Booking.com

Aan de rand van Azië ( Honk Kong, Macau, Shenzhèn,Guangzhou, Filippijnen - 12.03.2014 - 13.05.2014 )

Gecko

Well-Known Member
11.05.2014

Lapu-Lapu City. Mactan Island. Hier ben ik nu, 15 uren vóór het "repatriering", zeer tegen mijn zin (n). Van Cebu City vlieg ik naar Manilla en van daar naar Hong Kong. Waarom zo'n idiote route ?! :( Vraag het aan "Cebu Pacific Air"...en ja, ze vliegen ook rechtstreeks van Hong Kong naar Cebu ( zoals 2 maanden geleden ).

Gisteren heb ik een laatste tour gemaakt met de brommer ; als je een brommer huurt, rij dan van Tagbilaran City richting Baclayod - Loay - Loboc - Bilar en terug. Vooral het stuk Loay - Loboc - Bilar vond ik het schoonste, wat natuur betreft. Onderweg gaat je allerlei " toeristische attracties" vinden, die, volgens me, geen piso waard zijn.

Kerosene kun je vinden aan de tankstations en ik vroeg me af....als ik kerosene zou tanken, zou ik ook kunnen vliegen ? ;) Hey, stel je voor....dan kan ik veel meer van de Filippijnen kunnen zien...wow ! het zou fantastisch kunnen zijn. Dromen kost niets.:cool:

Van alle busmaatschappijen, "Southern Star" kwam als beste uit mijn top voor Bohol Island.
Panglao Island kampt met waterproblemen...het heeft allang niet meer geregend en het was duidelijk : gisteren geen douche kunnen nemen, terwijl ik "zwom" in 35 graden ! Maar niet getreurd, het gaat niet meer zo onmisbaar zijn, als ik dinsdag in Zaventem land ( KMI "dreigt" met 15 graden, 20 graden minder :eek: ) .

even pauzeren

Wat ik ook gezien heb, zijn de "junk shops" ; bij ene stond het volgende geschreven : "No business Saturday" :giggle:
Er zijn nog "barber shop"'s te vinden, zoals je in de oude films nog ziet. Maar overal vind je de sari-sari - kleine winkels met een min of meer dezelfde produkten : instant koffie ( in verschillende versies, "3 in 1" is de meest bekende, d.w.z er is koffie, melk en suiker, je moet alleen warm water toevoegen), sigaretten worden per stuk verkocht ( ik was een zeer goede klant :whistle:, ik kocht het per pakje, het was 10 piso goedkoper...te verwaarlozen geld), detergenten, rijst, mais, suiker, afhankelijk van de oppervlakte van de "winkel"...

Morgen, vanaf 12.05 p.m. ( locale tijd ) tot mijn aankomst in Brussel ( Zaventem) heb ik genoeg tijd om na te denken wat ik nog interessant en waardevol vond voor iemand die naar de Filippijnen wilt reizen.

Groetjes uit Lapu-Lapu City, Mactan Island, Filippijnen
Gecko:)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
12 - 13.05.2014 *** Flying Home ***

Filippijnen van boven gezien : eilanden, eilandjes, bewoond en onbewoond, atolen, riffen, de verschillende kleuren van verschillende zee's en massa's stranden, groot en klein.
De vlucht van Cebu naar Manila duurt 1 uur en 15' ; voor rokers, zijn in de luchthaven van Mactan International Airport ( Cebu) rooklounges voorzien. De liefde voor je medemens, zelfs in de Bijbel aanbevolen ;)...niet dat ik naar een mis ga ofzo...
Ook uit liefde voor de medemens is er een plaats voorzien voor massage, vóór je vlucht. Goed gezien !(y) Ik hoop ook ene te vinden in de immense luchthaven van Hong Kong, vóór mijn 11 uren en 20' lange vlucht van Hong Kong naar Istanbul...
Nu, dit komt uit een tegenovergestelde hoek : overgewicht betalen = 62,77 € ; gelukkig, hebben ze mijn handbagage niet gewogen, dan kwam nog duurder uit (n).
Dus, voor de reizigers die "Cebu Pacific Air" nemen, de max. toegelaten gewicht is 20 kg en geen kilo meer; en het telt voor de internationale vlucht Manila - Hong Kong ook.

Ik doe een gok ....over welke eiland vlieg ik ( niet echt gemakkelijk want de vluchtroute wordt door verschillende factoren bepaald) en, om mijn leven nog zuurder te maken, hangen overal alleen "cumulonimbus"wolken ( die schoon weer aankondigen), verticale witte pluizige wolken. Waarom ga ik eigenlijk naar huis ? :confused:

Manila. 36 graden C. 5' vertraging door zware turbulentie, juist vóór en tijdens het dalen van de vliegtuig. "It's more fun in the Philippines !"
Het vertrek is een andere koek...40' vertraging...ik vond het helemaal niet erg; een bezoek aan de boekenwinkel heeft me wat reismateriaal opgeleverd - meer info's over Azië, die terecht in onze forum gaan komen.

Het hoofdstuk "Filippijnen" is afgesloten. Vanaf nu, de omgeving en de manieren zijn allemaal "Made in China"; d.w.z. : boeren laten ( hoe luider, hoe beter...wedstrijd ? :( ), woorden zoals "please", "sorry", "excuse me", bestaan niet meer; in de rij staan is niet gekend; het wordt zo luid mogelijk gepraat en liefst op lange afstand; lang aanstaren helpt niet. Je moet zonder pardon in hun gezicht zeggen wat je eigenlijk stoort ( zelf gedaan)...gênant ! en dit allemaal ondanks het geluid van de motoren...:mad:

Ik kreeg de "Arrival Card - Immigration Department Hong Kong", want de vlucht Manila - Hong Kong duurt maar 2 uren.
Een serieuze turbulentie kalmeert de geagiteerde Chinezen...zou MH 370 iets mee te maken hebben ?! :p
We vliegen over actieve vulkanen en je kunt lava, vuur en rook perfect zien. Mooie spectakel ! ( Noord Luzon Island ).

Hong Kong International Airport. Een kolos. Het is donker geworden ( het is 08.00 p.m.) en er zijn toch nog 30 graden C. Even genieten van de warmte en de vochtigheid, want eens aan het inchecken, is het gedaan...tot ik in Colombo land ( Sri Lanka), maar het is pas in november...
Ik ben terug in mijn geliefde Hong Kong, en ....neen, China, vergeet het, Hong Kong gaat nooit Chinees worden, Hong Kong blijft een wereldstad !
Welkom in Hong Kong ! ( al is het maar voor 3 uren...); 1 sigaret en een "Blue Mountain" koffie kunnen drinken, ik ben vergeten hoe immens de luchthaven is - 2 keer de monorail ( zonder bestuurder) moeten nemen om aan de juiste "gate" te zijn :rolleyes:

Omdat "Turkish Airlines" vertrek 15' vroeger dan de normale vertrekuur...Top klasse !...en niet zo vroeg "victorie" kraaien, want we hebben een technische probleem, zei de capitein...Yeah, mon ! :rolleyes: 40' zonder A/C in een volle B 777-300 ER = gratis sauna :D
00.40 a.m. "Good bye, Hong Kong, see ye next time !"
Pas als we op 12 000 feet hoogte zijn, begon wat fris te worden, iedereen is kletsnat.
05.08 a.m. Boven Delhi. Langs de Himalaya's begon serieus te schudden, zodanig dat ik niet meer kon slappen ( ten minste waren de Chinezen stil ! - een pluspunt ! :p ) en zo bleef het tot bijna in Istanbul.

even pauzeren ( o.a. om mijn winterkledij te zoeken ;))

Istanbul. 05.30 a.m. De aankomsturen kloppen niet, ik weet het, het is gewoon het uurverschil....7 uren in totaal en ik heb geen jet-lag. Monsterfile aan de "security check". Nu, mijn vraag(en) : welke terrorist, het zou een idioot moesten zijn, wacht tot aan de "security" om iets te laten ontplofen ??:confused: of wat zou een idiote terrorist kunnen fabriceren op 10 000 feet hoogte en die al één "security check" in Hong Kong gepasseerd heeft ?? :confused: Ik zoek nog steeds een antwoord(en)...Resultaat : na 11 uren "geagiteerd" vliegen, heb ik geen tijd om een sigaret en een koffie te nuttigen...tof !:rolleyes: Ja, ik weet het...het is gezonder, maar nu vraag ik je : is de veroorzakte stress gezonder ?? "I don't know about that"...o_O

08.00 a.m. Een A 321-200 is bezig met taxiëen, 15 graden C...het laatste segment van mijn reis. Het wordt ontbijt geserveerd, lekker trouwens, maar als je een "Efes Pils" toevoegt ( uit pure frustratie ! ), smaakt het nog beter ;). En dan hoe kan het zoiets ? Ontbijt voor maar 3,5 uren vliegen ?? Is de crisis voorbij en ik weet het niet ??

10.00 a.m. Ik ben bijna in Brussel ( klein detail : 12 graden C ) en ik vraag mezelf eerlijk af of ik blij moet zijn omdat ik terug ben of niet....ik zou het niet weten....ik mis minstens 20 graden C....

