Reisvoorbereidingen

09.02.2014

Nog 55 uren...niet dat ik ze tel, maar gewoon om te weten hoeveel tijd heb ik nog om alles te doen wat ik nog wil doen.

Dinsdag, 11.02, om 21 uur is het zover...de bus nemen naar Zaventem en bijna 6 uren wachten, als een echte backpacker; maar ik ben geen backpacker, als je 10 dagen in een 4* hotel all-in slaapt;)

Waarom vertrek ik op dit manier ?! Om "verrassingen" te vermijden : je kunt, bv, je auto parkeren bij "Discount Parking" voor 50€ ; je vertrekt gerust, omdat, als je terug komt, onmiddellijk kunt vertrekken..." maybe" ...want ik weet nog wat kou moest ik lijden tot iemand gekomen is om te helpen bij auto starten...en het was in mei, nota bene. Je auto staat buiten en een van de "verrassingen" is een platte batterij. Dus, ik wacht liever 5-6 uren, dan in de kou, een diesel auto proberen aan de gang te krijgen, in februari !

Dus het wordt "De Lijn". Een ticket kopen via je GSM kost je 1,45 € / per uur. Een taxi kost je rond 100 €; in geval van pech met je eigen auto, VAB vraagt minstens 200 €. Conclusie : de resterende 5 uren, in gezelschap van mijn e-book en mijn sigaretten, levert me zeker 200 € ;)
De vlucht vertrekt om 06.15, iets na 03.00 beginnen ze met de check-in en ik moet ABSOLUUT een plaats aan de raamkant hebben, maar ik ben op tijd. Bij charters, kun je je plaats kiezen, maar dit luxe is niet gratis, natuurlijk; het kan lopen van 5€ tot 20€ per persoon per segment. Bij de lijnvluchten kun je ook, maar bij hen is gratis !

Alles is klaar. Mijn "fixer" ontmoet me tussen 05 en 06 uur p.m., plaatselijke tijd, aan de receptie van mijn hotel. Er zijn maar 6 uren verschil met België, " not a big deal".

In parallel, maak ik stilletjes voorbereidingen voor mijn reis naar Groenland en IJsland. Ja, 2016 is nog ver, maar een individuele reis naar Groenland is niet zo simpel te regelen als een reis naar Frankrijk. In Groenland, wil ik bij een Inuit familie gaan leven ( logeren, eten, helpen met huishoudelijke verplichtingen, en) voor ongeveer 2-3 weken. Ik ben met iemand van daar aan het mailen. En bij "Vakantiebeurs" in Brussel, heb ik gevonden wat ik nergens anders kon vinden : gedetailleerde kaarten van Groenland en IJsland.

Volgende mail gaat vanuit Montego Bay komen, waarschijnlijk woensdag 12.02,2014.

See ye, guys:)
Groetjes, een reizende reptiel;)

23.02.2014

Yeah, vandaag geland, om 07.20 a.m. en vanaf morgen moet ik de voorbereidingen beginnen voor de volgende reis : binnen 3 weken vertrek ik eerst, voor 1 week Hong Kong en dan 2 maanden Filipijnen. Ik kom terug tegen 25 mei 2014. Reiservaring is belangrijk, vind ik, en ik leer telkens iets bij...

Eerste ding eerst : het visum. Normaal gezien, heb je het niet nodig als je tot 21 dagen in het land blijft. Maar ik wel...voor 2 maanden. Het wordt een uitstap naar Brussel...

Alles moet snel gaan en als mijn biologische klok terug aangepast is, pech komt snel af : ik vertrek opnieuw, maar in de andere richting. Naar het Oosten dan maar !:)

25.02.2014

Kijk eens wat ze ( Filipijnse Ambassade ) vragen :

* application for non-emigrant visa ;
* passport with validity of at least 6 months after the intended stay in the Philippines ;
* photocopy of identity card ;
* photocopy of pages of the passport containing identification data ;
* one (1) recent photograph, with signature on the back ;
* photocopy of a round trip airline ticket, valid for his/her return to country of origin or onward journey to his/her next country of destination or a valid visa to the next country of destination, if required ;

Visa Fee
* single entry, valid for 3 months from the date of issue = € 30.00 ;
* multiple entry, valid for 6 months from the date of issue = € 60.00 ;
* multiple entry, valid for 12 months from the date of issue = € 90.00 ;
Visa fees subject to change without prior notice ( N.B. - vóór mijn vertrek naar Jamaica, kostte het visum € 27.00 ; nu kost het € 30.00, dus....:( - Gecko) ;

No visa required for a stay of 21 days or less ( N.B. - ik vlieg niet tot de andere kant van de Aarde om 15 dagen te blijven !:eek: - Gecko).

Ik heb vandaag mijn uittreksel van goed gedrag (!) en zeden aangevraagd ; vrijdag voormiddag afhalen. Kost = € 1.
Maandag naar Brussel, wat idioot ! ik hou niet van grote steden, waar dan ook ter wereld :eek:.

