Dit is een pagina geoptimaliseerd voor mobiel gebruik die snel laadt, klik hier voor naar de originele pagina te gaan.

Aan de rand van Azië ( Honk Kong, Macau, Shenzhèn,Guangzhou, Filippijnen - 12.03.2014 - 13.05.2014 )

13.04.2014

Guimaras is mooi, en ik zou aan iedereen willen aanraden "Jannah Glycel Beach House" ( 25 km van Jordan ) als logement. Ik verblijf hier al een paar dagen en het is zeer rustig, proper en je hebt een fantastisch uitzicht : een zeer mooie tuin, met verschillende soorten palmbomen en veel bloemen en erachter is de mooi gekleurde zee. Je hebt een kamer met alles wat je wenst, je eigen terras en een luie stoel om te lezen en nu en dan kijk je rond, om alles in je geheugen op te nemen.

Maar eens buiten, alles verandert. Niet de natuur, het blijft zeer mooi. Maar dan is de armoede die je ogen open doet. De schrijnende armoede. De mensen hebben niets, een hut van bamboe en een dak van palmbladeren. Er is maar een land waar ik nog zoiets gezien heb : India. En ondanks alles, blijven de Filipino's zeer vriendelijk en buitengewoon gastvrij. Ze delen wat ze hebben met jou, en ze excuseren zich dat ze jou niet meer kunnen geven, zoals een westerling gewoon is...om alles te hebben. En het is ongeloofelijk hoe hard ze kunnen werken, 6/7 dagen per week. Lange dagen, weinig betaald.

Gisteren en vandaag, hebben ze een feestje gebouwd aan de rand van de zee : "Mangoman Marathon"; gisteren waren de kinderen wedstrijd, vandaag is voor de volwassenen. Rennen, zwemmen en fietsen. Georganiseerd met de middelen die ze hebben, veel improvisatie want geld is er niet. Sponsors ook niet. Dit is de 3e keer. Een keer per jaar. Niet meer en niets anders.
Nu is het zomer in Filippijnen en iedereen is op vakantie. Maar niet voor lang. Als ze wat geld hebben, huren ze een kamer aan de zee voor 1 dag. En dit is het...niet meer. Geen vakantie zoals we het kennen. Maar dan genieten ze echt van : ze gaan picknicken, zitten de ganse dag op het strand, lachen en zwemmen bijna volledig gekleed. De Filipino's waarderen topless jonge lichamen niet of zelfs nog minder dan topless En allen diegene met wat geld permitteren zich zo'n "luxe". Ze vermaken zich met veel lawaai, en ze houden met niemand geen rekening ...

Er zijn geen bussen of taxi's op Guimaras. Alleen tricycles en jeepneys . En ook hier geldt "trek je plan". Ik heb geen problemen mee, want op deze manier leert je voor alles oplossingen vinden.
16.04. - ik moet deze mooie plaats achterlaten, opnieuw oversteken en naar de juiste pier in Iloilo City gaan voor mijn ferry "cruise" naar Palawan. Verder reizen... Soms denk ik dat ik in een trein geboren ben...om eindeloos te reizen !

Probeer deze site : http://itsmorefuninthephilippines.com/

Groetjes
Gecko, same place, Guimaras Island, Visaya's, Filippijnen

14.04.2014

Vandaag : snorkel time ! Straks vertrek ik met een visser en z'n boot naar kleine, onbewoonde eilandjes rondom Guimaras Island, waar de onderwaterwereld mooi en kalm is.
Het is bewolkt, zwaar weer, zeer vochtig en warm. Ik hoop dat het niet gaat regenen

Meer details...straks, als ik terug ben.

wordt vervolgd

...als ik terug ben van de bootje ( bangka ), want het weer heeft mijn lannen doen veranderen. Het is zwaar bewolkt en het regent. "Domeng" ( tyfoon) heeft me ingehaald ! Ik heb wat "gewerkt" en gelezen, CNN gevolgd over het weer...en goede nacht !

Laatst bewerkt:
15.04.2014

"Domeng" "werkt" hard; het regent zoals alleen in de tropen kan...mijn uitgestelde island-hopping plus snorkeling, moet ik gewoon vergeten.
Vandaag : bagage maken ( het gaat snel gemaakt zijn !), zorgen voor ferrytickets van Iloilo City - Cebu - Bohol, als ik terug kom van Palawan. Volgens mijn planning, zou ik op 05.05 in Bohol zijn, daar wat 5 dagen blijven vóór mijn definitieve vertrek vanuit de Filippijnen.
Route : Guimaras Island - Iloilo City ( Panay Island) - Palawan ; retour : Palawan - Iloilo City ( Panay Island) - Cebu City ( Cebu Island ) - Bohol Island - Cebu City ( Cebu Island ) - airport ( Cebu City, via Manilla, naar Hong Kong ) ; Hong Kong - Istanbul - Brussel = 13.05.2014. Einde. Van de 2e reis van dit jaar.

18.04.2014

Vandaag, iets na 10 uur a.m., stond ik op de kade van Puerto Princesa, de hoofdstad van Palawan Island. Na ongeveer 40 uren varen, ben ik eindelijk aan de rand van de Filippijnse eilandenrijk. Van hier kun je gemakkelijk Borneo bereiken.
Van Panay Island, namelijk vanuit Iloilo City, zijn er maar 2 manieren om Palawan te bereiken : met de vliegtuig, via Manila of Cebu, of met de schip die mensen en cargo vervoert. Er zijn 2 vaarmaatschappijen die deze route doen : "Montenegro" en "Milagrosa". Met de vliegtuig is natuurlijk sneller maar ik zie niets. Dan met de schip maar...

Iets zei me om voor "Milagrosa"te kiezen. Done. Het schip vertrok op tijd, op een zeer gladde zee. Maar langzaam. Ik wist het...maar wat ik niet wist, was het dat het echt zéér langzaaaaam was, zo langzaam dat ik me afvroeg als we stilstonden of achteruit gingen Het was 07 uur p.m., dus donker, ik kon niets zien behalve de lichtjes op Guimaras Island en de lichten van Iloilo City, op Panay Island. De 2 eilanden staan zo dicht bij elkaar, dat ze een vaargeul vormde voor schipvaart ( schepen, bangka's, en bootjes zonder motor ). Eens op volle zee, viel niets meer te bewonderen dan de maan en een zilverachtige zee. Mooi !

Voor de passagiers, zijn er 4 klassen : "economy", "tourist", "de luxe" en "admiral". En omdat het ging over 2 nachten slapen vóór ik op bestemming was, heb ik me "gepamperd" met te slapen in de "admiral" klasse : 27€ voor 2 dagen slapen, d.w.z. 13,5€/dag, véél onder mijn dagelijkse budget; wat koekjes en nootjes bij, water en mijn vrienden, de sigaretten, en dan kom ik amper aan 20€/dag. Vervoer en "entertainement" inbegrepen. Ik was de enige passagier voor de "admiral" klasse en natuurlijk de enige westerling in een straal van ....km; mijn "admiral" luxe bestond uit 6 bedden, 2 op elkaar, met gordijntjes aan, een neonlicht, een A/C die probeerde me te overtuigen dat het nuttig was ( ik heb het 'gecalmeerd' op stand 5), 2 ronde ramen zoals maar moeilijk te vinden zijn, met sporen van witte verf, dus niet echt nuttig meer . En ik was alleen. Perfect !...of bijna alleen, als je de 3 grote exemplaren kakkerlaken niet meetelt

De moteur was niet te ver van "mijn"klasse , toch geen problemen mee. Ik ben door de schip in slaap gevallen, wat iets zeldzaam is, ik ben een zeer slechte slaaper.
's Morgens komen we aan in Cuyo, de hoofdstaad van de Cuyo archipel. Het wordt een stop van 4 uren. Het is warm...zelfs voor een reptiel ...zeer warm... Langs het strand, er is een promenade aangelegd, met oude grote bomen en banken. Ik ga zitten en kijk rond...met een zeer beetje inbeelding, het is hier juist Frans Polynesië : wit zand, doorzichtig groen en warm zeewater, met tropische vissen, gestreept of niet, zwart en andere kleuren, kwallen die ik nergens gezien heb, een lange stuk witte straand dat tussen de groene zee en een postkaartachtige blauwe hemel eindigt. Veel gekleurde bangka's ...het zou een mooie tafereel zijn, maar niemand doet de moeite om al dit moois aan de wereld te laten zien...spijtig !