Einde. Ik ben al 5 uuren thuis.

P.S. - en nu komt Sri Lanka, elke dag een stap dichterbij :)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Algemene info's over de Filippijnen

7 107 eilanden en eilandjes vormen samen de Filippijnen ( waarvan 8 bezocht ). De grootste eilanden zijn Luzon en Mindanao. De Filippijnen is grotendeels ongerept : 2 500 eilandjes hebben geen naam en maar 2 000 zijn bewoond.
De Filippijnen is 1 850 km groot, van noord naar zuid en 35 000 km kust. Dus stranden genoeg voor iedereen ! Met hun uitgestrekte laaglanden en tropische regenwouden en gigantische vulkaangebergten, is Filippijnen een van de meest diverse ecosystemen ter wereld. Er groeien 14 000 verschillende plantensoorten, er leven meer dan 200 zoogdieren en 550 vogelsoorten.
De meest indrukwekkende koraaltuinen : Apo-Reef, Tubbataha Reeds, El Nido Marine Reserve, en nog veel meer.

* De Filippijnen volgens de Pilipino's.

- Ilocos Norte : Laoag ; bezienswaardigheden : Paoay Sand Dunes, Paoay Lake, Nueva Era Eco Cultural Village, een mix van "cordillera" en "lowland".

- Legazpi : met een 4x4 naar Mayon Volcano ;

- Virac : surfing de golven in Puraran ; Balacay Point ;

- Busuanga : Mount Kayangan, Twin Lagoon ;

wordt vervolgd

Gecko

Well-Known Member
Sorry voor zo'n lange pauze, ik had van alles te doen....Dus, Filippijnen volgens de "locals" :
- San José : zip-line, de bike-trail ; en om te relaxen, logeer in " one of the resort's floating nipa huts " ;

- Iloilo City : proef "batchoy" in de "Madge Café" , verken "Villa Beach" , Nelly Garden en E. Lopez street.

- Bacolod : "The Arts District" en "The Ruins" in Talisay; proef "inasal" - de beste is in "Chicken House" (24th Lacson Street) ; voor winkelen, ga naar naar "Robinson" Bacolod en naar "Lourdes Building" op Lacson Street.

- Caticlan : zwemmen, spelen en gewoon uithangen in Boracay's "Station 1" of "Station 2" ; als het te druk wordt, ga naar het rustige Puka Beach; bekende restaurants zijn "Gerry's Grill", "Shakey's" en "Mang Inasal" ;

- Kalibo : bezoek "The Handicraft of Aklan Multi-Purpose Cooperative ( HAMPCO) voor lokale produkten, de Kalibo Public Market ;

- Roxas : ga naar "talon Adventure & Park Resort", de zip-line, ga mountainbiken, ga naar het strand, naar de tuin, island-hopping, etc.

- Cebu : ga naar "Tops Lookout" in Mount Busay, probeer de "Edge Coaster Ride & Skywalk" bij de "Crown Regency Hotel" , bezoek Argao, Mahayahay Beach en ga skimboarding !

- Dumaguete : wandel op Rizal Boulevard ( 's avonds de boulevard verandert in een groot restaurant), ga naar Casaroro Waterval ( in Valencia City, 9,4 km van Dumaguete), 3-daagse hiking op Mount Talinis; de stad heeft 4 grote universiteiten.

- Dipolog : eten in "CLS" ( een Philippino - Chinees restaurant) en proef de Dipolong "favourites" : pork humba en paklay . Adres : Magsaysay St. 's Morgens, wandel op Dipolog City Boulevard en voel de frisse oceaan bries. Drink een koffie, lees een boek.. Je kunt shoppen "like locals" bij "Boholana", General Luna Street. Dipolog is ook genoemd als "bottled sardines capital of the Philippines".

- Ozamiz : wandel of joggen op de boulevard aan de Panguil Bay ; bezoek de kathedraal - daar gaat je de enige bamboeorgel in Mindanao vinden ; ga naar de Bukugan Hill, bekijk de toren en de prachtige uitzicht .

- Davao : bezoek de "Eden Nature Park", ga rafting op Davao Rivier ( je krijgt gratis tickets voor de "zip line" ; ga adelaars bezoeken in "Philippine Eagle Nature Center; bezoek "Davao Museum", "Japanese Tunnel" en "Boeddhist Temple". Hou je van "shoppen"? Check deze site : https://www.facebook.com/bigdavaofunsale om de juiste datum te kennen.

- Camiguin : witte stranden op "White Island"....bezoek "Mantigue Island Nature Park"; hier vindt je de beste duikplaats van gans Filipijnen.

- Surigao : een paradijs voor natuurliefhebbers en avontuurlijke reizigers; wat kun je doen ? "island hopping", "snorkeling", "trekking", "spelunking" en "game fishing"; bezoek "Buenavista Cave"en "Silop Cave", ga naar "Mabua Pebble Beach" voor een mooi zonsondergang, of ga de "Day-Asan Floating Villages" bezoeken, gekend als "Surigao's Little Venice".

- Butuan : bezoek de oudste boom ( 500 jaar oud) in de Filipijnen, de oude Bitaog Tree in Magallanes, Agusan del Norte ; ga "island hopping" in Britania, bezoek "Hinatuan Enchanted River" en "Tinuy-an Falls in Bislig.

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Vervoer

* op eilanden : tuk-tuk 's, bussen met of zonder A/C, taxi's met of zonder meter ( de laatste zijn meer regel dan uitzondering);

* tussen de eilanden : vliegtuigen en ferry's. Voor zover als ik weet, er zijn 4 luchtvaartmaatschappijen : Cebu Air, Tiger Air en Philippines Airlines. Vergelijk de prijzen, vermijd de lokale feestdagen ( ze zijn meer dan genoeg, op een eiland is een feestdag, bij de "buren" niet !....go figure :confused: ); met het overgewicht lachen ze niet, ik heb minstens 2 keer "overgewicht" moeten betalen.

Cebu Pacific Air – Why everyone flies

Tigerair

[DLMURL]http://www1.philippineairlines.com/[/DLMURL] - ze zijn wat duurder...

AirAsia | Cheap flights to Bangkok, Singapore, Hong Kong, Siem Reap, Taipei | Book online now

Er zijn veel ferrymaatschappijen, ene beter dan de ander :rolleyes:, met moeilijk te ontdekken telefoonnummers ; ik raad iedereen aan om persoonlijk bij de maatschappij zelf te gaan boeken ; de reizigers ( de blanken) genieten van een speciale behandeling, wat ik altijd een schande vond. Waar ligt het verschil, volgens hen ? Geld ? Hoe dan ook, ze zijn enorm vriendelijk en behulpzaam.
Terwijl ik wachtte op mijn ferry, een "gay" verkoper vond dat z'n maquillage niet goed genoeg was, dus, met de normaalste gebaren ter wereld, begon hij z'n wimpers mooi te verzorgen met mascara...;)

Een serieuze touragentschap, ze hebben ook "fast ferry's" :

2GO Travel , bv. "Supercat".

Weesam Express : WEESAM EXPRESS | Latest Promos and Updated Schedules

Trans-Asia Shipping Lines : Trans Asia|Trans-Asia Shipping Lines Inc.|Ferries Philippines|Transasia Boats|Philippine Ferry|Shipping Philippines

Cokaliong Shipping Lines, Inc : http://www.cokaliongshipping.com

Cagli Shipping Lines : http://www.cagothonglines.com/

Montenegro Lines : http://www.montenegrolines.com.ph/
Tel : 0919/487 2838

Milagrosa - J Shipping Corporation : https://www.facebook.com/pages/Milagrosa-J-Shipping-Corporation/
e-mail : milagrosa_jshipping@yahoo.com.ph
adres : Tarfel Building, Bargay Lapuz District, City Proper*, Iloilo City
( * - je gaat veel adressen vinden met "City Proper", d.w.z. dat het adres bevindt zich in de stad zelf )

Ocean Jet : http://www.oceanjet.net/

Supercat : http://www.supercat.com.ph/

en ik denk, eerlijk "gezegd" dat ik ze niet allemaal heb...

Ocean Fast Ferries Inc. : http://www.oceanjet.net/

Slapen

- een goedkoop hotelketen : http://gohotels.ph/
en nog een pluspunt : ze zijn nooit ver van een "Robinson Mall", als je goedkoop wilt eten en boodschappen doen. Je krijgt een kamer met TV, A/C, warm water, douche ; geen comfort van "Mariott" ! :D

- als je in Bacolod komt vast te zitten, ga naar "Bacolod Pavillion Hotel", het is niet ver van de ferry ( je kunt te voet naar de ferry gaan ) : http://www.bacolodpavillon.com/

- nog iets goedkoop : "Budget Inn" of deze : http://www.expressinnph.com/

- verder, gaat je ter plaatse op "exploratietocht" ( vergeet niet te afdingen !, zeker als je meer dan 4 dagen verblijft of als "low season" is..) of "werk" met "Agoda", "Booking" of bekijk je "Directory" in je forum ! ;)

Heb je vragen ? Ik sta ter je beschikking . :)

"It's more fun in the Philippines !" Echt !

Laatst bewerkt door een moderator:
World Nomads Travel Insurance
Bovenaan