Geeeee, ik heb nog "werk" vóór ik mag vertrekken...

27.02.2014

Véél te veel werk; morgen ga ik naar de Filipijnse Ambassade ; vrijdag, in Brussel = masochist zijn ;)
Ik moet mijn post nog regelen, vrienden op het hoogte brengen dat ik weer weg ben ( voor mij is het niet erg, als je me vraagt ;) ).

Nog 12 dagen...geeee, het tijd gaat fenomenaal snel. Ik ben al bezig met mijn rugzak ( ik mag niets dragen van de neurochirurg...komt hij wel sherpa spelen, helemaal gratis ? eerlijk gezegd, ik denk van niet !:( ); mijn snorkelgerief staat al klaar...als je naar Filipijnen gaat zonder snorkelmateriaal, je kunt het ter plaatse huren, maar ik heb liefst mijn eigen materiaal ! De rest is minder belangrijk...

Laatst bewerkt:
28.02.2014

Filipijnse Ambassade...

Been there ( lees = ondervraagd geweest omwille van het aantal dagen ter plaatse = 70 )

en

done that ( 27 € lichter, woensdag afhalen ).

Nog 11 dagen...

...en als je een wereldwijzer wilt worden, dan lees je zo veel mogelijk over je reis...en ik heb nog iets gevonden...zoals :
" De reisgids Filippijnen beschrijft naast de bezienswaardigheden van dit bijzondere land ook praktische informatie. Deze reisgids laat je ook kennismaken met de historie, de flora en de fauna van de Filippijnen. Het bevat veel praktische tips over het dagelijks leven in de Filippijnen en over het bezoeken van de verschillende eilanden. Deze wereldwijzer kan je gebruiken als leidraad bij je voorbereidingen van een onvergetelijke reis. Deze reisgids Filippijnen, geschreven door een Nederlandse auteur, is een must-have voor elke reiziger die interesse heeft in de Filippijnen. Strand en avontuur De Filippijnse archipel omvat circa 7100 eilanden en eilandjes, waarvan slechts een kwart permanent wordt bewoond. Hoewel de Filippijnen al sinds het begin van de jaartelling een belangrijke schakel vormen in de handel en de zeevaart tussen China en de Indische archipel, is het land nog maar weinig ontwikkeld. Een reis naar de eilanden biedt dan ook volop avontuur. De reiziger vindt er behalve een aangenaam klimaat en een boeiende flora een verbazingwekkend mooie onderwaterwereld. Duik-en dolfijnexcursies zijn daardoor erg populair. Ook de cultuurminnende reiziger en de liefhebber van een rustige strandvakantie komen er ruimschoots aan hun trekken."

Besteld...extra-lectuur onder weg naar Zuid-Oost Azië...

01.03.2014

Ondertussen is mijn traject klaar :

- Brussel - Istanbul - Hong Kong ( + Macau) = 1 week, zonder de vlucht erbij;
- vlucht Hong Kong - Cebu-eiland ( landen in Cebu City, de hoofdstad van Cebu-eiland) ;
- Cebu-eiland - eiland verkenen ;
- ferry naar Camotes-eilanden ;
- terug met ferry naar Cebu City;
- ferry naar Bohol + Panglao-eilanden ; eilanden verkennen ;
- ferry naar Siquijor-eiland ; eiland verkennen ;
- ferry naar Negros-eiland ; eiland verkennen ;
- ferry naar Guimaras-eiland; eiland verkennen ;
- ferry naar Iloilo ( Panay-eiland, vandaar met de feery naar Palawan-eiland) ;
- Palawan eiland ( aantal dagen = ? );
- terug ferry naar Iloilo (Panay-eiland) ; vandaar terug ferry naar Bacolod ( Negros-eiland), verder met de bus tot in San Carlos) ; van daar ferry naar Toledo City ( Cebu-eiland) ; verder met de bus tot in Cebu City;
- vliegtuig terug naar Hong Kong ;
- vliegtuigreis Hong Kong - Istanbul - Brussel.

Deze reis is een andere experiment : hostels, volledig met openbaar vervoer, te voet, indien nodig. En rugzak, natuurlijk...
Zo. Binnen 10 dagen begin ik aan...:)

...en de eilanden zien zo uit :

* Cebu + Bantayan + Panglao + Camotes

P.S. - Malapascua, Sumilon, Badian, Sogod, Alcoy, Mactan, Nalusuan, Pandanon, Leyte, niet in mijn traject

* Bohol

* Palawan

Zoiets, ongeveer, ;)

Visum OK.
Nog 4 dagen ...en dan volgt een vlucht van 12 uren en 30 minuten. D.w.z. dat ik pas in Hong Kong ben...voor Filippijnen tel nog 3 uren en 30 minuten bij. Totaal : 16 uren effectief vliegen. Yes ! :D

Terug
Bovenaan