Tijd om te vertrekken...we zijn bijna halve weg Palawan Island. Het schip is oud, zeer oud, verroest en moe, juist zoals de kapitein...hij kent zijn weg van buiten; het schip wordt bestuurd zoals, denk ik, 100 jaar geleden. De snelheid wordt gemeten door een nylondraad met een stuk lood in het water te laten vallen en op een horloge te kijken. De dikke kabels die het schip vast aan de pier houden, zijn door mensen aan boord getrokken. Er is niets mechanisch in zicht....als je de trillingen van de moteur niet meeteelt. Alles wordt aan boord geladen en gelost door mensen, zelfs immense zuurstof flessen.

Ik ga even met de kapitein praten. Hij is een kettingroker, "Mighty" met menthol...niet te smorren ! Bah ! Hij laat me de kaart zien...en zonder de namen van de eilanden en zijn uitleg...was ik weer in China !

ik ga slapen...ik ben moe...morgen "praten" we verder

Laatst bewerkt:
19.04.2014

Dus, we varen verder, tussen eilandjes van alle vormen, groot en klein, bewoond en onbewoond, steil en plat...De kapitein liet me een klein eiland zien waar een familie woont, maar alleen tijdens de zomer; tijdens de winter, het is onmogelijk te varen dus ze gaan op het hoofdeiland wonen, op Cuyo Island. Leven is niet voor iedereen even gemakkelijk !

Het wordt donker...de 2e nacht aan boord ! Ik sliep nog beter en langer dan de vorige nacht. Als ik opstond, zag ik Palawan Island dichtbij...2 uren later waren we aan de kade. Rond 10.00 uur a.m., het was al warm genoeg, en de temperaturen zijn pas beginnen te stijgen
Op Palawan Island zijn geen taxi's, enkel tricycles , "minivans" en jeepney's ; er zijn ook openbare bussen, klein en langzaam; als iemand A/C verwacht in welke openbare vervoer dan ook, moet ik hij/haar ontgoochelen. Nee, alleen privé "vans" hebben A/C en donkere ramen.

"Go Hotel", a budget option ( en toch met alles wat je nodig hebt, voor 15€ / dag) en een hotelketting in de Filippijnen, is in Puerto Princesa ver van alles, maar naast "Robinson Mall", waar je alles hebt wat je wilt.
Vandaag, een toer van de "stad". Eigenlijk, Puerto Princesa is een groot dorp, met 96 inwoners per km2 en bijna 100 km lang; het is een agglomeratie van "barangay"'s ( deelgemeentes) en het is absoluut niets te zien/bezoeken.
Ik wou een gevangenis bezoeken, maar ik ga het doen als ik terug kom van El Nido. Ik verlies geen tijd ...ik ga verder, noordwaarts. Morgen, om 07.00 a.m. vertrek ik verder...het gaat ong. 8 uren duren vóór ik in El Nido ben, ong. 270 km van Puerto Princesa. D.w.z. morgen, in de late namiddag.

Tot mails,
Gecko, Puerto Princesa, Palawan Island, Filippijnen.

Als iets merkwaardigs in Puerto Princesa is...awel, ze hebben veel winkels om vuurwapens en ammunitie te kopen.

I love freedom !

Groetjes
Gecko, same place, a little later...

21.04.2014

Ik heb het gezien, 17 - 19 graden in België...en hier, nog niet in een frigo komt je aan die temperaturen niet, want er is geen stroom tussen 06.00 a.m en 02.00 p.m., dus als je de frigodeur niet open doet, blijft het toch koel genoeg voor deze temperaturen : + 40 graden en meer . Zelfs de Filipino's van Palawan hebben zeer warm...hey, hier is het zomer !!!

Mijn reis naar El Nido heeft 4,5 uren geduurd, voor 269 km...Een "minivan" met 8 volwassenen en 2 kinderen, tegen een helse snelheid...door 330 bochten...Hoe weet ik hoeveel bochten waren ?! Nee, ik heb ze niet geteld, maar voor het vertrek, heb ik wat "gepraat" ( lees : geluisterd ) met een Amerikaan van New Jersey; op 10' tijd heb ik info's gekregen over : hij is in het leger geweest, bezit een vakantiehuis in El Nido ( noord Palawan), zijn vrouw is op Palawan geboren, hij is hier met zijn schoonfamilie en daarna gaan ze naar de kerk; hij heeft Brugge, Antwerpen, de kerkhoven van WW I en WW II, Amsterdam en dan Zwitserland en Oostenrijk bezocht. En omdat hij in El Nido geweest is ( toen de weg in constructie was), heeft hij dezelfde afstand, op een slechte weg, in 4,5 uren gereden. EN...er zijn 330 bochten !!!

De weg is goed berijdbaar tot in Taytay, daarna zijn er nog goede stukken weg tussen...geen weg ! Een gewoone bus doet 7-8 uren over. Buiten de "minivans", rijden nog bussen van "Cherry" maatschappij en "RoRo Bus". Een ticket kost tussen 500 en 700 PhP ( 8,34€ en 11,70€ ). En het is zeer warm...dus neem voldoende water mee. De "minivans" stoppen 1-2 keer vóór ze El Nido bereiken.

Als je tot aan het einde van de hoofdweg wandelt, de reizigers die Krabi ( Thailand) gezien hebben, vinden hier bijna een perfecte kopij...of Ha Long Bay ( Vietnam)...allemaal toeristisch of super-toeristisch; ik logeer 25' wandelen van het dorp, voor 25€/dag, wat hier een koopje is.
De baai heet "Bacuit Bay", het dorp heet El Nido ( in het Spaans = het nest ) en het eiland heet Palawan Island. Dit is mijn adres voor de volgende 10 dagen . Op het "menu" : snorkelen, snorkelen....tot ik genoeg van heb.

Zoiets :

en hier woon ik ( niet in alle kamers, natuurlijk ! ) :

[DLMURL]http://www.lasalangane.com/us-27-Caalan+Beach+Villas+Apartment#[/DLMURL]

Hoe fantastisch het nog lijkt ( misschien niet iedereen vindt het zo geweldig !), na een tijdje, een echte reiziger heeft het genoeg van....en ik ook, natuurlijk ! Het laatste op de lijst is Bohol Island, 1 uur met de ferry vanuit Cebu City, op Cebu Island.

Laatst bewerkt door een moderator:
22.04.2014

Ik weet niet als ik vanaf morgen mijn levensbelangrijk link met de wereld ( lees : Wi-Fi ) gaat werken; indien ja, dan gaat het tussen 02.00 p.m. tot ik ga slapen; hier moet je slapen wanneer het kan en niet wanneer je er tijd voor hebt !

Daarom ga ik vandaag een mix schrijven over van alles en nog wat :

* het is warm, zoals iedere dag, maar vandaag zijn er een paar bizarre dingen opgevallen : de "locals" klagen dat het té warm is en ja, ik heb iemand gezien die bevroren water aan het eten was uit een plastieke zakje !! Dat je in zo'n klimaat veel water moet drinken, is het algemeen bekend. Voor de reizigers die eco- en budgetvriendelijk willen reizen, een oplossing : koop een fles minerale water ( rond 0,8 € ) of meerdere, en laat ze bijvullen tegen 10 PhP bij " El Nido Boutique & Artcafé". En daarna maak je rekening ...

* hoe komt het dat de Filippijnen zo arm zijn ?! Buiten corruptie, heb ik met mijn ogen een factor gezien dat "helpt" om arm te blijven : China vist hun zeeën leeg ! De kapitein van de ferry maakte me omdraaien : het is nacht en in de verte zag ik enorme lichten; iedereen weet waarom de lichten dienen. China respecteert de territoriale water van Filippijnen niet !! Schandalig, vind ik het....

* onderweg, tussen Puerto Princesa en El Nido, heb ik begraafplaatsen onder een afdak gezien, juist zoals onze carpoorten...ik moet vragen waarom zo is...ik ben een nieuwsgierige, ik kan niets aan ( of is het "tegen" ? ) doen...

* er zijn vele scholen in Filippijnen en de leerlingen die de beste resultaten gehaald hebben, worden op grote spandoeken bekend gemaakt met hun foto's erbij - een goede initiatief om kinderen te aanmoedigen om naar school te komen

* in El Nido is het eten niet echt te vertrouwen...geur van verrot etenresten...ongezond. Ik mis het straateten ! Het is het enige zekere eten in Azië ! En kan het uitleggen, voor diegene die me niet geloven of geïnteresseerd zijn.
's Avonds wordt gegeten op het kleine strand.

A, jawel, er is een plaats waar eten, drinken en sfeer geweldig zijn : "El Nido Boutique & Art Café"; zeer vriendelijk personeel en even zo het eten : http://elnidoboutiqueandartcafe.com/
Ze wisselen ook geld , maar als je in nood bent, ga naar de tankstation rond 12 uur met je credietcard en je krijg geld in plaats van benzine !

even pauzeren

Fakels, kaarsen, muziek, BBQ met als enige menu "de vangst van de dag". Er zijn ook pannekoeken te verkrijgen; prijs : tussen 15 en 50 PhP ( bijna 1 € ! ). Op straat.

En nu iets over "mijn" A/C : normaal gezien gebruik ik nooit zo'n machine, maar hier is het zo vochtig plus de hogere temperaturen, zodat de A/C staat, of beter geschreven "stond", op 28 graden, mijn ideale temperatuur om in de tropen te slapen. Ik kan het niet uitleggen...sinds gisteren avond, krijg ik de temperaturen in Fahrenheit en niet in Celsius te lezen......ik wil niemand beschuldigen, maar het is idioot om 1/2 uur, samen met de conversiesite, een temperatuur te bereiken, zonder hypothermische verschijnselen . Bah, het is de laatste nacht, ik zou het overleven, hoop ik. Vanaf morgen, heb ik mijn vriend terug, de ventilator !

Een goede adres in El Nido :
"Aqua Travel Lodge" ( zuster/broer van "El Nido Bay Inn" ), nieuw hotel, juist tegenover zijn broer / zus; ze hebben beide dezelfde eigenaar.
Adres : Serena Street, Bargay Buena Suerte, El Nido, Palawan.
Tel/mail/site van "Aqua Travel Lodge" :
Tel : + 63(0)917 507 2015
E-mail : elnidobayinn@yahoo.com
Site : www.elnidobayinn.ph
De kamers hebben : warm water ( niet echt nuttig ! ), A/C, free Wi-Fi ( redelijk langzaam) ; vraag voor een kamer met balkon( minibalkon) vanaf de 2e verdiep - mooi zicht op straat en baai, bangka's, lokale leven... "El Nido Bay Inn" heeft een grote teras op het dak, je hebt van daar een mooie zicht over de baai.

Beste limo : "Mogu Mogu" = echte stukken kokosnoot in mango-, litchee-, druiven- of aardbeiensap.
Beste bier : "San Miguel Red Horse - extra strong" ( 7% alc).
Persoonlijke mening...en smaak.

Als je in El Nido bent en je wilt een "island hopping" doen, het beste is om met een visser een afspraak te maken ( hard onderhandelen !) om je te brengen naar welke andere plaatsen dan ook in de archipel, behalve naar de eilanden waar iedereen gaat ( de A,B, en C tours); anders, vergeet snorkelen - vissen houden niet van drukke plaatsen, je wel ? ; het kan zijn dat de prijs hoger zal liggen dan 1 200 - 1 400 PhP/pax ( 20 - 24 € /pax) maar je ziet plaatsen die de andere toeristen niet zien en je maakt je eigen programma.
En ja, er is een eco- en reservaat tax van 200 PhP ( 3,40 € ) die je moet betalen.

Over transport en boekingen...morgen, waar ik Wi-Fi vind.

Laatst bewerkt:
23.04.2014

Mijn allergrootste vijand is Wi-Fi geworden... Als je iets wilt zoeken of gewoon "werken", ga eerst 2-3 pakjes sigaretten halen en wat drank...welke drank ? het speelt geen rol...iets tegen wilde agressie, anders neemt mijn laptop de eerste vlucht naar de Sulu Sea Yeah, mon !
De stomme router staat nog geen 5 m van mijn "bureau" en ik krijg geen verbinding !!! Volgens mij, heeft de eigenaar niet een fantastische router gekocht

Whatever, het is te warm om gefrustreerd te zijn !

Transport dus....op sommige kaarten zie je dat er een ferry vaart van Sabang - El Nido - Sabang, enkel tijdens de toeristische seizoen. Vergeet het...het vaart helemaal niet meer, seizoen of geen seizoen.
Dan heb je andere mogelijkheden, afhankelijk van je traject; als je van/naar PPC ( Puerto Princesa, afgekort door de chauffeurs "Puerto")wilt vertrekken, heb je 2 mogelijkheden : bus of minivan. Met de bus ben je tot 8 uren zoet, met de minivan ( met A/C of zonder...neem ene met A/C, je gaat geen spijt van hebben, geloof me ), rond 5 uren. Het hangt af van hoeveel shroeven de chauffeur los heeft
De goedkoopste is natuurlijk de bus ( ong 5 € ) maar de minivan is sneller en dubbel zo duur. Een klein detail : rijbewijs is niet verplicht, hebben ze mij verteld...als je kunt rijden, dan is het dik in orde. Eigenlijk, wilt je het niet weten...
Onderweg gaat je véél check points tegenkomen...misschien denk je dat het gaat veel tijdverlies opleveren...ha, je kent de Pilipino chauffeurs slecht : juist "Top Gear", man !

even pauzeren

So, back to business : je kunt van Manilla rechtstreeks op El Nido vliegen, je kunt de ferry van Iloilo City ( Panay Island) naar Puerto Princesa nemen ( been there, done that! ), allerlei kombinaties, afhankelijk van je route. Er zijn gewoon te veel om ze allemaal hier te weergeven...ben je in nood, maak me wakker !

Nu dat een beetje afgekoeld is, ga ik maffen...nieuwe omgeving, nieuwe kamer waar ik veel meer bamboe heb ( muren, kasten, tafel, stoel, en) en ....wie weet ? misschien ook bloeddorstige kamergenoten ( als er een muggennet hangt, het is meestal niet voor decoratie ! ).

"Reserveringen in het hoogseizoen" ga ik morgen schrijven...

