische talen ben ik niet machtig, maar ik heb wel een goede technische kennis, vooral op gebied van auto's. kan ook handig zijn in afgelegen gebieden.

Groeten
Yves

Intussen al iets concreter

Dag Yves en reiskameraad,

Om het plan wat duidelijker in te vullen en ook om jullie een idee te geven van de kostprijs, heb ik me dit weekend nuttig proberen te maken.

Mijn eerste idee om via Oslo naar het noorden van Noorwegen te vliegen, lag voor de hand. Helaas blijkt dit niet de beste oplossing. Zo is vanuit Brussel naar Oslo (Gardermoen) vliegen erg duur. Ryanair is een alternatief, maar dan landen we in Moss Airport Rygge op 112 km van de luchthaven waar we een aansluitende vlucht hebben. Als we dan vertraging hebben, zijn we sowieso de pineut! Zelfs zonder vertraging zit er te weinig tijd tussen als w de trein nemen. Een overnachting in Oslo is hier een oplossing, maar dan kiezen we er bijgevolg voor om een auto te huren in Noorwegen. Dat blijkt peperduur in vergelijking met Zweden en Finland. Ik kom hier dadelijk op terug.

Na heel wat vijven en zessen kwam ik uit bij airBaltic dat ons via Letland naar het noorden van Zweden kan brengen. Daar is het heel wat goedkoper om een auto te huren dan in pakweg Bodø. In Bodø kost het namelijk 792 euro meer om voor 19 dagen eenzelfde type auto te huren dan in Luleå, Zweden. Zelfs gedeeld door drie is dit een serieuze hap uit ons budget.

De voorlopige reisweg en alle prijzen die ik op het internet vond, heb ik in een rekenblad gezet. Ik kan het alvast naar Yves doorsturen. Onze reis zou beginnen op zaterdag 30 juli en eindigen op zondag 21 augustus. De totale kostprijs komt op 1072 euro per persoon, gerekend zonder brandstof voor de auto en voor onszelf. In dit bedrag zitten de vier vluchten Brussel-Riga, Riga-Luleå, Luleå-Riga, Riga-Brussel, de huurauto (van 1/08 9u00 tot 19/08 20u00) en het logement in jeugdherbergen, ruim gerekend aan 30 euro per overnachting.

Zoals Yves al aangaf, zou het inderdaad niet slecht zijn om de koppen eens bij elkaar te steken. We weten immers nog niet van elkaar aan wat we individueel de voorkeur geven. Ik wandel bijvoorbeeld graag en heb er niets op tegen om zes uur per dag te wandelen in een of ander natuurgebied. Anderzijds moet er veel gereden worden, wat ik ook erg graag doe. Er zitten overigens ook een paar overzetboten en betaalbruggen bij tijdens onze tocht in Noorwegen. Helaas is het onbegonnen werk om die kosten in te schatten, maar veel zal het niet zijn omdat dat nu eenmaal de gewoonste zaak van de wereld is in Noorwegen. Ah ja, ik zou het erg leuk vinden als we de échte Noordkaap zouden kunnen bezoeken. Kijk alvast eens op volgende korte wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knivskjelodden

Tot slot wil ik nog meegeven dat ik wegenkaarten heb van Noorwegen, Zweden en Finland. Ook heb ik een overzichtskaart van alle jeugdherbergen in heel Scandinavië. Ik ben trouwens ook aangesloten bij de Vlaamse Jeugdherbergen, wat toch wel een verschil maakt als je geregeld in een hostel overnacht. In jeugdherbergen ben ik trouwens al meermaals aan de praat geraakt met andere reizigers. Dikwijls wisselden we dan tips uit omtrent bezienswaardigheden in de omgeving. Verder heb ik nog een paar reisgidsen over de drie landen die op het programma staan.

Groeten,
Koen

Hej hej allihopa

Dat zien er al hele mooie plannen uit. Ik zal via PM mijn e-mail doorsturen zodat je me ook je berekeningen kan bezorgen.
Een mooie dagwandeling in een natuurpark, daar ben ik ook voor de vinden.
De kostprijs kan natuurlijk ook wat gedrukt worden daar af en toe eens (wild)te kamperen (gesteld dat die bagage niet al te veel plaats zou innemen en het weer een beetje meezit).
Een vierde en/of deelnemer zou natuurlijk ook handig zijn.
Persoonlijk zie ik zo'n groepsreis enkel zitten als er een nog een vrouw zou meegaan.

hejdå
reskamrat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan