Booking.com

Road Movie in Balkan

Gecko

Well-Known Member
Even samenvatten wat het geregeld is :
- accommodatie in Slovenië, meer bepaald in de Nationale Park Triglav, in een dorp, voor 7 nachten ( om uitstapjes te maken, alle richtingen uit ) ; het dorp heet Bohinjska Bistrica, en ik 'woon' 1 km van de mooiste meer - Bohinjsko Jezero; volgens de locals, hier vindt je de mooiste meer en niet in Bled;
Het heeft me 2 weken 'gekost' om iets binnen mijn gewone budget : 30€ te vinden ( diesel + eten inbegrepen). Het is geen goedkope bestemming...het is een skigebied, hiking, trekking, klimmen, en...daardoor niet goedkoop, maar als je blijft zoeken, vindt je toch wat je nodig hebt.
Adres : Oddajanje sob
Cvetek Anica
Stara Fužina 61
4265 Bohinjsko jezero
Slovenija
Tel: +386(0)45723-416
e-mail: sabina.maric@s5.net
http://www.sloveniaholidays.com/SOBE-CVETEK-ANICA

Prijzen :
'The price list pro person:
Nightening: 15 €
Tourist tax: 1,01 €
Breakfast: 7 € '
Contactpersoon : Sabina
Site : www.sloveniaholidays.com

Nog een goedkope accommodatie, gevonden via www.booking.com :
Rooms Sodja
Rožna ulica 6
Bohinjska Bistrica
4264 Bohinj
Slovenia
Phone : + 386/ 31739174

Goedkoper dan de vorige accommodatie...;) : 23€/per nacht en niet per persoon, zoals de vorige..maar je badkamer is niet alleen van je...voor mij, is het geen probleem, zolang als ik niet daar moet gaan slapen !

Een zeer goedkope accommodatie voor zo'n locatie...(y)
Ik ga een week eerder vertrekken, d.w.z. 1 accommodatie in Duitsland, en 1-2 accommodaties in Oostenrijk moet ik nog zien te regelen.
Het weer in Slovenië (einde maart begin april) wil ik niet weten;)....sneeuw ga ik zeker zien, maar in de vallei...het gaat een 'surprise' worden...in de bergen slaat het weer zeer snel om.:)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Roemenië ( deel 2)

Verder, tot aan de Servische grens, kun je nog bezoeken :
- Scornicesti ( geboorteplaats van Ceausescu ) ;
- Drobeta Turnu Severin ( Trajan-brug = het was gebouwd tijdens Trajan, een Romeinse keizer en het was, op dat moment, een serieuze brug : 1 100 m lang en 15 m breed ; een Romeinse fort ; 10 km west vindt je de 'Iron Gates' en de nationale park met dezelfde naam ; de portret van koning Decebal, gehouwd in een grote berg)
De rest van het traject rijdt je door de grootste Roemeense vlakte, waar granen de baas zijn...het hele zuiden van Roemenië is een grote graanschuur, zover als je kunt zien...honderden kilometers...

De grens tussen Roemenië en Servië is bij de ' Iron Gates' en dan ben ik in Servië.

Gecko

Well-Known Member
Servië

* Traject : grens met Roemenië - Kladovo - Negotin - ring rond Beograd - Lazarevac - Sabac - Beograd - Novi Sad - Fruska Gora National Park - Ruma - Zvornic ( grens met Bosnië-Herzegovina ).

Dit is Servië, maar zeer kort :

'Djerdap' is de Servische naam voor de 'Iron Gates' ; op een bepaalde moment gaat je de enorme hoofd in steen gehouwen van de koning Decebal.

* Wat valt er te doen ? Veel, bv :
- Tara National Park, met de meer Zaovine ; in dit park vindt je ook Drina Gorge en de hoogste piek Crni Vrh (1591 m, het is geen Himalaya ;), maar voor Servië het is een hoge piek) en wandelingen maken, met als vertrekpunt Bajhina Basta; site : www.wildserbia.com
ook in de Taragebergte, meer bepaald in Bansjka Stena, heb je een prachtig uitzicht over de rivier Drina en de omliggende bergen en valleien ;
- Fruska Gora National Park, met een mooie klooster erbij ; je kunt logeren bij Perkov Salas (boerderij), site : www.brkinsalas.in.rs
- Uvak Canyon ; site : www.uvac.org.rs
- het 'frambozen'dorp bezoeken, waar, buiten frambozen eten, kun je ook zeer mooi aardwerk bekijken en/of kopen ;
- Sremski Karlovci, waar je een zeer beroemde en zeer moeilijk te vinden wijn kunt proeven en /of drinken, en eventueel een paar flessen kopen; site : www.vinarija-aleks.izlog.org
- en als het toch over drank gaat, dan kun je ook het dorp Trepce bezoeken en Servische cognac proeven / drinken : www.miniceva.info
- een andere gebergte is Studenica, waar nog een klooster staat (in sommige kloosters kun je zelfs overnachten en eten, tegen een kleine vergoeding ;
- er zijn 3 steden die een bezoek waard zijn : Nis, Novi Sad ( universiteitsstad) en natuurlijk Beograd;
- Beograd : Bigz Bar, een bezienswaardigheid op zich; wijk Skadarlija, de 'Montmartre' van Beograd, een wandeling langs de rivier Donau en als je Beograd wilt zien als een local, neem contact met een 'greeter' die, gratis, je Beograd laat zien, wat de gewone toerist niet ziet (y) ; Sint-Savakathedraal ; Janos Hunyaditoren ( in Zemun, 10' met de bus) - biedt je een uitzicht op de oude en de nieuwe stad + rommelmarktje ;
- buiten Beograd ligt de graf van Jozip Bros Tito, hun lang overleden en dierbaar president, meer bepald in Dedinje, een stadsdeel van Beograd ;

Nog wat sites :
- www.serbia.travel
www.wild-serbia.com
www.npfruskagora.co.rs
www.nptara.rs
www.vojvodinaonline.com

Ik ga proberen zoveel mogelijk te zien...:)
Eens in Zvornic, steek ik de grens over naar Bosnië-Herzegovina. Volgend land. Volgende ervaring.:)

Laatst bewerkt:

Gecko

Well-Known Member
Bosnië - Hercegovina

Door de ligging van de Federatie, het was een ware puzzel om het traject te maken; ik had 5 kaarten nodig... in volgorde: Servië (de grenspunt met de Federatie), Bosnië-Herzegovina, Kroatië (een deel ervan), Slovenië (de grensplaats moest aansluiten op het traject + deel van het land die nog bezocht moet worden) en Oostenrijk (om uit te komen op een ander traject dan die van de heenreis)...oef!

Gevonden sites :
Herzegovina Lodges
BH Tourism
[DLMURL]http://www.orbiville.be/hotels/bosnie-herzegovina/ba[/DLMURL]
Bosnia and Herzegovina hostels - Hostels in Bosnia and Herzegovina - HostelsClub.com

* Traject : Zvornik (grens tussen Servië en Bosnië-Herzegovina) - Tuzla - Doboj - Sarajevo (en omgeving) - Visoko - Zenica - Travnik - Jajce - Mrkonjic Grad - Bosanski Petrovac - Bihac - Novi Grad - Prijedor - Banja Luka - Gradiska

Een paar 'scenic places' van de Federatie:

De bezienswaardigheden volgen nog

Laatst bewerkt door een moderator:

Gecko

Well-Known Member
* Bezienswaardigheden:

- Sarajevo: Vrelo Bosna, natuurpark; Ulica Zmaja od Bosne; Tunnel Museum; Bascarsija Square; de Oude Stad (volg de rivier Miljacka); Latin Bridge; Morica Han; Ferhadija-straat;
- Jajce: prachtige waterval;
- Visegrad: Mehmet Pasa Sokolovic-brug;
- Konijc: "Himalaya" van Herzegovina;
- Boracko-meer;
- een rit langs de rivier Neretva, bezoek aan de stad Jablanica, richting Mostar; er zijn veel zalm- en forellenkwekerijen, nu is je kans om lekker en verse vis te eten;
- Kravica: een andere mooie waterval;
Let op: er liggen nog landmijnen, zoals in Kosovo (in Kosovo leer je hoe je ze kunt omzeilen en wat doen als je zelf ene ontdekt... juist op je stappen teruglopen en zeer zeker geen centimeter naast!); in Bosnië-Herzegovina kun je je 'kunst' en ervaring die je in Kosovo opgedaan hebt, goed gebruiken.

Bekijk de boven vermelde sites en je kunt veel meer mooie plaatsen ontdekken.

Mostar is zeker een bezoek waard (bv., Stari Most - 'de oude brug', bekend van de laatste oorlog); voor Mostar heb ik een uitstapje vanuit Kroatië gepland.

En stilaan ga ik terug richting Kroatië, het onbezochte deel, met Zagreb als 'highlight'.

Gecko

Well-Known Member
Oost Kroatië

Traject: Bosanski Novi - Glina - Karlovac - Zagreb - Samobor - Jurovski Brod (grens met Oost Slovenië). De bezienswaardigheden volgen nog...

Ik ben begonnen met het traject in detail te maken: thuis - Achen - Köln - Frankfurt a. Main - Regensburg - Bad Füssing = 724 km, de eerste stopplaats; datum: 29.03. - 31.03.2015.
Dan: Bad Füssing (D) - Mattighofen (A) - Salzburg - Bad Abtenau - Bischofshofen - Schwarzach - Taxenbach = 210 km, de tweede slaapplaats; datum: 31.03-03.04.2015 ; vanaf Regensburg wordt het steeds moeilijk km te 'eten', want je betreedt de Alpenkoninkrijk.
Verder: Taxenbach - Fusch am der Grossglocknerstrasse - Heiligenblut - Obervellach - Spittal am der Drau - Radenthein - Feldkirchen - Villach - Kranjska Gora (SLO) = 213 km; stop en pauze 03.04 - 06.04.2015. En hier is Slovenië, na 1 147 km en de echte reis moet nog beginnen.. ;)

Gecko

Well-Known Member
Servië

Traject : grens met Roemenië - Beograd (uitstap naar Novi Sad) - Cacak - Ljubovija - Valjevo - Zvornik

Bezienswaardigheden:

- Tara N.P., waar je ook Zaovine-meer kunt aanschouwen en een uitstap kunt maken naar Drina Gorge, de hoogste piek Crni Vhr (1591 m), met als vertrekpunt Bajhina Basta; zie: www.wildserbia.com
- Fruska Gora N.P., waar je ook een klooster vindt;
- Uvak Canyon; zie: Uvac Special Nature Reserve
- Zlakusa of het frambozendorp, waar je ook special aardwerk kunt kopen;
- Belgrado;
- Novi Sad;
- Zvornik;
- andere sites: www.serbia.travel
全身脱毛でアンチエイジングしよう! |
[DLMURL]http://www.npfruskagora.co.rs/eng.html[/DLMURL]
National Park Tara, Serbia - Home
Почетна | vojvodina.travel - ik heb de Engelse versie niet gevonden :oops:

Ik heb voor deze reis een voorlopige statistiek gemaakt:

* totaal aantal km heen en terug, zonder uitstapjes = 9 892 km;
* totaal aantal dagen op reis = ong. 234 dagen, d.w.z. 8 maanden;
* kost slaapplaatsen tot in Roemenië (waar ik niet weet hoe lang ga ik verblijven) = 3 418,60 € ;
* kost brandstof = ong. 1 200 € ;
* kost eten + drinken + kleinigheden = ?
* kost bezienswaardigheden en activiteiten = ?
* bezochte landen : Oostenrijk (een deel waar ik nog niet geweest ben), Slovenië, Kroatië, Montenegro, Albanië, Macedonië, Kosovo, Bulgarije en Roemenië; de rest volgt ook, een onbekende: mijn verblijf in Roemenië.

Vertrek : 29.03.2015 ;
Aankomst : midden oktober of ergens in november;
Ik dacht dat ik met 4 maanden rond ga zijn, nee, dus...het gaat dubbel zolang duren... persoonlijk vind ik het niet erg ;)

Dit is Servië :

Volgend land : Bosnië-Hercegovina

Laatst bewerkt door een moderator:

Gecko

Well-Known Member
Hallo collega's

Mijn tijd is enorm schaars geworden... ik hoop dat ik tenminste dit onderwerp - Road Movie in Balkan - kan vervolledigen vóór de grote reis... 3 dagen vóór het vertrek naar Sri Lanka + Maledieven en 9 weken vóór de lange reis door Balkan (8 maanden).
Juist geteld : dit jaar ben ik nog maar de volgende 3 dagen thuis en volgend jaar juist 4 maanden. Tja, de risico's van het vak ;) niet erg.
De laptop gaat overal mee.

Groetjes
Gecko:)

Gecko

Well-Known Member
Voor ik vergeet: indien interesse in mijn lange reis, zoek De Reizende Geckos, daar gaat je info's vinden.

Tip: haast je als je een authentieke Balkan wilt zien. De West-Europa prijzen zijn in opmars. Om te beginnen met Slovenië, Macedonië en, surprise, surprise ! Kosovo - omwille van de KFOR soldaten die een goede salaris krijgen en alle prijzen kunnen betalen. We niet. En mooi is het overal...

Groetjes

Gecko

Well-Known Member
Zoals ik boven over de prijzen in Balkan al schreef, hier is mijn eerste bewijs :
"
"De overheid van Ljubljana, Kranjska Gora en Portorož heeft Booking.com onlangs geïnformeerd over een nieuwe stadsbelasting op reserveringen voor verblijven vanaf 01.01.2015.
De hoogte van deze belasting is afhankelijk van het type accommodatie. Het verblijf is ervoor verantwoordelijk dat deze belasting geïnd wordt bij alle gasten en betaald wordt aan de stad Ljubljana, Kranjska Gora en Portorož."

Dit is een verwittiging van Booking.com, een van mijn lieveling sites (y).

Groetjes uit Ella (Sri Lanka)

World Nomads Travel Insurance
Bovenaan