Groetjes uit Caalan Beach, El Nido, Palawan Island, Filippijnen
Gecko

Laatst bewerkt:
24.04.2014

Geen "vampieren" of heb ik ze niet gevoeld...als je in zo'n zware klimaat onder een muggennet moet slapen, krijg je bijna geen lucht....zonder is het wat beter, het is "risky", maar een paar graden koeler...fantaseer niet, het gaat over 1 tot max. 3 graden minder

Deze morgen, tijdens mijn ontbijt ( ik eet maar 1 keer per dag, in België of op welke andere plaats dan ook op Moeder Aarde ), een idee is geboren ! Ik zat door een "Lonely Planet" gids over Borneo te bladeren. Ik zag de kaart en...hold on ! Maleisië staat op mijn reislijst en toen is een reis geboren : Maleisië - Borneo ( ook Maleisië ) - Kalimantan ( Indonesië) - Sulawesi - Gilli Islands - Lombok - Flores - Sumbawa - Komodo ( de beruchte varanen "goede dag" zeggen ) en eventueel retour naar KUL ( Kuala Lumpur), maar via een andere route ( nog te bepalen) ....3 -4 maanden om alles goed te bekijken.., niet slecht, huh ? 2017 ?

Nog iets over het transport vanuit El Nido : er zijn zoveel "tourist agency" dat iedereen kan je helpen om te vertrekken wanner je wilt en met het transportmiddel naar keuze...het is absoluut geen probleem.

Over geld : in veel gidsen staat dat er zijn geen ATM's in El Nido...awel, ik heb 2 gezien , d.w.z. nog niet geprobeerd. Ik kom erop terug, later vandaag, om de naam van de bank door te geven en als de machines werken of niet. Ook zijn er "money changer"'s, maar hun wisselkoers is niet fantastisch ; check eerst http://www.xe.com/currencyconverter/nl/ en dan heb je een idee hoeveel veren lichter .....

Reserveringen tijdens hoog seizoen : je kunt "Booking.com", "Agoda.com", "AsiaTravel", en. Heb je je keuze gemaakt, ga op "Tripadvisor" om meer recensies te lezen ( als er zijn ) en vergelijk de prijzen en de afboeking condities ( zeer belangrijk ! 1 dag te laat afboeken en het kost je de prijs van de eerste nacht ! ); verder, kun je rechtstreeks contact opnemen met de eigenaar en zijn / haar prijs vragen en nog eens vergelijken ( eigen ervaring : op 2 plaatsen - in Vietnam en in Filippijnen - waren de prijzen van de eigenaren hoger dan die van "Booking" of "Agoda".
Als je kiest om met de eigenaar zelf te "werken" omdat zijn / haar prijs de beste is, onderhandelen is zeker nodig ! Je bent in Azië, remember ? Hoe langer je verblijft, des te harder moet je onderhandelen ! Het verschil kan je eten betekenen voor je ganse periode !

Wat je in de gidsen vindt, wat accommodatie betreft, het is maar een armzalige selectie; eens ter plaatse, vindt je een heleboel meer. Maar het is een gok om te vertrekken zonder iets te reserveren ( toch zeker in hoog seizoen - ik heb veel moeten puzzelen om alles gesmeerd te laten verlopen ! ). Je kunt, bv., je eerste nacht reserveren ( om te rusten na een lange en vermoeiende reis) en daarna rond kijken...risico : het kan zijn dat je nergens plaats vindt of het is nergens goedkoper dan waar je verblijft...risico's van de reiziger !

Ik heb een scooter gehuurd...d.w.z. dat ik mobiel ben...d.w.z. dat ik alle 4 windstreken ga verkennen, rondom El Nido. En er zijn interessante plaatsen, maar ze staan nergens vermeld, niet in "LP" of "Rough Guide". Maar ze gaan hier terecht komen. Beloofd.

Op 03.05 moet ik El Nido verlaten om in Puerto Princesa te zijn. Ik ben niet "verliefd" op, maar ik wil daar een nor bezoeken. Het kan interessant zijn, wie weet ....

Ik ben nog info's schuldig ( de naam van de bank en hoe het zit met de ATM's ); ik ga straks naar El Nido en dan weet ik.
Tot straks.

27.04.2014

Erger kan niet ...voor iemand die ziek is ( lees : verslaafd aan de laptop), met een Wi-Fi van de slechtste kwaliteit die ik ooit meegemaakt heb , het is ...razernij...binnen 3 dagen "verhuis" ik en ik hoop daar een betere verbinding te vinden. Als het zo is, dan schrijf ik alles wat ik genoteerd heb ( adressen en plaatsen die niet in "LP" of "Rough Guide" staan en zeker de moeite waard voor diegene die geintereseerd zijn in het echte Filippijnen !

Zelfs de stroom valt uit, 's avonds rond 20.00 tot rond 22.00; je kunt gewoon niet ademen zonder ventilators ( ik heb 2 op mijn kamer...waarom 2 ? omdat rond 09.30 is het al 33 graden Celsius, geen Fahrenheit .

Dus ik ga wachten tot ik een betrouwbare stroomnet en Wi-Fi krijg...binnen 3 dagen...SORRY !!!!

Een buitengewoon gefrustreerde Gecko , nog altijd op Caalan Beach, El Nido, Palawan Island, Filippijnen.

28.04.2014

Ik heb een soort Filippijnse gids voor de "locals" ontdekt en ik ga alles overschrijven...als, ondertussen, de Wi-Fi "valt", dan kan ik verder gaan wanneer het wel werkt :

1. Ilocos Norte ( Kapupurawan Rocks, Sandboarding en natuurlijk stranden ) ;

2. Palawan Island - Quezon + grotten, Mansirik Island - de zoveelste kopij van "Treasure Island ) ;

3. Legazpi ( Rocky Trail, Ligñon Hill, Mayon Volcano ) ;

4. Batangas ( Volcano Trails ) ;

5. Camarines Sur ( Omang Cave, Matukad Island, Gota Beach, Hunongan Cove ) ;

6. Laguna - Majayjay ( Taytay Falls, Dalitiwan River ), San Pablo ( Sampaloc Lake, Yambo & Pandin Lake ), Cavinti ( Pueblo El Salvador, Nakulo Falls, Magdapio Falls, Mini Falls, Talahib Falls, Dausdos Falls, Caliraya Lake, Bumbungan Eco Park ) ;

7. Aurora ( Cemento Beach, Ditumabo Mother Falls, surfing, beacheeeees ) ;

8. Zambales ( Mt. Balingkilat, Potipot Island, Mt. Pinatubo, Sagrada Familia Caves, surfing ) ;

9. Baguio ( Tukang Cave, rappeling, rock climbing, kart racing, Mt. Santo Tomas - cloud-catching ) ;

10. Negros Island - Negros Occidental ( Bacolod - Ancestral Houses, Sipalay - Sugar Beach ) ;

11. Rizal Beach

Ik ben benieuwd als dit alles in "L.P." of "The Rough Guide" te vinden zijn...huiswerk voor mij....antwoord : later, als ik nog connectie heb

Groetjes uit "same place"
Gecko

Ik heb de plaatsen gezocht en hier zijn de conclusies :

1. Ilocos Norte - nergens vermeld ;

2. Batangas - nergens vermeld ;

3. Camarines Sur - nergens vermeld ;

4. Laguna - nergens vermeld ;

5. Aurora - nergens vermeld ;

6. Zambales - nergens vermeld ;

7. Baguio - een kleine paragraf in "L.P." ;

8. Negros Island - in beide gidsen ( P.S. - "been there, done that" ) ;

9. Palawan Island - in beide gidsen ;

10. Rizal Beach - enkel in "Rough Guide" te vinden ;

11. Legazpi - in beide gidsen vermeld ;

Behalve Palawan Island ( "the last frontier") en Negros Island, alle andere plaatsen zijn in Luzon en Zuid Luzon te vinden, alles op éen eiland...als je geen zin hebt in "island hopping" . . .
Zeer gemakkelijk : je landt in Manilla ( de ticketten voor eindbestemming Clark - 45 km noord van Manilla - zijn goedkoper, maar Clark is een vuile nest en met het verschil in ticketprijs gaat je je transport naar Manilla betalen.) en dan kun je het eiland Luzon op je gemak bezoeken.

Conclusie : "L.P." en "Rough Guide" zijn niet overal geweest, dus er zijn nog ongeschonden plaatsen die op je wachten

Goede reis !

Laatst bewerkt:
Eigenlijk, wou ik vandaag een tip geven, geldig in alle landen waar de prijs van een product 2 kanten heeft : 1 voor de "locals" en 1 voor de onwetende reiziger /toerist :
- je gaat ergens op een terras iets drinken en een sigaret roken ; de ober / dienster brengt je bestelling ; JE begint een conversatie; dan begint je te klagen over de hoge prijzen in België / Nederland, maar stilletjes, niet over alle producten tegelijk; een per een...en dan gaat het verder ongeveer zo :
- Weet je, hoeveel moeten we in België / Nederland betalen voor ...... ? .....euro. ( Laat wat tijd om een reactie te komen en het komt, gegarandeerd .)
- Ja, ......( maak conversie euro = ....valuta van het land ), het is toch veel, hé?
- A, hier kost het maar......( valuta van het land).

En stilaan, kom je niet alleen prijzen te weten maar krijg je ook tips, nergens anders te vinden, in geen enkele gids .

Probeer het. Doe zo normaal mogelijk, alsof een conversatie is om de tijd te doden en je bewondering voor het land te laten zien.

Groetjes uit "Stroompanne-land" en "Duur Wi-Fi"
Gecko

30.04.2014

Ik ben verhuisd, maar niet ver, gewoon bij de buren " El Nido Reef Strand Resort", waar ik een beetje boven mijn budget leef : 30 €/dag. In ruil krijg ik ontbijt +koffie ! en mijn eigen balkon, A/C en ventilator, en een mooie zicht op Bacuit Bay.
Ik heb met een visser afgesproken om weg te gaan, een zig-zag tussen eilanden, zonder program, gids of weet ik veel wat toeristische "animatie". Ik heb hem 2 800 PhP ( 46€ voor de ganse dag + eten en drank - nee, geen alcohol op zee ! ) ; het is niet veel, als je de prijzen aan de tankstation bekijkt ( bijna zoals in België ).

Ik moet hier stoppen, een zekere "muis" lijkt niet tegen vocht te kunnen, dus ik zet het in de zon, om te "drogen".

01.05.2014

Na vruchteloze pogingen om da' stomme machine te doen werken, ben ik aan de bazin gaan vragen wat te doen valt. "Een andere kopen", luidt het...ja, ja, zover was ik ook, maar waar? In Puerto Princesa, 270 km van hier ? Nee, er is een winkel in de "stad" waar je het kan kopen. Zo gezegd, zo gedaan, en zoals jullie zien, kan ik terug normaal functioneren. Oef !

Nu verder met info's die ik verzameld heb :

* Palaui Island ( Luzon North Island) ;
- ik heb het in een lokale krant gevonden : "Palaui...the name sounds like a romanticized version of Palau, that equally idyllic western Pacific island, famous for its wonderful beauty. The island's musicality also reminds one of another famous island, Palawan ( N.B. - yep, en ik "logeer"...voorlopig nog op Palawan - Gecko )
Palaui, a little-known destination even among local tourists, is described as a virgin island famous for its enthralling beaches ( N.B. - bv., Anguib Beach - Gecko), wildlife, divers ecosystem and extensive coral reefs.
Named by CNN Travel in 2013 as one of the world's 10 best beaches, it has remained untouched by fancy hotel developers, although simple resort accommodations are available ( N.B. - backpackers, iets voor ons ! - Gecko ). Nonetheless, it is the only island in the Philippines and the entire Southeast Asian region to make it to the prestigious list.
Palaui Island can be reached by way of Tuguegarao, where a visitor takes a 2-hour bus ride to Santa Ana, followed by a 45-minute boat ride".
Bron : "Philippine Panorama", 20 april 2014
Je vindt het ook opgenomen in "The Rough Guide - The Philippines", blz 156, Northern Luzon - The Northeast.
"L.P." - geen vermelding.

Nu, nog iets over Palawan Island en een paar adressen die nergens opgenomen zijn ( zeker weten ! ) :

- zelfs op de min of meer geïsoleerde Caalan Beach, zijn er genoeg accommodaties, maar minder toeristen of geen...( Caalan Beach kun je met de brommer bereiken - 5' rijden van El Nido, of te voet - 15' van El Nido, afhankelijk van het uur van de dag...tussen 10 en 17 uur, lijkt het zeer ver te zijn - 35 graden die voelen als 47 graden ).
Nu logeer ik in "El Nido Reef Strand Resort" - in geen van de 2 gidsen opgenomen - rustig, met alle comfort : meer info + foto's op hun Facebook ; een aspekt klopt niet : de prijs...ze schrijven 50€ terwijl maar 30€ kost in hoog seizoen, nota bene ! + ontbijt.

- ook op Caalan Beach : "Cadlao Resort & Restaurant", 16 bungalows, grote ramen, elk met eigen terras, zwembad ( 10 x 7m) met zicht op China Sea en Cadlao Island, restaurant, gratis Wi-Fi, gratis "shuttle"; site : www.cadlaoresort.com
mail : info@cadlaoresort.com
tel : +63 9 17 58 97 069

- San Vicente - "Peace & Love Resort" = zwembad, lounge, koffie(bar), restaurant, billiard, dart ; 10 kamers met A/C, 24 uur stroom, ventilator, minibar, safety box, gratis Wi-Fi, terras of balkon, warm water.
site : www.peaceandlovesv.com
tel : +63 9 39 92 61 388
mail : peaceandlovesv@gmail.com

- een adres in Corong Corong : "Las Cabanas" ; site : www.lascabanasresort.com
Dit "resort" ligt op het Maremegmeg Beach, rustig en geïsoleerd en echt op het strand met palmbomen. Ze hebben 4 bungalows met A/C, zicht op zee, bar en restaurant; vriendelijk personeel.
In Filippijnen, een "resort" is niet altijd top-klasse met 5 $ of 5 € gemarkeerd.

- in Corong Corong ( die een bargay van El Nido is) begint te "regenen" met allerlei accommodaties, voor alle budgetten; om een idee te hebben, boek ergens 1 nacht, huur een brommer en maak een toer...je bent gegarandeerd de ganse dag bezig . In El Nido zelf, kun je zelf je tent op het strand zetten... Maar als je je "honey moon" wilt vieren, ga naar Miniloc Island, waar je 1 000 €/nacht lichter wordt ( zie "cover" van "The Rough Guide - The Philippines", laatste editie) .
- ook in Corong Corong vindt je een zeer "laid back" plaats : "La Plage", een bar-restaurant; je kunt het met een brommer bereiken ( aan de ingang staat een surfplank) of anders neem een tricycle, vanuit El Nido en de bestuurder kent de plaats wel.

- geld afhalen met je creditcard : bij Petron" tankstation, rond de middag ; je kunt ook bij "First Consolidated Bank" proberen; ze hebben 2 ATM's maar ze aanvaarden enkel hun eigen carden. Open : 08-12 ; 13-16.
- je kunt ook geld wisselen; ga eerst "shoppen", want de percentage die ze ervoor vragen, is verschillend.

- "La Salangane II", gelegen op Caalan Beach, de eigenaar is een Fransman ; het was mijn eerste adres; pluspunt : zicht, tuin, rustig en strand ; minpunten : geen A/C ( hoewel ik haat het, het was daar onleefbaar zonder A/C...), geen druk op het water ( een douche nemen kan je 1 uur kosten ! ), TV werkt niet, Wi-Fi is bijna onbestaande, "private terrace" als je alleen op de verdieping bent, anders is je "privacy" om zeep; je hebt ook een kitchinette, maar je bent niet veel mee want, buiten 2 tassen, wat bestek en een waterkettel, is er niets meer...geen pan of iets om een simpele omlette te bakken. EN hij vraagt 1 500 PhP/nacht ( 25€ ) - te veel voor wat hij biedt, terwijl zijn buur, "El Nido Reef Strand Resort"", vraagt 1 800 PhP ( 30€ ) met ontbijt, alles is nieuw en goed onderhouden en je hebt idd je eigen balkon. Zeer vriendelijke eigenaars, Ricky ( de eigenaar) spreekt vlotter Engels dan zijn vrouw.

- website van El Nido : www.elnidotourism.com

De tours georganiseerd in El Nido :
- in "L.P." en "The Rough Guide - The Philippines" staan 3 "island hopping" tours vermeld; in feite, zijn er 4, zoals volgt :

* Tour A - Miniloc Island ( Small Lagoon, Big Lagoon, Secret Lagoon ) en Shimizu Island - kost : 1 200 PhP /pax;

* Tour B - Snake Island ( geen paniek, het is gewoon een naam ), Cudugnon Cave, Cathedral Cave, Lagen Island, Malapacao Island en Inabuyatan Island ; kost : 1 300 PhP/pax ;

* Tour C - Matinloc Island - Secret Beach, Calmung Beach, Palilo Beach, Bulalacao Point, Cagbantang Beach - , Tapiutan Island - Star Beach - ; kost : 1 400 PhP/pax ;

* Tour D - Cadlao Island - Paradise Beach, Lagoon / Nat-Nat, Bukal Beach, Sabang Beach + Kayak Tour, Helicopter Island ; kost : 1 200 PhP/pax ;

Tour A en Tour D kunnen gecombineerd worden, de andere 2 niet, omdat de eilanden ver uit elkaar liggen.

De tours zijn overal in El Nido georganiseerd, met zeer kleine verschillen, maar zeker niet in prijs. Deze 4 tours beginnen om 09.00 a.m. en je bent terug tegen 04.00 p.m. ( ongeveer, je bent op zee, en niet in een trein, en dan nog....met alle transportmiddelen maak je kans om vertraging op te lopen ). Het is "lunch" en dranken voorzien.

Er zijn ook 1/2 day tours : Cadlao Eiland ( tegenover Caalan Beach ), Helicopter Island, snorkeling.
De tours worden dagelijks georganiseerd.

Een brommer huren : normaal gezien, neem je "je" brommer om 07.00a.m. en je brengt het terug tegen 05.00 p.m. Kost : tussen 500 en 700 PhP /dag. Meeste verhuurders laten je niet toe om de brommer naar je accommodatie te nemen ; dus, dagelijks huren en terug brengen. En je moet je passpoort als borg achterlaten. Doe het NIET, geef een copij van je passpoort en ze mogen kijken als de copij conform is met het origineel.
Maarrrr, gebruik je charmes en overtuigingmacht en dan mag je de brommer houden tot de afgesproken dag. Betaling contant en op voorhand. De tank moet vol zijn als je "je" brommer neemt, maar ook als je het terug brengt.

Als je bij "Art Café" in El Nido euro wilt wisselen, zorg dat ze in perfecte staat zijn...wat je terugkrijgt, da's iets anders ...

* Flower Island - "Flower Island Resort"
site : www.flowerisland-resort.com
mail : reservations@flowerisland-resort.com
tel : +63 9 18 92 48 895( GSM) of +63 2 893 6455 ( gewoon telefoon ).
opgenomen in "L.P" ( laatste editie ).

Even pauzeren om te gaan eten ( na 17.30 lokale tijd) kun je buiten gaan, zonder gefrituurd te worden !

* Icadambanuan Island - "Dilis Beach Island Resort"
1 uur per motorboat van Taytay, Palawan
2 cottages op het strand, 1 "mansion" op de heuvel met zeer mooi uitzicht op Sulu Sea.
hangmatten, snorkeling, kayakken, vislijnen - gratis.
island hopping
vers gebakken brood, patisserie.
Om opgehaald te worden en boeken, bel : +63 9 10 23 16 392 of +63 9 18 44 56 532 tussen 08.00 a.m. en 09.00 p.m.
mail : dilisbeach@palawan.net
prijzen : tussen 1 000 PhP en 2 000 PhP / pax, afhankelijk van je gekozen accommodatie.

Als je het zuiden van Palawan kiest, je kunt George Tan bellen op het nummer +63 9 20 29 46 288 of mail hem : georgytan@hotmail.com
Facebook : calaoadventure

Als een telefoonnummer begint met 9 of 09 ( als je vanuit Filippijnen belt), dan is het een GSMnummer.

Morgen ben ik niet "thuis"; ik ga, samen met een vriendelijke visser, snorkelen tot het donker wordt, rond 06.30 p.m, vissen eten geven om van dichterbij te kunnen zien ( ze komen voor je masker eten ! )....of andersom ?!

Tot mails,
Gecko, Caalan Beach, El Nido, Palawan Island, Filippijnen

Laatst bewerkt:
03.05.2014

El Nido - Puerto Princesa...ik ben in Puerto Princesa, spijtig dat zo'n mooie naam zo'n lelijk bundel barangay 's is geworden...Behalve Avenida Rizal, waar je wat eetgelegenheden, winkeltjes en allerlei accommodaties vindt, is het hier absoluut niets te beleven.
Ik heb goed gegeten voor ong. 4€ en ik ga proberen te "parkeren". Het is nog steeds lekker warm : als ik buiten een sigaret ga roken en ik kom terug binnen ( A/C draait op volle toeren op 29 graden), het voelt alsof ik in een diepvries binnen gestapt ben.

Er zijn 270 km van El Nido tot in Puerto Princesa, waarvan 60 in een zeer slechte staat ( er wordt eraan gewerkt !).
Nu heb ik een ticket gekregen van een andere firma, ook met een "minivan". En nu weet ik zeker : de bazen van deze firma's vragen je CV, waarin je moet absoluut melden hoe hard kun je rijden tussen deze 2 steden...inhaalmanoeuvres die je adrenaline doen stijgen, of je hart even een slag overslaan ... Crazy ! Ok, het is niemand op de weg of toch bijna...ook geen politie, geen politiekantoor....er zijn weinig diegene die zich een auto kunnen permitteren. De chauffeurs lijken een paar Engelse woorden niet te verstaan, zoals : "Slow down ! Check Point !", "Slow down ! School !", "Slow down ! Church!", "Drive safely !", en.

Morgen vertrek ik richting Cebu City en vandaar naar Bohol Island ( hopelijk kan ik Siquijor Island ook kunnen bezoeken, het is niet ver van Bohol en het is zeer klein, maar een bezoek waard ) , met mijn lievelingsvervoermiddel : ferry of cruise, het luidt beter "cruise", huh ?

En onderweg, ergens, ga ik nog info's doorgeven, bv. zoals vanavond, rond 19 uur, heb ik een lekkere pizza gegeten, niet ver van mijn hotel "Alta City Pension House", op Av. Rizal. Onderweg, heb ik een paar ATM's gezien en om geld gevraagd en gekregen en "Empire Suites" voorbij, kom je "Shakey's" tegen, aan dezelfde kant van de weg als mijn hotel; ze hebben super-lekkere pizza's, soepen, spaghetti's, saladen, vers geperst fruitsap ( appelsien, mango of ananas ) in enorme glazen. Een "regular cheese pizza" + een enorme glas met mangosap = ong. 3,50 €. Het is zo warm, dat je eetlust foetsie is...

Eens in Bohol, het weer gaat een beetje normaler worden, hoop ik...

Tot mails,
Gecko, Puerto Princesa, Palawan Island, Filippijnen

05.05.2014

In Puerto Princesa, moest ik kiezen tussen meer dagen vakantie met een duurdere vervoermiddel of minder dagen en geld besparen. Moeilijke beslissing...en ik koos voor meer vakantiedagen om 2-3 eilanden meer te kunnen bezoeken. Geld is altijd een "issue", maar anderzijds is het zo dat je je geld kunt "maken" ( door besparingen, eens in België aangekomen, minder luxueus leven, en) terwijl nog eens naar Filippijnen terug komen om de 2-3 eilanden te bezoeken, is gewoon idioot.

Ik heb dus de vliegtuig genomen van Puerto Princesa, Palawan, tot Cebu City ( Mactac International Airport), Cebu Island ; vandaar de ferry-catamaran genomen tot Bohol Island, meer bepaald Tagbilaran. Duur : 2 uren. Van de haven een taxi genomen tot op Panglao Island, die door een brug verbonden is met de grotere "zus", Bohol Island.
En zo ben ik naar mijn accommodatie aangekomen, in 1 dag, over bijna de helft van Filippijnen gereisd.

Nu logeer ik in "Seaside Boutique Hotel", bargay Bingag, Dauis, Panglao Island ; het is 15 km verwijderd van de haven en de hoofdstad van Bohol Island, Tagbilaran. Kost taxi : 300 PhP = 5€, terwijl andere chauffeurs 500 PhP van mij wouden hebben. Mis !
De naam doet misschien denken dat ik in een 5* + hotel logeer, maar het is niet zo. Ik betaal 15€/dag + ontbijt. De beroemde "Alona Beach" is niet heel ver, waar massa's hotels, restauranten en bars te vinden zijn. Niet echt mijn plaats !
Vandaag is rustdag. En idd, zoals ik vermoedde, het weer is hier milder dan op Palawan Island. Het is nog warm, maar ik kan het verdragen, zonder problemen.

Puerto Princesa Airport : enorme A/C zijn overal geplaatst, maar ze kunnen weinig doen tegen de helse hitten en zware vochtigheid. De procedures zijn dezelfde zoals in andere luchthavens : check-in bagage, security check ( niet echt overdrijven, ik mocht mijn fles "Mogu Mogu" behouden). Een plupunt is de "smoking room" met koffiebar. Ik ben niet de enige roker, zoals je zou denken...in Doha Airport hebben ze minstens 4 ! Mensen die aan hun medemensen denken...
De sigaretten zijn duur, als je het vergelijkt met de kleine winkels : 80 PhP i.p.v. 50 PhP.
Er zijn veel souvenierwinkeltjes, wat eetgelegenheiden...de luchthaven is klein wat het normaal is.

Cebu Haven : nadat je ticket gekocht heb, je bagage werd gewogen, je betaalt ervoor, dan werd je bagage gecontroleerd ( scanner) en je eigen persoon ook. De "porter" die je bagage "behandelt" wordt officiëel door jezelf betaald, maar een tip werd altijd, met een glimlach, ontvangen. Dit garandeert dat je bagage goed behandeld wordt. Daarna gaat je boven, waar de "gates" zijn ( voor verschillende bestemmingen) en daar blijf je braaf wachten. Er is een kleine kiosk met eten en drinken. Normaal gezien, kun je niet meer terug naar buiten gaan ( om een sigaret te roken, bv...), maar Filippijnen zou Filippijnen niet zijn als je niet de mogelijkheden hebt waar ergens anders, geen sprake ervan zou kunnen zijn.

Het varen begint met een gebed ! Nooit meegemaakt...
In een Cebu krant "The Freeman, fair en fearless" vind ik veel uurroosters van verschillende ferrymaatschappijen naar ....de belangrijke bestemmingen op Filippijnen. Ik bewaar het en eens thuis, ga ik ze allemaal overschrijven.

Het is weer van da' : stroom uitgevallen.

Na bijna een uur angstig afwachten, het is terug in orde. Ik heb nog veel adressen en sites die ik met iedereen wil delen ...maar ik ben gewoon gestresseerd door de stroompanes. Ofwel ga ik morgen gewoon door en adressen en sites doorgeeft, of ga ik morgen op verkenningspad. Dan is het voor morgen avond.

Groetjes uit Bingag, Dauis, Panglao Island, Filippijnen
Gecko

06.05.2014

Ik ben op verkenningspad al geweest ; het "Hinagdanan" grot is niet ver van hier. Het is blijkbaar een bekende grot, maar ik ga ze toch bezoeken, want nergens ter wereld gaat je 2 grotten met dezelfde formaties vinden.
Het volgende project is "Philippine Tarsier & Wildlife Sanctuary", het is ook wat toeristisch, maar ik wil de beestjes absoluut zien omdat ik over de maki - maki 's gelezen heb en in Kenya heb ik een bush - baby in mijn hand gehouden; en nu wil ik een vergelijking maken, als het mogelijk is ( in bedoel, als ze van dezelfde famile afkomstig zijn).

Ik kom straks terug.

Mijn gekozen interessante punten op Bohol Island :

* 1 dag - Corella - Tarsier Sanctuary ;

* 1 dag Loboc & Bilar ( Butterfly Garden, Swimming Pool, Mahogany Forest ) ;

* Siquijor Island is gelegen in het zuiden van Panglao Eiland, waar ik logeer ;

Maar voor vandaag is alleen "Hinagdanan Cave " op het programma en verder gaan met adressen en., doorgeven. Niet echt veel, huh ?

Als ik het grot bezocht heb, ben ik terug bij het forum.

Groetjes uit bargay Bingang, Dauis, Panglao Island, Filippijnen
Gecko

P.S. - Ik ben iets vergeten ...klik hier om meer te weten te komen :
http://www.beyondcebu.com/philippines...

Laatst bewerkt:
07.05.2014

...en dit is Bohol Island en Panglao Island :

Ik ben ook aan boord van de catamaran die je gezien hebt aangekomen. Het is 2 uren varen tussen Cebu Island en Bohol Island, meer bepaald, Tagbilaran City, de hoofdstad van het eiland ( Bohol Island); vandaar neem je een tricycle, of een jeepney ( de route staat op zijkanten geschreven ) of een taxi om Panglao Island te bereiken. Het is kwestie van km...er is een brug tussen de 2 eilanden.

Wat ik tot nu toe gezien en bezocht heb :

* gisteren, op verkenningspad, ga ik tegen mijn voorgevoel in, naar Alona Beach; het was zoals ik verwacht had : toeristen ingepakt op een stuk strand; alles zeer duur ; het eten ligt tentoongesteld in de hetste uren van de dag ...een broeinest van bacteriëen en microben; geen ijs, geen frigo... Niets voor mij !

* als je de kleine lieve "tarsiers" wilt zien en in hun eigen habitaat, ga dan naar "Tarsier Sanctuary", voorbij Corella, bargay Canapnapan; het is open alle dagen van 09.00 a.m. tot 04.00 p.m. Wegwijzers zijn er niet. Dus, vanuit Tagbilaran, volg J.A. Clarin Road tot aan een splitsing : (Corella voorbij ) : neem de rechter weg en volg de weg. "The Sanctuary" is aan de linker kant. Hier worden ze gewoon geobserveerd en 's morgens gezocht ; het kan zijn dat de staff geen gevonden heeft = pech voor je ! Ik heb ze vandaag kunnen zien : 2 diertjes.
Een "mama" draagt haar kleinje 6 maanden lang.
Een "tarsier" is dus een primaat diertje.
Je kunt ze nog spotten in Borneo ( Maleisië) en in Indonesië. De enige 3 plaatsen ter wereld.

Wat je in de omgeving van Loboc vind, is een kunstmatig gecrëerd habitat ; de beestjes slapen niet in "nipa" hutten, maar wel in lage bomen; een "tarsier" is niet in staat om een hut te bouwen ! Een "tarsier" is geen aap ! Hij eet insecten, kleine reptielen en hij is alleen 's nachts actief. Een aap niet !

* snorkelen : ik heb verschillende ontmoetingen met verschillende kwallen, met als resultaat serieuze irritaties ; oplossing : snij een citroen ( "calamansi" in Filippijnen) en vrijf je geirriteerde huid ermee....en het is gedaan...bijna...het duurt nog een paar minuten vooraller de irritaties voor goed weg zijn !
Vermijd ze als je kunt, er is ene die je fataal is...er is niets tegen te doen ! Ik heb ze niet gezien, maar de visser heeft me gewaarschuwd. Dus, blijf af van alles die je in het water ziet; zelfs de mooie zeeslangen !

Dit is het, voor vandaag . Ik ga een pintje drinken, het is me te warm ....

Groetjes uit Panglao Island, Filippijnen.
Gecko

P.S. - Wil je meer weten over de "tarsiers" ? Dan vind je meer info's in het boek "The Spectral Tarsier", geschreven door Sharon L. Gursky.

Laatst bewerkt:
09.05.2014

Gisteren ben ik terug naar "The Tarsiers Sanctuary" en ik had een zeer aangename verrassing gehad : The Tarsiers Man. Ja, ik had de eer om met heer Carlos Pizzaros te praten, hij is de vader van "The Sanctuary". Hij heeft ook Prins Charles van U.K. ontvangen ( je kunt de foto's zien, de prins met een "tarsier" in zijn hand ); de "tarsier" van toen leeft nog, hij is 10 jaar oud en goed gezond. Sinds 13. 10. 2010, de "tarsiers" van Bohol dragen zijn naam ( in het Latijns) : Carlito Syrichta . "Carlito" is de diminutief van zijn voornaam : Carlos. De "tarsiers" zijn onderverdeeld in 3 groepen : Western Tarsier ( te vinden in Noord Sabah ( Maleisië), in Maleisië zelf en in Kalimantan (Indonesië); de Eastern Tarsier kunt je spotten in Sulawesi ( Indonesië).
Nu weet ik veel meer over deze schuwe diertjes; hun baby weegt 23 gr.

Na zo'n interessante en gedetaillerde inlichting van de man die de bedreigde diertjes berschermt, reed ik verder ondanks zwarte wolken die over mijn hoofd hingen. Vóor de hel los baarste, kreeg ik een platte band; en de eerste druppels ......gelukkig, vond ik een "vulcanisation" ( "garage" waar ze alleen met het repareren van banden bezig houdt) en zeer snel was ik terug weg. Ondertussen is het regenen zo goed als gestopt.

Vandaar heb ik alleen slechte tot zeer slechte wegen genomen, maar het landschap was zeer mooi : door binnenwegen, tot in Sikatuna tot aan Loboc River ; terug naar Balilihan tot in Cortes. Als je een brommer huurt en een beetje van avontuur houdt, dan dit is een traject voor jou. De mensen hebben nooit een westerling gezien, kinderen renden van mij weg, de volwassenen laten hun bezigheid vallen en bekijken me, zelfs een voorbijrijdende politieman. Ik voelde me juist de koning op reis : links en rechts wuiven. Zeer vriendelijke mensen ! Na een tijdje ben ik in een dorpje gestopt ( wegens pijn in mijn "zadel" ) en zeer stiletjes en schuw, kwamen kinderen van alle leeftijden naar me toe. Plots, kwam de "ijscreme-man" langs en dan hoorde ik stemmetjes roepend "ïcecream". Ik deed teken dat iedereen gaat een ijscreme krijgen...alle kindjes ging zeer braaf aanschuiven...en ik heb het betaald. 100 PhP = nog geen 2 € ! En blij dat ze waren en de ouders ook, want het blijkt dat 10 PhP was een echte uitgave...triestig !! Terwijl we, de westerlingen, badden in luxe...en dan zijn we nog niet tevreden...

Eens terug bij mijn "huis", Julian ( de eigenaar, een Brit die al 5 jaar op Bohol woont ) pratten we erover. En hij zei dat elke beetje helpt en dat een goede daad laat zien dat niet alle westerlingen slechte bedoelingen hebben...je weet wat ik bedoel...

Vandaag geld afhalen, ferry ticket kopen en gewoon geraken met het idee dat " it's over" ! Maar ik ben altijd aan het reizen, zelfs als ik thuis ben; eens de najaar voorbij, Sri Lanka wacht op me en ik ook op Sri Lanka...

Tips :

* als je geen "homo toeristicus" bent, dan kun je een riviercruise doen in Cortes, "Abatan River Cruises"; ze hebben 3 trajecten van 1 uur tot 2 uur, vanaf 1 500 PhP, niet per persoon, maar per boot. De duurste cruise kost 3 500 en je bent 2 uren weg.

* in San Vicente, half weg tussen Cortes en Maribojoc, heb je "Savima Boardwalk";

* als je een verwoeste snorkelaar bent, je kunt de "giant clams" zien in "Calape Marine Sanctuary" , maar "voor God's sake" steek je vinger(s) of voet(en) niet tussen ...gevolg : je bent vinger(s) of voet(en) kwijt, voor de rest van je leven ! Misschien val ik in herhaling, maar PLEASE raak niets in het water ! Ik heb gesproken met duikers, en buiten hun neopreenpak, hebben ze ook handschoenen...maar de handschoenen zijn de "giant clams" niet bestendig !!

Deze tips zijn in "L.P." of "Rough Guide" niet te vinden.

Een paar woords over Julian, de eigenaar van mijn tijdelijke verblijf : een buitengewoon vriendelijke mens, altijd klaar om te helpen en enorm blij als je zijn eten lekker vond; hij kookt zelf. Soms zijn de basis ingredienten niet te vinden, maar hij kan altijd iets lekkers klaarmaken. Ik heb nog een vriend rijk gevonden ! Hij barst van energie van 's morgens tot 's avonds, ondanks het zware tropische klimaat ( een "peanut" als je het vergelijkt met het klimaat op Palawan Island ).

Tot mails, vanuit Bingag Bargay, Panglao Island, Filippijnen
Gecko

P.S. ...en hier kun je ze zien, de diertjes die mijn hart gestolen hebben :

Ze slapen overdag en ze zijn alleen 's nachts actief. Dus, als je op bezoek gaat, je stoort hen...want ze voelen als je daar bent. Je moet zeer stil zijn, ze bekijken je, en als je weg bent, dan vallen ze terug in slaap.
Je mag foto's nemen, maar ZONDER flash !
's Nachts gaan ze zelfs 1,5 km verder van hun territorium om te jagen en dan komen ze terug waar hun slaapplaats is.
Ja, ze eten "familie" van mij, maar hey, wie heeft geen vijanden ?

"By the way", mijn adres is :

Seaside Boutique Hotel
Address: J. Operiano St, San Vincente, Bingag , Dauis, Bohol, Philippines 6339
Area / City / Country: Dauis - Panglao Island/Bohol/Philippines

10 km van Tagbilaran City, de hoofdstad van het Bohol Island ( de weg is goed, maar je moet goed kijken voor "Seaside" wegwijzer. ( 15 €/nacht, Wi-Fi gratis, zeer goed eten, 200 m van een verlaten strand.
Site : www.seasideboutiquehotel.com
Mail : touristinfoBoholBTinternet.com ( ik ben nog niet 100 % zeker, ik ga vandaag Julian vragen en ik ga het corrigeren als niet juist is ) ? ( de juiste adressen moeten nog volgen).

Om Panglao Island te bereiken, er zijn genoeg ferry's vanuit Cebu Harbour. ( als ik de complete info's heb, dan komen ze hier terecht ).

Laatst bewerkt:
Cookies zijn vereist om deze site te gebruiken. Je moet ze accepteren om de site te blijven gebruiken. Leer meer...